2025-10-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Jag tror att du har missuppfattat saker en hel del!
Microsoft-kontot i sig är en egen identifikation, men den säger ingenting om dig som person, ditt Ms-konto kan heta: nisse.hult@outlook.com fast du själv heter kalle kula!
Du är inte tvungen att ange personnummer eller telefonnummer.. när du sätter säkerhetsinformation i Microsoft kontot så kan du ange nisse.hult@gmail.com som (trots att du fortfarande heter Kalle Kula!).

Din dator däremot innehåller unika identifierare, som ALLA på internet lätt kan använda för att bygga upp en databas med info om vad du sysslar med på internet, se t.ex. alla dessa reklamföretag som samlar in tusen gånger mer information om dig än vad Microsoft kan...
(Annons-blockerare blockerar endast VISNING av annonser, inte datainsamlingen)

Använder du google chrome så samlar google in hundra tusen gånger mer data om dig och dina aktiviteter än vad Microsoft kan och gör.. (alla sökningar du gör, alla webbsiter du besöker och alla under-sidor du går in på i dessa webbplatser, all information du skriver in på online-formulär, vilka bilder & filer du sparar ned m.m. dvs. ALLT du gör)

Sätter du Microsoft-kontots och datorns SEKRETESS-inställningar rätt, så har hundratals stater, myndigheter och militära organisationer redan granskat, om och om igen att inget personligt data eller tangentbords-tryckningar etc. skickas till Microsoft ifall du satt Windows sekretess-inställningar rätt.

Du behöver inga töntiga anti-telemetri programvaror (som i sig kan spionera MER på dig än vad Microsoft gör), du anger endast rätt sekretess-inställningar..

Kort sagt: Microsoft kontot är det MINSTA hotet mot din integritet..

Och minst 9 av 10 som är emot att använda ett Microsoft konto använder samtidigt Chrome som webb-läsare samtidigt som de ynfar och gnäller på "skadan" med att använda ett Microsoft-konto...

TÄNK OM, TÄNK RÄTT!

Jag är inte så säker på att jag missförstått, utan tror mer att jag är okunnig om sånt här.

I ditt scenario ser min fråga ut så här: Om jag efter installationen byter från ms-konto till lokalt konto och tar bort alla spår av ms-kontot jag kan komma på: Kan då tredje part (icke-ms-programvaror jag laddat ner, webbsidor jag besöker) fortfarande plocka fram mitt ms-kontonamn och använda det för att identifera mig unikt? Att microsoft redan vet allt om mig utgår jag från.

Anta i ditt exempel att det finns 11 miljoner personer till som har ett lokalt konto som heter Kalle Kula och att användandet av det lokala kontot inte kan identifiera mig unikt.
Citera
2025-10-24, 13:47
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Rösta nu för fan med plånboken och skippa Windows till förmån för Linux. Snart befinner vi oss i en dystopisk framtid när du inte kan göra någonting utan att identifiera dig, all din kommunikation realtidsövervakas, allt ligger i molnet utanför din kontroll, och AI söker igenom din webbläsare och hårddisk efter "kontroversiella" åsikter. Det vill säga allt som The Uniparty inte gillar.
Citera
2026-03-04, 18:14
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det mesta man gör på en dator gör det i viss utsträckning. Samkörande av allt detta gör det till fullo.
Man bör ju inte göra det till en paranioa eller principfråga att undvika det för ens egna hälsas skull.

Att köra lokalt på allt man gör räcker ju för att ha egen kontroll så långt det går.

Vet man hur stor faran faktiskt är med att ha ett Ms-konto på datorn? Kan Microsoft läsa vad jag skriver här på Flashback eller tjuvkika på all konstig porr jag har på datorn???
Citera
2026-03-04, 18:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Vet man hur stor faran faktiskt är med att ha ett Ms-konto på datorn? Kan Microsoft läsa vad jag skriver här på Flashback eller tjuvkika på all konstig porr jag har på datorn???

