2026-02-21, 08:50
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så riksdagsledamot låter som toppen av rättsväsendet?
Ledamot i justitieutskottet jämte att ingå i en rådgivningsgrupp i NOA är tunga positioner. Den senare är definitivt toppen av rättsväsendet. Även om hon såklart hade chefer över sig.

En riksdagsledamot tillhör inte rättsväsendet. Utan tillhör den beslutande makten. Rättsväsendet är den exekutiva makten. Hon var tjänstledig från sin post i NOA under tiden hon tjänstgjorde i riksdagen.
Citera
2026-02-21, 09:24
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Vad svamlar du om ditt klappmongo? Trots över 2 000 inlägg i juridikforumet lyckas du ha fel igen.

Det krävs inte att substansen listas där.

Exempelvis är kokain- likt bensoylekgonin - inte listad direkt i förordningens förteckning över substanser som ska anses som narkotika enligt narkotikastrafflagen

Kokain är - likt bensoylekgonin - klassad genom en hänvisning till 1961 års konvention.

Vi är nog överens om att kokain är narkotika?

Du borde ha kollat upp detta innan du ens skrev ditt inlägg. Med det är vår diskussion avslutad.
Det är ingen som ifrågasätter att kokain räknas som narkotika. Frågan är om bensoylekgonin räknas som narkotika. Du har således inte kunnat peka på vart bensoylekgonin står listat som illegalt. Inte ens genom Läkemedelsverkets egna föreskrifter. Den förordning du själv hänvisar till. Eller någon FN-konvention från 1961.

Du har således kommit med tre olika hänvisningar och haft fel varje gång. Är det verkligen så svårt att peka på vart det framgår exakt att bensoylekgonin är illegalt?
Citera
2026-02-21, 12:13
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det är ingen som ifrågasätter att kokain räknas som narkotika. Frågan är om bensoylekgonin räknas som narkotika. Du har således inte kunnat peka på vart bensoylekgonin står listat som illegalt. Inte ens genom Läkemedelsverkets egna föreskrifter. Den förordning du själv hänvisar till. Eller någon FN-konvention från 1961.

Du har således kommit med tre olika hänvisningar och haft fel varje gång. Är det verkligen så svårt att peka på vart det framgår exakt att bensoylekgonin är illegalt?
Jag vet ingenting om dessa kemiska termer och preparat.
När jag googlade kom det här upp som bevisar att man blir dömd med detta i kroppen.
Bifogar länk:

https://lawline.se/answers/ringa-narkotikabrott-for-005g-bensoylekgonin
Citera
2026-02-21, 12:18
Medlem
Citat:

Som jag och andra redan har påtalat för dig är bensoylekgonin narkotikaklassat i Sverige eftersom det är en ester eller ett derivat av ekgonin.

Detta framgår - precis som i fallet kokain- både av läkemedelsverkets förteckning samt av narkotikakonventionen.

Det enda ”argument” du nu har kvar är att bensoylekgonin inte är narkotikaklassat eftersom det inte bokstaveras ”bensoylekgonin” rätt ut i narkotikakonventionen.

Emellertid framgår det av konventionen att bensoylekgonin är klassad som narkotika eftersom det är en ester av ekgonin.

Om du tittar på vilka ämnen som faktiskt är narkotikaklassade i Sverige kan du hitta flera liknande exempel där ämnen är klassade som narkotika eftersom de ingår i en viss kategori eller en viss grupp av ämnen.

Bensoylekogonin är inte unikt i det avseendet utan det finns andra fall där hela kategorier av ämnen är narkotikaklassade genom en hänvisning till en hel ”grupp”.

Att ett ämne - som bensoylekgonin - måste skrivas ut uttryckligen och inte hänvisas till som en del av en grupp ämnen för att vara narkotika - det är ett kriterium som du har fantiserat ihop från tomma intet helt själv.

Det är rätt ointressant att diskutera med dig eftersom du inte är kapabel att backa upp dina argument. Dina 2000 inlägg i juridikforumet kan helt enkelt inte kompensera för bristen på faktisk kunskap i juridik.

Kan du hänvisa till en källa där det framgår att hela kategorier av ämnen inte kan vara narkotikaklassade i Sverige?

Som vi har sett exempel på har domstolarna inga problem att döma den som har det narkotikaklassade ämnet bensoylekogonin i blodet för rattfylleri.

Detta trots att bensoylekogonin är narkotikaklassat genom hänvisning till en grupp av ämnen.
Senast redigerad av Ambushed 2026-02-21 kl. 12:37.
Citera
2026-02-21, 12:22
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Hon kör på med spåret att hon inte är dömd.

