2026-02-24, 17:05
Medlem
Hej,

Har ärvt fonder som ligger i den gamla sortens konto (AF-konto) om jag förstått det rätt.

Runt 300 000 (SEB Sverige Expanderad A) och runt 200 000 (Swedbank Robur Allemansfond Komplett).

Funderar på att sälja allt, föra över till mitt ISK och slänga in det i DNB Global Indeks S där jag redan har det mesta av mitt sparande.

Är det i alla fall rätt uppfattat att det är att föredra att byta från AF-konto till ISK?

Är det krångligt med deklarationen i så fall? Har aldrig sålt fonder i AF tidigare.
Citera
2026-02-24, 17:19
Medlem
DenverAirports avatar
ISK är negativt om utvecklingen inte är bra nog.
Vinsten (eller förlusten) rapporteras automatiskt till Skatteverket när du säljer fonder på fpndkonto.
Citera
2026-02-24, 17:20
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Nä du behöver bara betala skatt på fonderna du ärvt.
Sen när du öppnar isk så sköts det automatiskt så kör på det
Citera
2026-02-24, 17:21
Medlem
Att sälja allt en gång och flytta till isk är det minst krångliga du kan göra. Förmodligen det mest lönsamma också eftersom att vinstskatten är nästan alltid mycket större än isk-skatten.

Om du gör det här så snart som möjligt så ser du också till att du slipper vinstskatta på framtida avkastning.

Du måste deklarera vinst/förlust när du säljer på aktiekonto. Du kan schablonskatta det ifall du inte har avräkningsnota, men det är oftast pissdyrt så se ifall det går att få tag på någon avräkningsnota där.
Citera
2026-02-24, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Hej,

Har ärvt fonder som ligger i den gamla sortens konto (AF-konto) om jag förstått det rätt.

Runt 300 000 (SEB Sverige Expanderad A) och runt 200 000 (Swedbank Robur Allemansfond Komplett).

Funderar på att sälja allt, föra över till mitt ISK och slänga in det i DNB Global Indeks S där jag redan har det mesta av mitt sparande.

Är det i alla fall rätt uppfattat att det är att föredra att byta från AF-konto till ISK?

Är det krångligt med deklarationen i så fall? Har aldrig sålt fonder i AF tidigare.

Hur mycket vinst har du på dessa 300.000 är väl det viktigaste? har du 50% vinst så kanska det är värt det.
Fonder brukar vara enklare att deklarera.
Citera
2026-02-25, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fatr
Att sälja allt en gång och flytta till isk är det minst krångliga du kan göra. Förmodligen det mest lönsamma också eftersom att vinstskatten är nästan alltid mycket större än isk-skatten.

Om du gör det här så snart som möjligt så ser du också till att du slipper vinstskatta på framtida avkastning.

Du måste deklarera vinst/förlust när du säljer på aktiekonto. Du kan schablonskatta det ifall du inte har avräkningsnota, men det är oftast pissdyrt så se ifall det går att få tag på någon avräkningsnota där.

Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Hur mycket vinst har du på dessa 300.000 är väl det viktigaste? har du 50% vinst så kanska det är värt det.
Fonder brukar vara enklare att deklarera.

SEB-fonden har ett anskaffningsvärde på ca 37 000, värde nu ca 335 000. Alltså runt 800% ökning.

Den på Swedbank inköpsvärde på ca 21 000, värde nu ca 200 000. Ca 850% ökning.

Tjänar jag då på att använda schablonmetoden?
Citera
2026-02-25, 16:09
Medlem
Citat:
SEB-fonden har ett anskaffningsvärde på ca 37 000, värde nu ca 335 000. Alltså runt 800% ökning.

Är de här fonderna så pass "dåliga" att du tror du kan få bättre avkastning på annat håll? Du börjar ju rejält på minus efter all skatteavbränning som annars kan ligga kvar oskattat i de här fonderna?
Citera
2026-02-25, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Är de här fonderna så pass "dåliga" att du tror du kan få bättre avkastning på annat håll? Du börjar ju rejält på minus efter all skatteavbränning som annars kan ligga kvar oskattat i de här fonderna?

Ja jag vet inte vad som är bäst, är väl ganska hög avgift dock.
Citera
2026-02-26, 17:40
Medlem
Citat:

Solklart att du ska schablonskatta det.

Om något har ökat över 200% är det värt att schablonskatta

vinstskatt är ju 30% av vinsten, schablon är 20% av totalen

så om du har 100 spänn som ökar till 300, då är vinsten 200 och du ska skatta 30%, dvs 60kr

schablonskatten 20% av 300 kr är också 60kr

Varje krona det ökar mer än det ska ju skattas antingen 30% på vinstskatt eller 20% schablon, så schablon blir billigast efter 200% avkastning
Citera
2026-02-26, 18:02
Medlem
Om du säljer fonderna kommer du behöva betala 120 000 kr i skatt. Det är alltså inte 500k utan 380k du flyttar till ISK. Om du placerar dessa pengar i en globalfond kan du räkna med kanske 7-8 procent utveckling per år på mycket lång sikt. För att du skall hämta hem skattesmällen behöver du således vänta 10-15 år.
Citera
2026-02-27, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om du säljer fonderna kommer du behöva betala 120 000 kr i skatt. Det är alltså inte 500k utan 380k du flyttar till ISK. Om du placerar dessa pengar i en globalfond kan du räkna med kanske 7-8 procent utveckling per år på mycket lång sikt. För att du skall hämta hem skattesmällen behöver du således vänta 10-15 år.

Ja, men vad ska jag annars göra? Ju längre tiden går desto mer skatt kommer jag ju ändå behöva betala dagen jag säljer.

Sen är det ju som sagt avgift på det också som är högre än en global indexfond med låg avgift.
Citera
2026-02-27, 07:36
Medlem
Går fonderna bra då?
För att slippa känna hur staten rövknullar en hade jag förmodligen sålt av lite årligen, lagomt lite så att kvarskatten blir ca 0:- eller max nån tusing per år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in