Detta med Ms spionerande är oerhört överdrivet även om möjligheten finns. Men det betyder ju inte att de gör det.

I vilken utsträckning de eventuellt kan det är det ju ingen som vet med säkerhet men vad du skriver på olika fora går inte att spåra via datorn. Vad du har på datorn kan vem som helst se som kan skapa tillgång till datorn.
Citera
2026-03-06, 14:18
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose

Att ha ett Microsoft konto som man loggar in på datorn (och givetvis använder samma mail i datorn) är inget som ger Microsoft några magiska krafter..

De kan inte logga in på ditt konto, varken på datorn eller på annat sätt.
Och t.om. filerna i din OneDrive kan skyddas med kryptering, genom att starta Windows säkerhet, virus och hot och ange ditt OneDrivekonto (= ditt Microsoft-konto som du loggar in med på datorn) i "Dataåterställning efter utpressningstrojanattack"!

Sedan har du även ditt personliga valv i OneDrive som håller nyfikna borta!

Så, NÄ! det är inte som om att Microsoft kan köra motsv. team viewer mot din dator i smyg om det var det du trodde!
Citera
2026-03-06, 22:31
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Att ha ett Microsoft konto som man loggar in på datorn (och givetvis använder samma mail i datorn) är inget som ger Microsoft några magiska krafter..

Och t.om. filerna i din OneDrive kan skyddas med kryptering, genom att starta Windows säkerhet, virus och hot och ange ditt OneDrivekonto (= ditt Microsoft-konto som du loggar in med på datorn) i "Dataåterställning efter utpressningstrojanattack"!

Så, NÄ! det är inte som om att Microsoft kan köra motsv. team viewer mot din dator i smyg om det var det du trodde!

OK, det låter ju lugnande, tack för svaret!

Jag har dålig koll på data och IT, så jag tycker det är jättesvårt att veta vad man ska tro på... Visst, det finns alltid folk som säger att det räcker att spendera 1 timme om dagen för att lära sig jättemycket om en specifik grej, men problemet med det är ju att det gäller för ALLTING i hela världen!

Man kan ju spendera 1 timme varje dag åt att lära sig IT säkerhet, men det betyder samtidigt att man inte kan spendera den timmen att läras sig spela instrument, rita, sjunga, läsa böcker, se på TV serier eller träna Krav-Maga... så man måste ändå alltid prioritera sin tid och sina intressen.

Alla kan faktiskt inte vara experter på IT säkerhet...
Citera
2026-03-07, 01:23
Medlem
bl-gr-ns avatar
Installerade Win10 alldeles nyss (mitt i natten) från Microsofts hemsida... Installerade utan att ha nätverket i gång.
Fick klicka på "Har inget wifi eller nätåkomst".
Installerade Win10 och Körde Windows shut-up och Revo uninstaller.
Citera
2026-03-07, 10:55
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Installerade Win10 alldeles nyss (mitt i natten) från Microsofts hemsida... Installerade utan att ha nätverket i gång.
Fick klicka på "Har inget wifi eller nätåkomst".
Installerade Win10 och Körde Windows shut-up och Revo uninstaller.

Installera ett annat Av också och få ett betydligt snabbare W10 med Ms Defender inaktiverat.
Citera
2026-03-07, 14:23
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Installera ett annat Av också och få ett betydligt snabbare W10 med Ms Defender inaktiverat.
Nja.
Installerar hellre om Win10 än fyller det med bös... Har Windows endast för spel
Skulle gärna köra allt på Linux eller ett klassiskt Windows som Win95, XP eller 7 om inte spelen krävde minst Win10.
Citera
2026-03-08, 05:02
Medlem
Citat:

En vild gissning från min sida är att faktiskt OneDrive är den största risken. Åtminstone om man inte använder ett väl fungerande krypteringsprogram. Sedan är väl å andra sidan frågan vad MS har för större intresse av vad vi har i våra datorer och vilka porrsajter vi besöker. Jag tror rent allmänt att svenskarna är för nojjiga.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in