2026-02-27, 15:27
Medlem
GertBennys avatar
God dag.

Idag är det fredag som många gillar att säga när det är fredag.

Det blev bänkpress idag! Min vackra lekamen verkar ha anpassat sig efter det bredare greppet. Den känns lite som en nytändning att köra med en ny teknik. Så det är roligt och något jag ser fram emot att utveckla.

Så här såg huvudseten ut!

Bänkpress topsett 3 x 1 x 125 kg

Pinpressar 2 x 2 110 kg, 3 x 3 100 kg

Hantel pressar brett 3 x 5 x 37,5 kg

Triceps rep

Larsen pressar 3 x 3 100 kg, 2 x 2 x 110 kg

Inspirerad av en grekisk tyngdlyftnings mästare, Pana och denna video: https://www.youtube.com/watch?v=xFz_rX0IDMg

Så implementerade jag de övningar som han rekommenderade som de bästa assistansövningarna för just bänk. Larsenpressar har jag i min ignorans alltid tyckt sett väldigt töntigt och pretentiöst ut. Typ cross fit typen som balanserar på ett ben, hjular och gör konstiga övningar bara för att vara cool.

Men nu låg jag där med magen i vädret och Larsen pressade. Så kan det gå. Övningen var riktigt bra, svårt och förklara, men det blev väldigt mycket mer fokus på bröst. Att ta bort benens stöd var något som jag aldrig upplevt förut.

Att köra med brett grepp känns även annorlunda i bröstet. Eftersom jag alltid kört pressar väldigt tätt, är min triceps urstarka i den positionen. Nu känns det att bröstet jobbar på ett annat sätt än vad jag är van vid.

Roligt.

Ha en trevlig helg.
Citera
2026-03-04, 15:19
Medlem
GertBennys avatar
Hejsan.

Idag blir det till och avlägga hela två pass här i min journal!

I måndags körde jag marklyft.

Planen var 3 x 3 på 200 kg. Men det blev bara två sett med 3: or och en etta på sista setet. Höften gav upp. Det första repet var "smooth" och enkelt, men på andra, så sa höften ifrån. Jag backar förövrigt ifrån att försöka köra supertungt/jaga PR varenda jävla gympass hädanefter.

Det är korkat. Men roligt.

Sen körde jag bål och ländrygg i maskin. Någon övning till, men den minns jag inte. Jag kanske inte ens gjorde den?

Måndagsrapporten slut.

Idag (onsdag) så blev det annat. Eftersom USA har inlett "Operation Fury" för att bomba sönder Iran, så ville inte jag vara sämre. Så jag inledde således Operation Nipple Destruction.

Aka ett mustigt bänkpress pass.

Huvudseten såg ut så här!

3 x 8 - 9 set på 110 kg.

Sen klart. Körde med bredare grepp med och har även börjat fokusera mer på leg drive som jag äntligen verkar ha förstått vad det är. Det känns stabilt och köra så pass brett. Roligt med!

Sen körde jag:

5 x 4 Hantelpress med 40 kg hantlar. Skulle köra ett femte sett, men axeln blev lite så där "nej nu får du ta det lugnt, annars kommer jag krångla och ge dig spänningshuvudvärk som jag gjort 100 tals ggr förr". Idag lyssnade jag på kroppen och lät bli.

Blev sen lite triceps övningar.

Sen hemgång.

Här om dagen när jag inspekterade mina håriga och stinkande armhålor i badrumsspegeln, och då fick jag se att jag hade ett par rykande färska och blåaktiga bristningar i armhålorna. På båda!

Måste definitivt vara att jag kört bredare och tungt på bänk. Roligt det med tycker jag! Det är jag och gravida kvinnor, vi bär våra tigerränder med stolthet!

Sen vill jag även deklarera att våren verkar vara på g här där jag bor. Så. Jävla. Gött! Jag tror även picken kommer börja stå som ett spett nu när varmare tider kommer och alla fagra damer börjar klä upp sig i mindre kläder. Hur den meningen nu går ihop. Ett hårt stånd är tecken på en god hälsa som min onkel Fergus alltid sa.

Hade!
Citera
2026-03-06, 15:24
Medlem
GertBennys avatar
Hej på er.

Idag blev det Operation Back Attack! Med en släng av axel stimulans!

Jag har börjat lyssna på Manowar. Testosteronet flödar när man hör deras texter och enkla, men goa riff. Perfekt för gymmet med andra ord.

Körde Hammerstrength Row.

Vet inte vikter men tungt.

3 x 5.

Sen Hammerstrength Pull Down.

5 x 3. Försöker räkna ut i huvudet och ifrån minnet vad vikten var. Men det är stört omöjligt.

Skitsamma.

Sen blev det sittande Militärpressar!

2 x 3 90 kg
1 x 3 93 kg
1 x 3 95 kg
1 x 1 100 kg
3 x 2 100 kg
1 x 3 90 kg

Körde även lite bicepscurls emellan pressarna. Gött.

Sista försöket på 100 kg, vilje jag ha en trea. Det gick inte. Jag körde nog 4 eller 5 "halvor". Allt på grund av att Hammerfalls Heart on Fire dundrade i hörlurarna. När sådan nobel musik spelas, då kör man ingen halvmesyr. Balls to the Walls.

Det är det gymmet handlar om för mig. När man kommer in the zone och bara köttar. Ibland måste man få känna sig som en hjälte eller krigare, i denna trista, trygga och fyrkantiga värld. Tycker jag i alla fall!

Sieg Hej på er och trevlig helg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in