2026-01-17, 10:39
Medlem
Sladdarens avatar
Visst äre så att det finns lätta recept få ihop till bröd

Off topic men man får prioritera lite vad man gör själv och hur varierat för om man skulle göra varje tillbehör och mat själv ifrån grunden skulle man nog inte ha tid med annat

Jag prioriterar lunch och middag att göra det helt själv plus några hembakade bröd liksom och lite enklare fikabröd sockerkaksliknande men jag sitter inte och gör en massa godis och efterrätter etc bakverk från grunden och massor med olika bröd ifrån grunden

Tyvärr är det förbannat mycket e ämnen i sötfika av låg kvalite men som kan även smaka bra

Handlar om hur mycket tid man vill lägga på allt, även väntetiden (jäsning)

Frågan är att dom som bakar mycket .. lägger de tid på matlagningen ochså ? Eller blir det simpla maträtter på det ;-) för det ska va enkelt snabbt och gott
Citera
2026-01-17, 15:12
Medlem
klybans avatar
Måhända att det är enkelt att baka, men att ta en limpa ur butikshyllan är ju extremt mycket enklare.
Just nu bakar jag nog mer än vad jag köper, dock så äter jag otroligt lite bröd för tillfället.
Citera
2026-01-21, 17:40
Avstängd
Takpapps avatar
Köpebröd kan vara så olika. Färskt från bageriet eller en degig massa från Skogaholm. Men nu var trådens rubrik massproducerat. Visst, några gillar att äta skit, då får de väl göra det. Så länge de inte förväntar sig att jag ska smaka.

När det gäller generiskt plastförpackat butiksbröd så kan man väl jämföra med frysta färdigrätter. Äter ni sånt hemma till middag? Klarar du av att steka en falukorv och koka potatis bör du även klara av att svänga ihop ett enkelt bröd. Varken svårare eller tar särskilt mycket längre tid.

Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Jag vet att ni har billig el i norra delen av landet men det har vi inte här i söder. Om du är villig att betala mina fakturor till Mälarenergi så börjar jag baka på en gång.

Lamaste ursäkten någonsin. Några kronor på sin höjd, och då kan du köra flera stora bröd samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Man kan göra väldigt mycket själv som blir bättre än det massproducerade. Baka bröd, mala egen färs, stoppa egen korv, ysta ost, brygga öl, bygga möbler, sy kläder. Allt är fullt möjligt och inte ens särskilt svårt när man väl lärt sig. Ändå gör de flesta inte det. Märkligt....
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Så där kan man säga om allt
Varför har du inte kycklingar hemma?
Varför har du inte grisar/kossor hemma?
Varför har du inte färska örter hemma?
Varför har du inte färsk fisk hemma?
Den enkla anledningen är för att folk kanske inte orkar eller har tid att baka jämnt

Två väldigt dåliga jämförelser, då tidsutdräkt, investering och arbetsinsats skiljer sig markant. Lejer ni ut att koka era ägg också?
Senast redigerad av Takpapp 2026-01-21 kl. 17:51.
Citera
2026-02-07, 22:45
Medlem
Vilken jäst är bäst?
Citera
2026-02-26, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaskPatrask
Massproducerat bröd (Pågen, Lingongrova, Hönokaka etc.) är både äckligt, tråkigt och innehåller en massa konstiga tillsatser och annat skit. Varför köper folk detta skräp när det är så mycket godare att baka själv?

Vet en som fick nybakat bröd varje morgon och tyckte sedan att det blev godare med massproducerat bröd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in