2026-02-21, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Så, får vi något svar på om hon verkligen körde narkotiapåverkad eller ska det också döljas?

Vi har redan fått svar på det. Hon körde narkotikapåverkad och blev därför av med körkortet och misstänkt för rattfylleri. Åtalet väntar vi fortfarande på, enligt en källa i tråden dröjer det för Katja Nyberg har begärt kompletteringar av förundersökningen.
Citera
2026-02-21, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det beror lite på omständigheterna, svarar Lawline

FRÅGA: Kan man bli dömd för drograttfylla och/eller ringa narkotikabruk om man har 0,05ų/g bensoylekgonin i blodet?

SVAR: Det beror lite på omständigheterna. det måste bedömas att man brukat narkotika uppsåtligen, se narkotikastrafflagen 1§. Om man kan bevisa att man fått i sig bensoylekgonin på annat sätt än att man förbrukat narkotika så hålls man inte ansvarig. Narkotikastrafflagen 3§När det kommer till drograttfylla så är det nolltolerans som gäller, man bli alltså dömd för 0,05 mikrogram/g. Lag om straff för vissa trafikbrott 4§ 2 stycketFör ringa narkotikabrott så räcker mängden 0,05 mikrogram/g om man tittar på praxis. I Svea Hovrätt Mål Nr B 1887-11 dömde man till ringa narkotikabrott för mängden 0,05 mikrogram/g.

Det som är viktigt för att döma till fördel för åtalet är att man kan peka på uppsåt, vilket inte verkar vara särskilt svårt då även bensoylekgonin i sig, som metabolit, är narkotikaklassad och inte särskilt förekommande i andra läkemedel eller dylikt. ...

https://lawline.se/answers/ringa-narkotikabrott-for-005g-bensoylekgonin

Det är allt lite intressant att Lawline bekräftar den omvända bevisbördan, "Om man kan bevisa att man fått i sig bensoylekgonin på annat sätt".

Det ska bli intressant att se vad Katja har för förklaring, om nu bäver-anders någonsin dyker upp igen, han kanske har drunknat i sina 16000 andra viktigare fall.
Citera
2026-02-22, 00:24
Medlem
Ponera att Katja har lämnat en förklaring till att hon fått kokain i kroppen omedvetet, eller utan eget uppsåt. Ex.vis. att hon vistats i en miljö där det förekommit kokain, på en fest kanske. Det är viktigt att notera att krävs extremt små mängder för att senare lämna ett positivt reslutat, så lite som ett par milligram, några enstaka korn, kan räcka.

Om hon har lämnat en sådan förklaring som kan vara tillräcklig för att väcka rimligt tvivel. Då har bäver-anders att motbevisa detta. En variant på det kan så klart vara att visa att Katja betalat en känd kokain-dealer. Springer han då på pumpen där, ja, då sitter han kanske och sliter sitt hår i sina försök att motbevisa katjas påstående.
Det verkade ju tidigare i veckan som att Katja hade stärkts lite i tron på sitt försvar, när hon gick ut i en intervju och vidhöll sin oskuld.

Det är också lite intressant det där med påsen. Fanns den på riktigt? Var kom den ifrån? Vad innehöll?

Och så återstår så klart den gamla goda frågan - Vad var det egentligen som hände? Blev hon stoppad av polisen, som bäver-anders påstått. Fanns något vilt djur, som bäver-anders påstår att det inte gjort? och vem tillkallade polisen?

Och varför har bäver-anders gått under jorden?
Citera
2026-02-22, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Bla bla bla... Katja tog kokain och åkte dit, Dessutom genom att köra bilen i diket. Hon kanske sitter i skiten ordentligt dessutom. Det hoppas jag på.

Du kan ha rätt i kemin men det kommer inte rädda Katja, vilket är på sin plats. För Katja är en av dem som fimpade livet för all hon hade möjlighet till. Om de så bara hade varit i samma rum som det brukats knark i. Eller ens fanns i ett kulturellt sammanhang som var knark-relaterat.

Karma kallas det.

