2026-03-05, 04:28
Medlem
ovikspojkens avatar
Vad tycker ni om "linux distrot" https://omarchy.org?

Jag har använt det i ungefär 90 dagar i min dagliga arbetsmiljö, hittills har allt fungerat förvånansvärt bra för mitt workflow

Jag är dock nyfiken på hur ni bedömer den ur ett mer tekniskt perspektiv.

Finns det några arkitektoniska kompromisser som är värda att uppmärksamma eller något annat att notera?

Mvh, Kjell
Citera
2026-03-05, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovikspojken

Jag har använt det i ungefär 90 dagar i min dagliga arbetsmiljö, hittills har allt fungerat förvånansvärt bra för mitt workflow

Jag är dock nyfiken på hur ni bedömer den ur ett mer tekniskt perspektiv.

Finns det några arkitektoniska kompromisser som är värda att uppmärksamma eller något annat att notera?

Mvh, Kjell

Ta i princip all info du hittar om Arch (och dess derivat) och den gäller Omarchy också.
Ser att Omarchy kör Hyprland som fönsterhanterare, så dra av info rörande Arch och Plasma/Gnome/Cinnamon och applicera i princip allt som rör Hyprland istället.

Klart.

Skillnaden mellan distar brukar vara ganska liten om man tittar på dem som kommer från samma familj.
Jag har kört CachyOS i ett år typ. Men jag tröttnade lite smått på de konstanta uppdateringarna, och har nu steppat tillbaka till Fedora.
Men det sagt så saknar jag AUR-konceptet.

Jag gissar att din EGENTLIGA fråga inte rör disten, utan snarare fönsterhanteraren... Hyprland. Ty i bakgrunden är i princip alla Linux-distar lika...
Citera
2026-03-05, 15:52
Medlem
ovikspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag gissar att din EGENTLIGA fråga inte rör disten, utan snarare fönsterhanteraren... Hyprland. Ty i bakgrunden är i princip alla Linux-distar lika...
Ja, när jag tänker efter är det nog främst Hyprland det handlar om.
Omarchy känns ju som ett färdigt rice installations script ovanpå Arch med lite extra bloat och förkonfigurerade val,
Perfekt för mig
Citera
2026-09-01, 11:28
Medlem
Verkar vara ett najs konsept, ett litet men:

Läste at de hade haft problem med att varje användarprocess kunde eskaleras till rot utan att ange sudo lösen.

Och om docker stod i dess urspringliga readme:
Omarchy installs everything needed to run [docker] well. This includes […] the user group changes needed for you to run Docker as the normal user and not as root.

Det stämde altså inte

Men ska väl ha fixats nu.

https://0xcc.io/posts/omarchy-root-creds/
Citera
2026-09-02, 08:32
Medlem
triptykens avatar
Som flera påpekar så är det ju mer eller mindre Arch med litet scripts på och inte mycket mer till distro. Det som talar för det är att det har ekonomiskt stöd av en herrans massa stora företag i USA. Vilket också är varför jag är litet skeptisk.

Vinsten är ju att dom kan betala folk att puttra på med utveckling, sen är det ju hårt kopplat till Silicon Valley och "Dark Reneissance" lallarna där. Alltså djupt konservativa tolkien-entusiaster. Och det kan man ju tycka vad man vill om - jag är skeptisk. Just investeringarna i JUST den "distron" (inom citattecken för att det är som sagt Arch + scripts) luktar litet udda när det kommer från det gardet av Peter Thiel runkare.
Men jag kan ju ha fel självklart.

Dom har också en del problem med användningen av AI vilket gör att risken alltid finns att deras licenser brinner inne vid nån punkt, men det problemet finns litet varstans i FOSS just nu.

Det kritiska är att den också lutar sig mycket på samma grej som Mr Robot distron gjorde. Det var en populär distro bland folk som inte var så vana vid hur den funkade eller kunniga i vad dom gjorde - och den var populär av icke-tekniska orsaker bland icke-tekniska.
Arch har ju AUR som är ett enormt säkerhetshål. Verkligen OTROLIGT säkerhetshål och man ska vara rejält försiktig med att copy-pasta "lösningar" från random sidor som involverar att dra ner grejer från AUR eftersom det är en program-lada just för att vem som helst kan göra vad som helst där och om man inte vet vad det är man drar ner exakt så finns det en jävla massa problem som kan dyka upp.

Så min dom: "kantkungs-distro med pengar i nacken av skumma lallare som inte direkt har gjort så mycket för att skydda mot eventuella problem och mest lutar sig på att folk på twitter mm ser det och det ser coolt och hackery ut"

MEN - jag kan ha fel, och det är ju en del bias säkert från min sida.

Använd vad du gillar!
Citera
2026-09-03, 23:06
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovikspojken

Vibekodat skräp: https://0xcc.io/posts/omarchy-root-creds/

Vill man lära sig Linux är det bättre att använda det som inspiration och konfigurera Arch själv. Vill man inte lära sig Linux är det också helt okej, då kan man använda Ubuntu, Fedora eller motsvarande.
Citera
2026-09-04, 09:23
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Som flera påpekar så är det ju mer eller mindre Arch med litet scripts på och inte mycket mer till distro. Det som talar för det är att det har ekonomiskt stöd av en herrans massa stora företag i USA. Vilket också är varför jag är litet skeptisk.

Vinsten är ju att dom kan betala folk att puttra på med utveckling, sen är det ju hårt kopplat till Silicon Valley och "Dark Reneissance" lallarna där. Alltså djupt konservativa tolkien-entusiaster. Och det kan man ju tycka vad man vill om - jag är skeptisk. Just investeringarna i JUST den "distron" (inom citattecken för att det är som sagt Arch + scripts) luktar litet udda när det kommer från det gardet av Peter Thiel runkare.

Herre min jävlar! 15 miljoner dollar? https://omarchy.org/news/2026/08/omacom-foundation-launches-with-8-million/

Fullständigt svindlande. Tänk vad, säg, Debian eller någon seriös aktör kunde göra med en sån summa. Vissa av namnen hade jag (hittills) inte klassat som fullständiga idioter; Dorsey och Prince, i alla fall.

Vad är det som pågår?!
Citera
2026-09-05, 08:32
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Herre min jävlar! 15 miljoner dollar? https://omarchy.org/news/2026/08/omacom-foundation-launches-with-8-million/

Fullständigt svindlande. Tänk vad, säg, Debian eller någon seriös aktör kunde göra med en sån summa. Vissa av namnen hade jag (hittills) inte klassat som fullständiga idioter; Dorsey och Prince, i alla fall.

Vad är det som pågår?!

Min gissning är att det är en rullande sten, när han väl fick stöd av vissa företag gick det vidare i Silicon Valley. För Dorsey är ju stödet en struntsumma och nåt man kan chansa med - och min gissning-gissning är att det ska bli en ny Kali Linux effekt där målet är att bli stort nog genom folk som vill se hackery ut och sen börja kränga skit i koppling till det... men hajar inte hur mycket man tänker sig kunna dra in på det?

Karln hade ju kontakter innan, och gudarna ska veta att Silicon Valley investerar i allt möjligt dumt
Senast redigerad av triptyken 2026-09-05 kl. 08:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in