Citat:
Ursprungligen postat av
Blessed81
Varför då?
Uppsåtet med publicera det, är väl få dig klandervärd?
Det är ju där problematiken ligger i att bevisa uppsåt.
I mitt fall gäller det en friande dom och det kan ju vinklas rätt friskt att det inte alls är uthängning och hur kan jag bevisa att det klandervärt? Jag är ju friad och har därmed inte begått ett brott enligt lagen då publiceringen bara bevisar att jag inte är dömd för något brott.
I verkligheten är det ju givetvis annorlunda då det orsakar ryktesspridning och försvårar att söka jobb men för att bevisa detta så måste jag ju ha bevis för att jag faktiskt tagit skada av publiceringen.
Det är egentligen ofattbart att IMY inte tagit tag med Krimfup omedelbart efter domen från HD då de uppenbart fortsatt går direkt mot vad domen säger, de behöver inte vänta på en dom från EU för att hantera Krimfup baserat på domen från HD kan man tycka.
Sen vet jag inte hur det funkar i praktiken då domen från HD säger att domstolar får lämna ut domar med förbehåll men om berörd TR har lämnat ut domen utan förbehåll vad gör man då? Jag kontaktade TR och försökte få svar om domen har lämnats ut med förbehåll då den är publicerad på krimfup men jag fick bara svaret att de inte kunde svara på om de lämnar ut domar med förbehåll eller ej. Oklart varför då det är en simpel ja eller nej fråga men jag fick istället uppmaningen att vända mig till IMY.