Du drivs av ett personligt hat mot Katja, kan jag konstatera.
Jag är intresserad av fallet som sådant, juridiken, utredningen, myndigheternas hantering av ärendet, vad som egentligen hänt. Jag skiter i vem Katja är som person. Är hon skyldig får dom för min del gärna, som sagt, låsa in henne och slänga bort nyckeln. Är hon oskyldig ska hon frias. Konstigare än så är det inte.

Myndigheternas hantering av ärendet så här långt förefaller vara under all kritik. Pga åklagarens alla motsägelser och svammel vet vi nära på ingenting om fallet med säkerhet. Det vi vet är att han, bävern, påstår vissa saker , och säger emot sig själv, samt att Katja nekar till anklagelserna.
Citera
2026-02-22, 00:48
Medlem
En annan intressant fråga är följande.

Vi vet att Katja testat positivt för bensoylekgonin, och att hon testat negativt för bensoylmetylekgonin (kokain).

Men hur är det med kokaetyl och ekgoninmetylester. Dessa två metaboliter kan säga en del om vad som skett, och kanske dementera eller bekräfta olika bortförklaringar från Katja.

Frågorna hopar sig och åklagaren verkar fullständigt drunknat i sina andra 16000 mycket viktigare ärenden som ingen människa hört talas om.
Citera
2026-02-22, 01:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Vi har redan fått svar på det. Hon körde narkotikapåverkad och blev därför av med körkortet och misstänkt för rattfylleri. Åtalet väntar vi fortfarande på, enligt en källa i tråden dröjer det för Katja Nyberg har begärt kompletteringar av förundersökningen.

Nej, det har vi inte fått. Inte förrän en dom kommit i rätten.
Citera
2026-02-22, 07:35
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Du tror inte det är kokain i hennes påse? För det lär det vara, och då spelar inte dina habrovinker någon roll.
Jag har skrivit uttryckligen att jag tror det är kokain i påsen
Men det betyder inte att hon begått rattfylleri. Rattfylleri kräver normalt att man har berusningsmedel i blodet. Inte i en påse.
Citera
2026-02-22, 07:43
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Ja det är helt uppenbart att vi gör. Jag hänvisar till domar från svensk verklighet (dåtid, NUTID och överskådlig framtid) och konstaterar utifrån det hur det även kommer sluta i det här fallet OM (läs OM) hon är POS på bensoylekgonin i blodet. Allt annat är väl oväsentligt i den här tråden. Din "ståndpunkt" är relevant i en annan tråd som handlar om hur du anser det borde vara eller hur kan det komma att bli men eftersom det inte kommer bli aktuellt under överskådlig framtid så finns det ingen poäng att tjata om det i just den här tråden.

Men nu får det vara bra för idag. Ha det fint.
Min ståndpunkt är relevant i politikforumet. Där vi befinner oss nu. Det är extremt pinsamt att inte våga ha en ståndpunkt i politikforumet. "Det är så för det är så".

Brukar du rösta för att du röstar också?

Om du är missnöjd med topic eller trådplacering så får du prata med moderatoterna. Jag kan inte göra så mycket åt det, tyvärr.

Om hon är positiv på bensoylekgonin så kommer hon sannolikt fällas för ringa narkotikabrott. Kräver även ett uppsåt. Förr i tiden brukade man använda "eventuellt uppsåt" som en slasktratt. Nu för tiden är det "likgiltighetsuppsåt".

Vet du hur det ändrades? Jo, genom praxis. Ingen lag som bestämde det.
Citera
2026-02-22, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Min ståndpunkt är relevant i politikforumet. Där vi befinner oss nu. Det är extremt pinsamt att inte våga ha en ståndpunkt i politikforumet. "Det är så för det är så".
Din ”ståndpunkt” må vara relevant någon annanstans i politikavdelningen men den är helt meningslös i den här tråden eftersom det finns en verklig värld utanför din fantasivärld där fakta existerar och där personer åtalas, prövas och döms för rattfylleri vid påvisande av bensoylekgonin i blodet. Något som jag redan bevisat för dig med utdrag ur alla domar som lagts upp.

