2026-03-27, 19:51
Medlem
Efter ett antal turer med olika misslyckade dieter och dålig hälsa, där alla tidigare dieter innehöll uppvärmd mat, äter jag numera istället en hel del råa ägg, rått kött och opastöriserad ost. Även en del ekologisk gurka och örter. Inget tillagat eller sockersött. Man ska också undvika fruset enligt experiment på hundars mat. Tillsatt salt ska också undvikas helt.

Detta efter att ha hört på en föreläsning av Aajonus Vonderplanitz som är grundaren till "the primal diet", https://www.youtube.com/watch?v=r6p2Ov-CTC8 (30 minuters föreläsning)

Han säger nämligen att upphettning av maten inte bara förstör enzymer som behövs för att bryta ner maten, men att giftiga biprodukter också bildas, som hur frusen/bränd hud är en skada så tillför man skada till kött och mjölk ifall det fryses eller värms upp, och då även blir skadligt/giftigt, något rått kött, råa ägg och rå mjölk aldrig är. Bakterie eller parasit skräcken är bara en skräckhistoria av personer som vill sälja giftiga "botemedel".

Finns det flashbackare som prövat råa ägg, rått kött och rå mjölk/ost ett tag? Efter mina ca 2 veckor är resultaten lovande.

Mer resurser som hans böcker: https://aajonus.net/books/
Senast redigerad av veffor 2026-03-27 kl. 20:21.
Citera
2026-03-27, 19:53
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Jag har testat sashimi.
Skitgott.
Citera
2026-03-27, 19:55
Medlem
puterealbas avatar
Hur definierar du "hälsan" och i vilket sammanhang? Är man cancerpatient så innebär ju det något annat än om man bara är förkyld.
Citera
2026-03-27, 19:58
Medlem
Det enda som blir mer hälsosamt är nog Aajonus bankkonto!

Alla dessa jävla hälsogurus och deras dieter!
Citera
2026-03-27, 19:59
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veffor
Efter ett antal turer med olika misslyckade dieter och dålig hälsa, där alla tidigare dieter innehöll uppvärmd mat, äter jag numera istället en hel del råa ägg, rått kött och opastöriserad ost.

Galet. Listeria, botulism, … Mat ska värmas för bästa näringsupptag och för att döda bakterier.

Citat:
Salt ska också undvikas helt.

Helt skogsgalet. Ät mer salt, men då inte bordssalt, utan minealsalt med kalium och magnesium som beståndsdelar förutom natrium.
Citera
2026-03-27, 20:00
Bannlyst
Tramsigt och ännu en bro-fluencer som proklamerar någon påhittad diet som ska hjälpa och var det enda rätta.

För 100 000 år sedan så människor kanske en gång om dagen ifall de hade tur, tidpunkterna mellan måltider med kött kunde vara veckor, denna näringsbrist är antagligen en starkt bidragande faktor till att medellängden var 150 cm för män på den tiden, utöver detta var de ofta fulla med parasiter och en enkel förkylning var värre än digerdöden.

Att vilja "lajva" scenariot ovan är för mig smått obegripligt, varför göra saker och leva våra liv på sätt vi inte måste?
Att utsätta sig för extrema dieter och annat håller aldrig över tid, det är påfrestande och jag menar att det negativt påverkar livskvalitén om du ska välja att säga nej till allt hela tiden.

Skippa mjukt bröd och helfabrikat, laga din egen mat från grunden, "sylta" din egna sylt, plocka svamp och bär i skogen, skjut ditt egna rådjur, kul och roliga aktiviteter, men vill du leva hälsomsamt över tid så är det bara debit/kredit på kolhydrater som gäller, fysisk aktivitet varje dag gör att du t.o.m. kan unna dig lördagsgodis utan att något händer.

Eller tror TS att det ska gå och "lajva" stenålder resten av livet med råa ägg och rå nötfärs?
Citera
2026-03-27, 20:00
Medlem
StoreSvartes avatar
Det sägs ju att kroppen inte kan ta upp protein från råa ägg på grund av en enzym (som förstörs vid upphettning). Tror att det ligger något i det här för om du någonsin testat äta råa ägg så vet du vad som sker med magen.
Citera
2026-03-27, 20:02
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Den dagen man vet vad som är bäst för hälsan kan det vara försent?

Jag föredrar kokt ägg, äter sådant jag känner igen.
You become what you eat, så jag blir nog en höna, sittandes i en sliten farm med tre kvm i nästa liv.

Salt är livsviktigt så se till att du får det, om än av misstag.
Citera
2026-03-27, 20:03
Medlem
Citat:
Efter ett antal turer med olika misslyckade dieter och dålig hälsa, där alla tidigare dieter innehöll uppvärmd mat, äter jag numera istället en hel del råa ägg, rått kött och opastöriserad ost. Även en del ekologisk gurka och örter. Inget tillagat eller sockersött. Man ska också undvika fruset enligt experiment på hundars mat. Salt ska också undvikas helt.

