2026-03-01, 13:27
Medlem
Naturligtvis vet jag som svensk vad "/jag, han/ sa hej" betyder på vårt eget språk, men man ser det ganska ofta använt av folk som uppenbarligen inte är svenskar, i olika slags chattar, ungefär på samma sätt som t ex "I know right". Vad betyder det här i chattspråket, och är det verkligen något de har plockat upp från oss?
Citera
2026-03-01, 13:30
Medlem
Connykrims avatar
Vafan menar du?

Vart ser du folk från andra länder skriva ”sa hej” i chattar?

Länka gärna bilder
Citera
2026-03-01, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Vafan menar du?

Vart ser du folk från andra länder skriva ”sa hej” i chattar?

Länka gärna bilder
Jag tänker inte bry mig om att ladda upp några bilder (av hänsyn till min egen integritet här på FB), men det här är ett uttryck som syns till då och då i chattar

Oväntat att den förste som svarar i tråden är en Svenne Banan-tomte.
Citera
2026-03-01, 14:15
Medlem
bogerts avatar
de är en om skrivning av sieg heil efter som man inte får skriva de längre

så sriver man bara "sa hej"
Citera
2026-03-01, 14:25
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag tänker inte bry mig om att ladda upp några bilder (av hänsyn till min egen integritet här på FB), men det här är ett uttryck som syns till då och då i chattar

Oväntat att den förste som svarar i tråden är en Svenne Banan-tomte.

Har inte heller någon aning om vad du babblar om. Det låter mest som att någon sa hej till dig och du svarar inte. Då skriver hen det du säger och då menas det "sa hej så varför svarar du inte ditt jävla spån". Men för de flesta så är det underförstått det som kommer efter "sa hej".

Citat:
Ursprungligen postat av bogert
de är en om skrivning av sieg heil efter som man inte får skriva de längre

så sriver man bara "sa hej"

Så du menar att invandrare känner att de vill skriva "sieg heil" lite här å där i chattar på ett sätt så det blir obegripligt?
Citera
2026-03-01, 14:33
Medlem
hippilis avatar
På YouTube när någon kör en live kan det komma en text sa hej efter användar namnet och innebär att någon orkar inte skriva hej utan skickar iväg ett tomt meddelande, då kommer det stå: sa hej
Citera
2026-03-01, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
På YouTube när någon kör en live kan det komma en text sa hej efter användar namnet och innebär att någon orkar inte skriva hej utan skickar iväg ett tomt meddelande, då kommer det stå: sa hej
Äntligen ett vettigt svar! Ja, det är mest på Youtube jag har sett det här, och det låter rimligt att det kan handla om ett inbyggt script, som då översätts automatiskt till svenska - även om jag brukar ha engelska inställt som "grundspråk" i chattar. (men det kommer inte upp ett "sa hej" ifall jag själv gör ett "blanksvar" - testade nyss)
Senast redigerad av HepCat-X 2026-03-01 kl. 14:45.
Citera
2026-03-01, 15:20
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Äntligen ett vettigt svar! Ja, det är mest på Youtube jag har sett det här, och det låter rimligt att det kan handla om ett inbyggt script, som då översätts automatiskt till svenska - även om jag brukar ha engelska inställt som "grundspråk" i chattar. (men det kommer inte upp ett "sa hej" ifall jag själv gör ett "blanksvar" - testade nyss)
Testa se en live där dom har bilden åt fel håll alltså stående bild som när dom kör från en telefon då har jag fått upp textrutan i chatten, precis till höger om rutan står det sa hej ifall man inte skriver något själv

Så ser jag varje gång, men när bilden är liggande blev jag faktiskt osäker om det står så varje gång

Det här har inte funnits så länge så det kanske kommer med en ny uppdatering av youtube appen det har kommit en del nytt och mer nytt är väl på gång
Citera
2026-03-01, 15:33
Moderator
Neksnors avatar
Det är väl ingen som själv skriver det utan det handlar väl om reaktioner på inlägg. Någon postar en bild på en tallrik köttbullar och reagerar andra på inlägget med hjärtan, pussar, vinkningar och liknande. Vilket i vissa fall kan beskrivas som att någon "sa hej".
Citera
2026-03-01, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili

Dagens förslöade ungdom orkar alltså inte trycka h-e-j och sedan vagnretur? Milda makter. Det kan inte vara möjligt.
Citera
2026-03-01, 17:05
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Det låter som att en person gör en hälsning åt en annan person.
Det är i stil med "å någons vägnar" eller "på någons vägnar" eller "Harry Hälsar"

Låter mer naturligt på engelska: "Tell them that Tony says hello.", "Sarah said hi" eller "Marc says hi."
Citera
2026-03-01, 18:47
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har inte heller någon aning om vad du babblar om. Det låter mest som att någon sa hej till dig och du svarar inte. Då skriver hen det du säger och då menas det "sa hej så varför svarar du inte ditt jävla spån". Men för de flesta så är det underförstått det som kommer efter "sa hej".

Så du menar att invandrare känner att de vill skriva "sieg heil" lite här å där i chattar på ett sätt så det blir obegripligt?

Ja, det är inget ovanligt https://www.youtube.com/watch?v=26wH_OwQVHk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in