Jag har en ”ståndpunkt” och det är det jag nyss skrev eftersom det är så det fungerar i svenska domstolar. Detta vet jag eftersom jag följer upp samtliga domar i ärenden som redovisas till åklagare och där personen döms. Det är nämligen en viktig del inom ramen för snabbare lagförings-ärenden att samtliga domar alltid redovisas tillbaka i feedback-syfte till utredande myndighet. Då kan man läsa gång på gång på gång på gång att personer döms för rattfylleri och eget bruk vid påvisande av just bensoylekgonin i blodet. Alltså behöver jag inte, som du, ha en ”åsikt” om hur det borde vara. Jag berättar istället hur det faktiskt är. Vill du ändra på det får du lämna politikerforumet och bli politiker på riktigt i den verkliga världen. Här gör du ingen skillnad. Du gör bara bort dig.

Citat:
Om hon är positiv på bensoylekgonin så kommer hon sannolikt fällas för ringa narkotikabrott.
Om hon bara har det påvisat i urinen, ja det är riktigt. Har hon det i blodet döms hon för rattfylleri och eget bruk. Vänta ska du få se.
Senast redigerad av spitvenom 2026-02-22 kl. 08:19.
Citera
2026-02-22, 08:19
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Rövhatt lever i någon slags fantasivärld. det inte finns en domstol i Sverige som kommer säga annat än att än att bensoylekgonin är narkotikaklassat.

Det kommer inte ske. Varken i det här fallet eller i något annat sammanhang någon gång i framtiden.

Det hade visserligen funnits ett visst underhållningsvärde i en tråd där Rövhatt får bre ut sig om hur han hittar kryphål i lagen med sina 15 HP juridik. En sådan tråd skulle dock raderas.

Nej Rövhatt. Det går faktiskt inte att diskutera om det stämmer eftersom det helt uppenbart är så att bensoylekogonin är narkotikaklassat.

Det kan diskuteras om det du håller på med verkligen är bedömningar. För att göra en bedömning behöver man backa upp sitt påstående med något slags resonemang.

Det räcker inte att säga att bensoylekogonin inte är narkotika för att du inte förstår att det är det - genom att läsa en enkel mening. Det är vad vi kallar för Lex Rövhatt och det är ingen riktig lag eller tolkningsmetod utan något jag hittat på för att håna dig.
Jag har backat upp mina påståenden med resonemang.
Här är den viktigaste sammanfattningen:

Vad jag är överens om
1. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

2. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

3. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

"BZE är inte uttryckligen illegalt"
1. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

2. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

3. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

4. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

5. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

6. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

7. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

8. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

9. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

10. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

11. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

Ambushed anser att RedHat "har en poäng i att BZE inte är uttryckligen illegalt"
(FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

Hur praxis förändras

Konkurrens och konsumtion
(FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

Ambusheds nasala amfetaminkonsumtion

RMV:s PR-avdelning

=====

Kanske får föra en lista på mina argument framöver. Eftersom du verkar lida av demens med dina upprepningar, och dessutom skickar PM till mig med sexuella antydningar.
Citera
2026-02-22, 08:24
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Jag har en ”ståndpunkt” och det är det jag nyss skrev eftersom det är så det fungerar i svenska domstolar.
Det är ingen ståndpunkt. Det är bara en redogörelse över någon annans ståndpunkt. Vad tycker du själv? Är det rimligt att bedöma på det sättet?
Citera
2026-02-22, 08:32
Medlem
Citat:
Det är ingen ståndpunkt. Det är bara en redogörelse över någon annans ståndpunkt. Vad tycker du själv? Är det rimligt att bedöma på det sättet?
Detta är resultatet av hur domstolen dömer Jag behöver alltså inte tycka något själv. Jag har ingen ”egen” åsikt här. Detta är nämligen något jag är fullständigt ointresserad av. Jag bryr mig inte om hur det är. Jag konstaterar bara att det är som det är. Det spelar mig ingen roll. Någon annan har redan bestämt det. Jag är ”fine” med det som bestämts. På samma sätt är jag ”fine” med om detta skulle ändras.

Har man en narkotikaklassad substans, vilket alla utom du VET att detta är, så är rattfylleri styrkt utifrån ett subjektivt rekvisit. Jag bryr mig inte mer än så. Jag sover gott ändå.

Nu är det OS. Kämpa på !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in