2025-10-17, 08:36
Medlem
Pynchs avatar
Det finns som sagt en del som pekar mot Jan Arnald aka Arne Dahl:

Verksam författare sedan drygt trettio är, har haft stora internationella framgångar som Arne Dahl, har sedan tidigare skrivit i olika genrer under olika författarnamn och är tidigare utgiven på förlaget Bookmark. Att pseudonymerna Arne Dahl och Estrid Klint båda har ett tvåstavigt förnamn och ett enstavigt efternamn och där efternamnet betyder en naturformation kan förstås vara en tillfällighet, men är ändock ett sammanträffande att begrunda.

Någon associerade Klint till Gotland. Där har vi deckarförfattaren Anna Jansson som debuterade år 2000 och har haft stora framgångar med de filmatiserade Maria Wern-romanerna och som då skulle kunna vara en annan kandidat till att ligga bakom pseudonymen.
Citera
2025-10-27, 00:12
Medlem
Jag vet inte varför men jag får en vibb av Jonas Gardell?
Citera
2026-02-25, 11:12
Medlem
1. Camilla Läckberg (f. 1974)
Läckberg är en av Sveriges mest framgångsrika författare genom tiderna. Hon är främst känd för sina deckare som utspelar sig i Fjällbacka.

Antal böcker: Hon har gett ut över 30 böcker, inklusive den populära Fjällbackaserien (12 delar), spänningsromaner om Faye, barnboksserien Super-Charlie samt flera kokböcker.

Översättning: Hennes verk har översatts till fler än 40 språk och säljs i över 60 länder.

Filmatisering: Flera av böckerna i Fjällbackaserien (t.ex. Isprinsessan och Predikanten) har blivit TV-filmer, och serien Fjällbackamorden producerades för SVT. Även hennes roman Lyckoviken har blivit TV-serie.

2. Viveca Sten (f. 1959)
Viveca Sten lämnade en framgångsrik juristkarriär för att bli en av landets mest lästa spänningsförfattare, med skärgården som sin främsta arena.

Antal böcker: Hon har publicerat över 25 böcker. Detta inkluderar succéserien Morden i Sandhamn (10+ delar), den nya serien Åremorden, samt fackböcker och ungdomsserien Havsfolket.

Översättning: Hennes böcker finns på över 25 språk och har sålts i mer än 10 miljoner exemplar globalt.

Filmatisering: TV-serien Morden i Sandhamn är en långkörare som har nått miljontals tittare världen över. Även Åremorden har filmatiserats som TV-serie.

3. Katarina Mazetti (f. 1944)
Mazetti har en imponerande bredd och har skrivit allt från humoristiska romaner till barnböcker och radioprogram.

Antal böcker: Hon har en mycket omfattande bibliografi med över 20 böcker (vissa källor anger uppemot 70 om man räknar alla läromedel och småskrifter). Mest kända är serien om Kusinerna Karlsson och romanerna för vuxna.

Översättning: Genombrottsromanen Grabben i graven bredvid blev en internationell succé och har översatts till ett 30-tal språk, och var särskilt populär i Frankrike.

Filmatisering: Grabben i graven bredvid (2002) blev en av Sveriges mest populära filmer och fick senare även en fransk filmatisering.

Andra namn som nästan når upp till eller uppfyller kraven:

Mari Jungstedt (f. 1962): Har gett ut över 20 böcker (främst Knutas-serien), är översatt till många språk och har filmatiserats i Tyskland.

Liza Marklund (f. 1962): En pionjär inom den moderna svenska deckarvågen. Hon har gett ut ett 20-tal böcker (inklusive fackböcker), är massivt översatt och filmerna om Annika Bengtzon är välkända.
Citera
2026-02-28, 02:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Är jag dum eller?
Jag kan bara hitta en enda bok av henne. "Ran".
Var är alla andra 20 böcker som det sägs att hon get ut. Plus vilken film är det som hon skrivit manus till?
Jag hittat också bara Ran av henne på Libris (KB).

Jag misstänker att det är Estrid själv eller henes förlag som försöker mytbilda.

Och vad betyder egentligen 20 "titlar"? Kanske 20 artiklar i en obskyr tidskrift...
Citera
2026-02-28, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag hittat också bara Ran av henne på Libris (KB).

Jag misstänker att det är Estrid själv eller henes förlag som försöker mytbilda.

Och vad betyder egentligen 20 "titlar"? Kanske 20 artiklar i en obskyr tidskrift...
Troligen är det så att dessa 20 böcker och tvserier är under författarens riktiga namn. En vild gissning från min sida och spekulationerna i tråden.
Citera
2026-02-28, 08:41
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Troligen är det så att dessa 20 böcker och tvserier är under författarens riktiga namn. En vild gissning från min sida och spekulationerna i tråden.
Sant, så kan det vara..
Citera
2026-02-28, 13:03
Medlem
Första - och hittills enda - delen i trilogin finns på bokrean för den hugade. Coolt utförande av boken med färgade snitt. Jag fingrade på den häromdagen, men väntar nog tills Akademibokhandeln sänker till halva reapriset om ett par veckor, som de brukar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in