2026-03-04, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppyfather
Frosttåliga är dom också, så tänkte plantera ut dom i mitten på april.

Återkommer om några dagar för att se om dom grott ordentligt.

Körde dom förra året. Blev väldigt stora och fina, tåliga var dom med!

Har lite frön kvar så blir nog samma i år men skulle behöva fler frön.
Citera
2026-03-05, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cebralpares
Körde dom förra året. Blev väldigt stora och fina, tåliga var dom med!

Har lite frön kvar så blir nog samma i år men skulle behöva fler frön.
Låter bra, antar att det var bra drag i dom.
Citera
2026-03-06, 18:18
Medlem
AlltidPåverkads avatar
Citat:
PAPAVER SOMNIFERUM 'BRITISH PHARM. #3 [PURE*]' [Ex. Surrey, England] 200+ SEEDS

https://www.kykeonplants.co.uk/shop/PAPAVER-SOMNIFERUM-BRITISH-PHARM-3-PURE*-Ex-Surrey-England-200-SEEDS-p780466598
Du måste vara försiktig med dessa!
Det är nämligen så att farmaceutisk odlad vallmo innehåller alldeles för höga halter av tebain & oripavin för oss glada amatörer att kunna berusa sig på sådana kapslar.
-Det är bättre att köra på gamla hederliga sorter som Danish flag, Papaver Orientale, Hens & Chics ect ect...
....säger detta i all välmening för det är många som gjort "räder" i sådana odlingar (vallmo för medicintillverkning) och sen faktiskt dött. Googla på det om du inte tror mig.
Citera
2026-03-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidPåverkad
Du måste vara försiktig med dessa!
Det är nämligen så att farmaceutisk odlad vallmo innehåller alldeles för höga halter av tebain & oripavin för oss glada amatörer att kunna berusa sig på sådana kapslar.
-Det är bättre att köra på gamla hederliga sorter som Danish flag, Papaver Orientale, Hens & Chics ect ect...
....säger detta i all välmening för det är många som gjort "räder" i sådana odlingar (vallmo för medicintillverkning) och sen faktiskt dött. Googla på det om du inte tror mig.
Jo jag har också gjort lite efterforskningar i dagarna, jag tror jag håller mig till santa maria man köper på ica, dom gror ju väldigt lätt och är lättodlade och mycket svagare.

Så jag skrotar mina planer med medecinvallmon.

Bra att du skriver ut det här så folk vet.

Planen var mest för prepping och nån vallmo te nångång i månaden, så då är nog santa marias bättre.
Citera
2026-03-06, 20:02
Medlem
AlltidPåverkads avatar
Citat:
Jo jag har också gjort lite efterforskningar i dagarna, jag tror jag håller mig till santa maria man köper på ica, dom gror ju väldigt lätt och är lättodlade och mycket svagare.

Så jag skrotar mina planer med medecinvallmon.

Bra att du skriver ut det här så folk vet.

Planen var mest för prepping och nån vallmo te nångång i månaden, så då är nog santa marias bättre.
Absolut, det är tillräckligt med död & elände i världen som det är så ingen nyfiken "botaniskt" ska behöva stryka med i onödan.
Citera
2026-03-07, 11:16
Medlem
Oxytorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidPåverkad
Absolut, det är tillräckligt med död & elände i världen som det är så ingen nyfiken "botaniskt" ska behöva stryka med i onödan.

Vad tror vi om vallmo odlad i Ungern säljs torkade kapslar som typ är till för prydnad och pyssel. Har tidigare köpt från samma leverantör då från deras egna fält i holland. Har alltid varit nöjd tidigare, funderar nu på om jag skulle prova från Ungern då dom tydligen ska innehålla mer morfin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in