2026-02-10, 22:53
Moderator
Neksnors avatar
Flyg: allmänt --> Olyckor och katastrofer
/Moderator
Citera
2026-02-10, 22:59
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag vet inte, men har svårt att tro att det kan ges om det finns framförvarande plan i kön. Om tillstånd att lämna piren krävs så är ju det troligen ett separat tillstånd, eftersom det ju kan finnas andra plan i kö att lyfta eller som är på väg att landa.

Man behöver dock inte nå startbanan för att gå godkännandet. Är startbanan klar från avgående och inkommande flyg så kan man alltså få godkännande innan man når den, vilket ju är vad som hände här.
Det kanske varierar mellan olika flygplatser (i olika storlek), men det jag hört av radiotrafik antyder att olika delar av flygfältet och det närmaste luftrummet hanteras av av olika "organisationer" (i brist på bättre uttryck). Ungefär att någon sköter landning, en annat taxande, en tredje parkeringen och så vidare.
Citera
2026-02-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Att programmera för start på 2500 meter bana innebär väl inte att flygplanet behöver rulla på marken i 2500 meter innan det lättar, utan att gaspådrag mm ställs in så att man vid behov hinner stanna om starten avbryts? Lite förenklat givetvis.
Jag blev påmind om ett av mina gamla inlägg, en vanlig A321, alltså aningen större än den i tråden aktuella maskinen, som lättare efter ca 1300 meter. Så jag gissar att den aktuella "banlängden" hade räckt, men det gränsar till galenskap att ens tänka tanken på att starta där.
Jag har för mig att gamla Linjeflyg någon gång landade helt fel, på en flygplats med för kort bana, och i princip fick tömma flygplanet för att kunna starta och ta sig en tillräckligt stor bana.
Det finns tre begrepp:
TORA Takeoff run available = hur lång startbana man har framför sig, i det här fallet från en taxibana som inte ansluter till banbörjan.
TODA Takeoff distance avaiable = hur lång distans man har till ett visst hinder, man kan tex ha ett stigområde i banänden som inte tillhör startbanan men som ger längre sträcka att stiga på.
ASDA accelerate stop distance = acceleration och stoppsträcka. Den sträcka man har till förfogande om man måste avbryta starten och bromsa.
Alla kan vara dimensionerande vid olika tillfällen. Vid tex hal bana blir oftast ASDA det som avgör hur mycket man får väga. Och som redan nämnts i tråden, om man har lång bana behöver man ju inte använda fullt gaspådrag.

Linjeflyg landade på Emmabodas bana 19 istället för Ronnebys bana 19. Landningen gick perfekt, men likt Bryssel blev besättningen omedelbart tagen ur tjänst. Passagerarna fortsatte med buss och en ny speciellt utvald besättning fick rycka in och göra nya startviktsberäkningar för några sådana fanns ju inte för det obemannade flygfältet i Emmaboda. (De fleata flygfält i Sverige är obemannade.) En kul grej var att det var ju långt före mobiltelefonernas tid så det gällde att ha några 25-öringar i plånboken så man kunde ringa hem och säga att man landat fel, men var hel. Tornet i Ronneby hade ju redan tryckt på larmknappen.

Människor kommer att göra fel ibland; det gäller att ha system som förhindrar så många som möjligt.
Citera
2026-02-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
När jag nu letade efter om nåt ljud har dykt upp tex via Vasaviation hittade jag istället den här enkla simuleringen nedan. Hur skulle ni i branschen vilja korrigera hur det egentligen kan ha sett ut? Såsom: vad man ser när man svänger vänster mer än 90 grader felaktligen vid E1, hur skyltar på gräsmattan där kan ha sett ut (om översnöade, trasiga), vad som kan ha setts av markeringar på asfalten om snö, eller om lampor längs olika banor kan ha lurats på något sätt i mörkret just där? Man undrar ju om det bara var hjärnsnörp eller om det framkommer något mer i den berömda osten när rapporten kommer om nåt år.

https://www.youtube.com/watch?v=GORKQ3PnZKM
Det finns ju flera intressanta saker på simuleringen. Bla passerar de två väntplatslinjer (åt olika håll) utan att de noterar att de inte har tillstånd att passera sådana linjer.