Detta efter att ha hört på en föreläsning av Aajonus Vonderplanitz som är grundaren till "the primal diet", https://www.youtube.com/watch?v=r6p2Ov-CTC8 (30 minuters föreläsning)

Han säger nämligen att upphettning av maten inte bara förstör enzymer som behövs för att bryta ner maten, men att giftiga biprodukter också bildas, som hur frusen/bränd hud är en skada så tillför man skada till kött och mjölk ifall det fryses eller värms upp, och då även blir skadligt/giftigt, något rått kött, råa ägg och rå mjölk aldrig är. Bakterie eller parasit skräcken är bara en skräckhistoria av personer som vill sälja giftiga "botemedel".

Finns det flashbackare som prövat råa ägg, rått kött och rå mjölk/ost ett tag? Efter mina ca 2 veckor är resultaten lovande.

Mer resurser som hans böcker: https://aajonus.net/books/
Som före detta hundmatsproducent säger jag att du är ute och cyklar. Men jag antar att du trollar, så ha så kul.
Citera
2026-03-27, 20:06
Medlem
Det finns både bra och dåliga bakterier och enzymer i alla dessa produkter, tillagning och processande förstör båda delarna. Kött ska du nog passa dig för, åtminstone kyckling, gris och fisk, samt allt som processats. Nötkött ska man dock kunna äta mer eller mindre rått.

Mjölk och mjölkprodukter lär inte vara farligt i sig, men det finns inget naturligt i det. Du är ingen kalv och mjölk är mat för spädbarn.

Råa ägg är däremot bra, bland reptiler är det inte ovanligt att man sätter i sig äggen då dessa är fulla av näring. Se bara till att bryta höljet på gulan innan du sväljer så att du inte sväljer hela gulan som den är, då kan du få ont i magen. Å ät bara råa ägg som inte har tvättats med klor vilket man av nån knepig anledning gör i diverse skithålsländer så som USA.
Citera
2026-03-27, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag har testat sashimi.
Skitgott.
Fast fisken i sashimi i Sverige har nästan alltid varit frusen, så det ödelägger maten. I Japan är det säkert morgonens fångst.

Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Hur definierar du "hälsan" och i vilket sammanhang? Är man cancerpatient så innebär ju det något annat än om man bara är förkyld.
Äter man uppvärms mat samlar man på sig gifter och gifter med tiden blir cancer (kontinuerlig förgiftning). Rå-kost är att återhämta sig från och undviker cancer, då rå kost inte är giftigt eftersom enzymer som djuret skulle använt för att göra sig av med gifter/cancer finns fortfarande i det råa köttet, de råa äggen och i den råa mjölken/osten, så de kommer även bidra till att göra dig fri från sjukdom/cancer ifall de inte förstörs i en uppvärmningsprocess.

Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Galet. Listeria, botulism, … Mat ska värmas för bästa näringsupptag och för att döda bakterier.

Helt skogsgalet. Ät mer salt, men då inte bordssalt, utan minealsalt med kalium och magnesium som beståndsdelar förutom natrium.
Salt finns naturligt i rå mjölk exempelvis och verkligen inget som behövs i stora mängder. Hur salt är modersmjölk exempelvis, och modersmjölk klarar sig utvecklande spädbarn helt perfekt på i ett år eller längre.

Bakterieskräck är enbart associerat med tillagad mat, där mikroorganismer med tiden ohämmat äter uppvärmda/skadade beståndsdelar. Annas finns det en naturlig balans via levande enzymer i den råa maten.
Citera
2026-03-31, 10:17
Medlem
448s avatar
Citat:
Fast fisken i sashimi i Sverige har nästan alltid varit frusen, så det ödelägger maten. I Japan är det säkert morgonens fångst.

Äter man uppvärms mat samlar man på sig gifter och gifter med tiden blir cancer (kontinuerlig förgiftning). Rå-kost är att återhämta sig från och undviker cancer, då rå kost inte är giftigt eftersom enzymer som djuret skulle använt för att göra sig av med gifter/cancer finns fortfarande i det råa köttet, de råa äggen och i den råa mjölken/osten, så de kommer även bidra till att göra dig fri från sjukdom/cancer ifall de inte förstörs i en uppvärmningsprocess.

Salt finns naturligt i rå mjölk exempelvis och verkligen inget som behövs i stora mängder. Hur salt är modersmjölk exempelvis, och modersmjölk klarar sig utvecklande spädbarn helt perfekt på i ett år eller längre.

Bakterieskräck är enbart associerat med tillagad mat, där mikroorganismer med tiden ohämmat äter uppvärmda/skadade beståndsdelar. Annas finns det en naturlig balans via levande enzymer i den råa maten.

Saltskräck dödar ju folk din pajas och djur i det vilda har ständigt saltsug , därför djur är o slickar på saltade vägar osv

Man behöver inte äta allt animalisk mat rå

Äter bara nötfärs,lax/öring och bacon rå - resten tillagas
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här