2026-02-26, 23:23
Medlem
ingetbranicks avatar
Tyvärr hade jag inte möjlighet att följa hockeyn så mycket som jag hade önskat. Livet kom emellan. Fick Marcus Johansson inte spela nånting under turneringen eller missförstod jag tidigare inlägg?
Citera
2026-02-26, 23:36
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Räknar man på att de bor ca 10 miljoner i Sverige och de kollade ca 950 tusen på dyngan så är det drygt 9.5% av befolkningen. USA där det bor bortåt 350 miljoner och drygt 26 miljoner av dessa såg finalen vilket landar på ca 7.5% av befolkningen. Man får ha i aspekt att Sveriges match dessutom var en kvartsfinal och USA var en renodlad final, förmodligen hade de varit ytterligare fler tittare i Sverige om Sverige spelat om guldet.
Ja men det var lägre än mot Tjeckien förra våren i VM. Då såg 11% av befolkningen matchen.

Man säger dock alltid att hockeyn inte är stor i Usa. Mycket mindre än amerikansk fotboll, basket, baseball. Även fotbollen hävdar vissa är större nu för tiden.

Hockey har alltid varit lika stor som fotboll i Sverige eller näst störst, ingen annan lagsport är nära.

Jag menar, SHL drar en större totalpublik än fotbollsallsvenskan, hockeyallsvenskan mer än superettan. Trots det skulle aldrig en fotbolls vm match dra så lite publik. Gruppspelsmatchen mot Tyskland 2018 i fotbolls vm drog 3 miljoner tittare. Antingen är siffrorna fel eller så är det ett rejält fiasko för Tre kronor.

Sen håller jag med dig, bra att inte fler såg eländet.
Senast redigerad av sebastian_ 2026-02-26 kl. 23:40.
Citera
2026-02-27, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Ja men det var lägre än mot Tjeckien förra våren i VM. Då såg 11% av befolkningen matchen.

Man säger dock alltid att hockeyn inte är stor i Usa. Mycket mindre än amerikansk fotboll, basket, baseball. Även fotbollen hävdar vissa är större nu för tiden.

Hockey har alltid varit lika stor som fotboll i Sverige eller näst störst, ingen annan lagsport är nära.

Jag menar, SHL drar en större totalpublik än fotbollsallsvenskan, hockeyallsvenskan mer än superettan. Trots det skulle aldrig en fotbolls vm match dra så lite publik. Gruppspelsmatchen mot Tyskland 2018 i fotbolls vm drog 3 miljoner tittare. Antingen är siffrorna fel eller så är det ett rejält fiasko för Tre kronor.

Sen håller jag med dig, bra att inte fler såg eländet.

Just OS har så otroligt mycket grenar vilket gör att alla väljer och vrakar lite, något som kan bidra till att hockeyn inte är i fokus hos alla. Där är de skillnad på VM då det enbart handlar om hockey. VM finalen 2017 & 2018 hade bortåt 2 miljoner tittare och även över. Men den största faktorn skulle jag säga är att allt handlar om huruvida bra det går. OS finalen 2006, 3.5 miljon tittare. Hockeyn har av att döma en "grundpublik", men är det en avgörande final så involverar det även den kanske inte mest lojala hockeyfantasten. Svårt och säga vilken sport som är störst i Sverige när det kommer till mästerskap som OS, men känns rent spontant som att allt inom skidor genererar flest medaljer, men så har de också att göra med att de finns så otroligt många grenar inom kategorin, men därav att de antagligen har flest tittare också, just för att det går bra där.

Nåväl, hoppas Grönborg kan få Tre Kronor på fötter och därmed bli mer attraktivt igen.
Citera
2026-02-27, 10:41
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Tyvärr hade jag inte möjlighet att följa hockeyn så mycket som jag hade önskat. Livet kom emellan. Fick Marcus Johansson inte spela nånting under turneringen eller missförstod jag tidigare inlägg?