Det ska bli intressant att höra om det var piloterna eller tornet som märkte det först.
Citera
2026-02-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Varför finns det ett V1? Borde man inte hellre bygga startbanorna så att det alltid går att bromsa ifall man märker att något är fel?
Betänk att olika flygplan har olika behov av längd på en rullbana. Mindre flygpan har oftast mindre behov:
https://www.youtube.com/watch?v=JwMlgc1saHs
Citera
2026-02-19, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Nu är jag inte pilot men nåopt säger mig att det är ju rätt stor skillnad på att flyga ett plan mot att köra buss eller lastbil. När du är väl är i luften sitter man bekvämt och kan vila det är t o m två av dig.

Kör du buss i t ex Stockholm sitter du på helspänn.
postat av dart100
Otroligt att man kan få flyga ett stort plan fullt med passagerare i upp till 15 tim.
Buss och buss och lastbils chaufförer har kör och vilotider med max 9 tim körtid.

Faktiskt får buss o lastbilschaffisar köra i 10 timmar o arbeta 15 timmar i sträck oxo.

Faktiskt är de så illa är de två chaufförer så får de nästan arbeta ett dygn i sträck. Under 21 timmar får de tillsammans köra 20 timmar. Tror inte dessa ekipage rullar med pigga chaffisar när man efter kanske suttit i en buss eller lastbil utan att lyckas sova ska kliva på o köra 03:00 o fyra timmar framåt efter redan arbetat 16 timmar.
Senast redigerad av alltellerallteller 2026-02-19 kl. 00:37.
Citera
2026-03-07, 10:47
Medlem
tjyvar från reddit
https://mobilit.belgium.be/en/file/12449/download?token=p2_tHWlE

The preliminary report highlights that the incident at Brussels Airport last month involving Scandinavian flight SAS43M (SK2590) was even more critical than previously thought.

The aircraft had attempted to take off from a taxiway parallel to the assigned runway (7R) due to a combination of factors:

- An altered procedure being used, with the aircraft taking off from a runway intersection rather than using the entire runway length;

- The presence of a complex taxiway/runway intersection, designated as a hot spot;

- The aircraft not being equipped with Take-Off Surveillance 2 (TOS2), Airbus Runway Overrun Prevention System (ROPS), nor RAAS (Runway Awareness and Advisory System);

- Absence of natural lighting, the incident taking place after civil twilight and before the moon rose;

- Runway and taxiway surfaces being wet, making it difficult to read runway markings in darkness;

- Illumination of a crucial intersection sign being inoperable at the moment of the incident;

- The red stop bar at the taxiway/runway intersection extinguishing prior to the crew's arrival at this point, robbing them of a visual reference point;

- Tower and ground frequencies being operated by a single traffic controller at the moment of the incident, whose attention was divided between 7 different aircraft at the moment of the incident.

The aircraft entered a parallel taxiway instead of the assigned runway and attempted a take-off, which was only rejected at a speed of 127 kts, just shy of the V2 reference speed of 132 kts, after which the aircraft came to a full stop in just 14 seconds. The crew initiated a right turn while still at speed when they realised that the remaining length of taxiway ahead of them was closed off with temporary fences. The aircraft came to a halt on asphalt pavement adjacent to a crossing taxiway, with its front landing gear just meters away from runway guard lights.

At the moment the crew abandoned their take-off, they only had approximately 520 meters/1705 ft of taxiway available, after which the aircraft would have collided with the temporary fences.

The final report is expected to be published in about a year's time.

https://www.reddit.com/r/aviation/comments/1rmua0h/preliminary_report_on_the_serious_incident/
Citera
2026-03-07, 12:03
Medlem
Det är värt att notera att listan på faktorer verkar vara en analys gjord av personen på reddit, det är inte taget ur rapporten.
Citera
2026-03-07, 20:09
Moderator
pudelluss avatar
Tillagt i rubrik: "på Bryssels flygplats".

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in