2026-02-05, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverSpinn
Hej,
Jag tror att min blivande sambo har borderline. Hon är självutnämnd högkänslig, men jag har läst kring det....
Vi har haft en relation i ett år och ska nu flytta ihop men jag mår inte riktigt bra i relationen, något skaver och när jag läser dina texter blir jag fan rädd....

Vi båda är kvinnor men det borde kanske inte påverka saken eller.... Fan, jag älskar henne men är rädd för att mina känslor inte är på riktigt utan jag blivit medberoende eller nåt....

Läs på. Du kommer se att alla råder dig att lämna. Men du kommer förmodligen låta det gå för långt om du inte redan gjort det. Man lär sig. I fortsättningen kommer du akta dig för liknande kvinnor.
Citera
2026-02-05, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Många borderline är inte alls så omedvetna om vad dom gör ..

Många personer mer diagnosen har varit helt ärliga mer att dom gjort människor illa medvetet

Precis. De kan skryta om hur de hämnats mot ex. De njuter av att skada och skadar medvetet. Men det kanske är de med stark narcissistiska /psykopatiska drag.

Finns en diagnosticerad narcissist och psykopat på youtube som berättar om hur narcissister tänker och upplever sin omvärld. Tudor heter han. Bra lyssning.
Citera
2026-02-07, 19:01
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Som andra har skrivit så beskriver du snarare en person med narcissistisk personlighetsstörning. Personer med borderline behöver inte själv förhärliga, de har ofta mycket självhat och ogillar sitt beteende. Det finns ju människor med borderline som vill leva normala liv med normala relationer och jobbar på sig själva, men väldigt få personer med narcissism inser att de är problemet, om jag läst rätt.

Håller med om att mycket som skrivs i den här tråden beskriver mer narcissism. Alternativt borderlines med lågt IQ och låg självmedvetenhet.

Har mött en massa folk med borderline och de som varit väldigt unga eller haft dålig självmedvetenhet eller väldigt väldigt väldigt lågt IQ har absolut en förmåga att skada andra människor rejält. Resterande kämpar dock så otroligt för att inte skada andra människor. Önskar folk visste om det/såg det.
Citera
2026-02-13, 12:48
Medlem
Finurlig34s avatar
Säger som många andra i tråden ; det ts beskriver är inte enbart borderline, det är narcissistisk personlighetsstörning.
Jag har bordeline och skulle aldrig någonsin vara otrogen t ex. Sätter alltid mina barn i första rummet. Mitt humör är berg och dalbana och jag är svår att leva med. Men jag hatar inte män, jag är lojal och ärlig. Tagit flera tester på nätet för narcissism, av nyfikenhet, de säger ju att de som lider av det inte själva är medvetna, men jag får väldigt låga poäng trots total ärlighet. Man får inte glömma att vi med borderline har likheter men också helt olika personligheter! Kan lova att min man sen 20 år inte tycker att jag förstört hans liv, även om jag rör till det med mitt upp och ner mående och psykiska instabilitet. Men han kan lita på mig och jag är långt ifrån en sådan "ond" människa som ts beskriver. Orkade inte titta på de videos ts la i inlägget. Tycker det är hemskt att sprida en bild av alla borderlinekvinnor som monster.

Vi är människor, som ofta kommer från traumatiska bakgrunder, som behöver trygghet och stöttning.

Hitta en kvinna med rätt moralisk kompass bara, så blir ditt liv aldrig tråkigt iaf vill jag lova.
Citera
2026-02-21, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34
Säger som många andra i tråden ; det ts beskriver är inte enbart borderline, det är narcissistisk personlighetsstörning.
Jag har bordeline och skulle aldrig någonsin vara otrogen t ex. Sätter alltid mina barn i första rummet. Mitt humör är berg och dalbana och jag är svår att leva med. Men jag hatar inte män, jag är lojal och ärlig. Tagit flera tester på nätet för narcissism, av nyfikenhet, de säger ju att de som lider av det inte själva är medvetna, men jag får väldigt låga poäng trots total ärlighet. Man får inte glömma att vi med borderline har likheter men också helt olika personligheter! Kan lova att min man sen 20 år inte tycker att jag förstört hans liv, även om jag rör till det med mitt upp och ner mående och psykiska instabilitet. Men han kan lita på mig och jag är långt ifrån en sådan "ond" människa som ts beskriver. Orkade inte titta på de videos ts la i inlägget. Tycker det är hemskt att sprida en bild av alla borderlinekvinnor som monster.

Vi är människor, som ofta kommer från traumatiska bakgrunder, som behöver trygghet och stöttning.

Hitta en kvinna med rätt moralisk kompass bara, så blir ditt liv aldrig tråkigt iaf vill jag lova.

Du har rätt I sak angående dig själv , men du får inte glömma att det är ett brett spektrum och folk som levt med en partner med borderline har upplevt dom annorlunda än din partner !

Tänk dig istället en tråd som handlat om psykopater och att många beskriver dom som helt vedervärdiga människor och så kommer jag då in i tråden med en mkt mild form av psykopati och skriver att man svartmålar psykopater !!

Du får tyvärr tuga i dig att många borderline uppför sig väldigt kontrollerande samt manipulativa ...

Även narcissister och psykopater kan uppföra sig normalt när dom får som dom vill !

När en borderline triggas så tror den i stunden att den kan göra vad den vill , att man sen ber om ursäkt för hundrade gången hjälper ju tillslut inte !

Man bedömer människor efter gärningar inte efter ursäkter
Citera
2026-02-26, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34

Det sägs att mellan 25-40 procentav de som har borderline ochså har narcisstiskt personlighetssyndrom.
Det finns också samsjuklighet med antisocial personlighetsstörning och histronisk personlighetsstörning.
Inom läkarkåren kallas borderline för kvinnlig psykopati. Då en inte helt obetydlig andel har beteenden som liknar psykopati. Annan drivkraft men liknande beteende.
Finns teorier om 4a olika sorters borderline. Den värsta är den som liknar psykopati.
Citera
2026-02-26, 23:11
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det sägs att mellan 25-40 procentav de som har borderline ochså har narcisstiskt personlighetssyndrom.
Det finns också samsjuklighet med antisocial personlighetsstörning och histronisk personlighetsstörning.
Inom läkarkåren kallas borderline för kvinnlig psykopati. Då en inte helt obetydlig andel har beteenden som liknar psykopati. Annan drivkraft men liknande beteende.
Finns teorier om 4a olika sorters borderline. Den värsta är den som liknar psykopati.
Tervagant/Termagant.

Ohelig treenighet.
"becoming a general term for a bully before shifting to mean a quarrelsome, shrewish woman by the 17th century. "

Termagant" originates from a 12th-century Old French, fictional, and misunderstood deity called Tervagant, believed by Crusaders to be worshipped by Muslims as a loud, violent, and overbearing god. It appeared in medieval plays as a turbulent character, becoming a general term for a bully before shifting to mean a quarrelsome, shrewish woman by the 17th century. 

the word transitioned to specifically describe a turbulent, aggressive woman, or a scold.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-02-26 kl. 23:36.
Citera
2026-03-03, 21:59
Medlem
tjackiiiees avatar
Du behöver en kram hjärtat. Fred,kärlek och en redig pungspark <3

Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Ja precis som en cancer i hjärnan kan vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in