Han plockades efter den nesliga förlusten mot Finland in till vinstmatchen mot Slovakien, fick spela i en kedja med Nylander och Forsberg (som också kom in i laget då). Johansson spelade tretton minuter, och i nästa match ersattes han av Rakell, som ju gjorde en blek turnering.

Som Kokacola säger kan de låga tittarsiffrorna i OS nog delvis bero på att folk redan hade tittat på andra grenar i timmar under dagen innan matchen USA-Sverige skulle äga rum. Under hockey-VM är det inte så. Sedan var den allmänna meningen att Sverige skulle förlora den matchen, att de försatt sig i ett hopplöst läge. Misströstan lockar inte marginaltittare.

Googles AI säger så här på sökningen "tittarsiffror Tre Kronor":

Citat:
Tre Kronors tittarsiffror är generellt höga vid stora mästerskap (VM/OS), ofta över 1–2 miljoner vid avgörande matcher. Guldmatchen i VM 2018 lockade exempelvis 2,35 miljoner tittare. Under gruppspelsmatcher i VM 2019 låg tittandet på omkring 700 000–970 000 i snitt, med högre siffror vid möten mot exempelvis Tjeckien.

Finaler/Slutspel: Kan nå över 2 miljoner tittare vid framgångar (t.ex. VM-guld 2018).
Historiska toppar: OS-finalen 2006 (guld) sågs av cirka 3,5 miljoner.
Gruppspel: Varierar stort beroende på motståndare och form, ofta under miljonen för mindre matcher.
Trend: Matcher mot rivaler som Finland drar alltid storpublik.
Citera
2026-02-27, 17:58
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Det kommer fram flera grejer om sam nu..

Att Dahlin mådde bra, ville spela 3v3 men fick inte...

Detta börjar likna sabotage, för fan

*Ingen dahlin i 3v3
*landeskog i 3v3
*Forsberg bänkad
*Bratt bänkad
*Holmberg spelade samtliga matcher, alla sina byten - ingen bänkning
*Johansson på läktaren
*ingen backlund
*ingen heineman
*ingen ekholm
*tar ut målvakten mot Finland
*tränade inte 3v3
*passivt aggressiv i intervjuer
*spelar Gustavsson mer än 1 match
*spelar Holmberg och landeskog alldeles för mycket

Ja, det sammanfattar det mesta kring detta haveri till ledarskap.
Citera
2026-02-27, 18:25
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Han plockades efter den nesliga förlusten mot Finland in till vinstmatchen mot Slovakien, fick spela i en kedja med Nylander och Forsberg (som också kom in i laget då). Johansson spelade tretton minuter, och i nästa match ersattes han av Rakell, som ju gjorde en blek turnering.

Som Kokacola säger kan de låga tittarsiffrorna i OS nog delvis bero på att folk redan hade tittat på andra grenar i timmar under dagen innan matchen USA-Sverige skulle äga rum. Under hockey-VM är det inte så. Sedan var den allmänna meningen att Sverige skulle förlora den matchen, att de försatt sig i ett hopplöst läge. Misströstan lockar inte marginaltittare.

Googles AI säger så här på sökningen "tittarsiffror Tre Kronor":
Jag trodde att OS skulle locka in marginaler till hockeyn med tanke på att de visade inslag och puffade för det dagligen under deras sändningar av andra sporter. Men men, det visar att hockey vm behövs i alla fall. Att turneringen fortfarande har Sverige i sitt grepp. Vilket jag inte har något emot. Att se en avslappnad hockey vm slutspelsmatch en solig maj kväll har alltid haft något speciellt.
Senast redigerad av sebastian_ 2026-02-27 kl. 18:30.
Citera
2026-03-02, 22:44
Medlem
East.Clintfoods avatar
Vad tyckte ni om hur lagen presterade i OS-hockeyn i år? Någon som överraskade positivt eller negativt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in