Men tycker gott han kvartalsintervjuaren kunde ställt följdfråga på hur mycket hon drack den 27e om hon blåser 0.12 kvällen den 28e utan att ha tagit återställare.
Jag festade till runt 01:00 på natten ,inte särskilt hårt. 17:00 dan efter blev jag stoppad och blåste positivt. På den tiden var det rött eller grönt vet inte om det är annat nu,
Fick åka till station och hade 0,19.
Är väl olika från person till person, men Katja kan nog ha haft 0,12 dan efter.
Jag kör aldrig igen dan efter.
Citera
2026-02-21, 14:02
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Jag vet ingenting om dessa kemiska termer och preparat.
När jag googlade kom det här upp som bevisar att man blir dömd med detta i kroppen.
Bifogar länk:

https://lawline.se/answers/ringa-narkotikabrott-for-005g-bensoylekgonin
Vi diskuterar återigen rattfylleri, inte ringa narkotikabrott.

Hur många gånger måste jag upprepa mig?
(FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)
Citera
2026-02-21, 14:03
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Som jag och andra redan har påtalat för dig är bensoylekgonin narkotikaklassat i Sverige eftersom det är en ester eller ett derivat av ekgonin.
Nej, det är inte narkotikaklassat. För då hade du kunnat peka på vart det framgår att det är narkotikaklassat. Kokain är narkotikaklassat. Bensoylekogonin bevisar att man tagit kokain, men det bevisar inte att man haft kokain i blodet under eller efter färden.

Citat:
Det är rätt ointressant att diskutera med dig eftersom du inte är kapabel att backa upp dina argument. Dina 2000 inlägg i juridikforumet kan helt enkelt inte kompensera för bristen på faktisk kunskap i juridik.
Det är du som påstår något och har att bevisa det. Du har hittills inte kunnat hitta en stavelse som uttrycker att Bensoylekogonin är illegalt. Du har dessutom gett mig medhåll i det avseendet.

Citat:
Kan du hänvisa till en källa där det framgår att hela kategorier av ämnen inte kan vara narkotikaklassade i Sverige?
Förordningen du länkade tidigare innehåller hundratals analoger jag kände igen alltifrån amfetamin (flouramfetamin), cannabis till fucking ketamin (metoxetamin).

Om det hade varit som du påstod hade inte dessa behövts skrivas ut separat.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-02-21 kl. 14:13.
Citera
2026-02-21, 14:12
Medlem
Seriös fråga MrRedHat

Jag har ju visat i dom efter dom att domstolarna i sina domskäl skriver just att det är narkotikaklassat. Tror du att det hade fått fortgå om det vore helt fel. Ingen försvarare eller någon tilltalad som hade haft invändning på det om det inte vore så?

Bortse nu från vad du, som den kemiexpert du är, tycker. Svara bara utifrån hur verkligheten är i Sverige.

Är det narkotikaklassat eller ej ?
Och om du svarar nej, varför skriver domaren det i sina domskäl ?
Citera
2026-02-21, 14:26
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Seriös fråga MrRedHat

Jag har ju visat i dom efter dom att domstolarna i sina domskäl skriver just att det är narkotikaklassat. Tror du att det hade fått fortgå om det vore helt fel. Ingen försvarare eller någon tilltalad som hade haft invändning på det om det inte vore så?

Bortse nu från vad du, som den kemiexpert du är, tycker. Svara bara utifrån hur verkligheten är i Sverige.

Jag är ingen kemiexpert. Jag angriper ett systemfel där man tvingas vara - enligt dig - en "kemiexpert" för att ens läsa till sig att en restprodukt skulle vara illegal att ha i kroppen när man framför ett fordon. Normalt krävs bara att man inte är analfabet, eller att informationen på annat sätt är tydligt tillgänglig (läs promulgationsprincipen)

Du får skriva till domaren om du undrar varför denne formulerat en dom på ett visst sätt.

Fråga dig själv varför man kan ha över 0,2‰ i urinblåsan, men inte i blodet. Samma sak med att bensoylekogonin finns i blodet. Det är inte narkotika. Det har varit narkotika. Väsentlig skillnad.
Citera
2026-02-21, 14:34
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Vi diskuterar återigen rattfylleri, inte ringa narkotikabrott.

Hur många gånger måste jag upprepa mig?
(FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)
Ojojoj, förlåt då.
Citera
2026-02-21, 14:42
Medlem
Citat:
hundratals analoger jag kände igen alltifrån amfetamin (flouramfetamin), cannabis till fucking ketamin (metoxetamin).

Om det hade varit som du påstod hade inte dessa behövts skrivas ut separat.

Men ditt jävla spån.

Som vi har förklarat tidigare för läkemedelsverket ett register över samtliga narkotikaklassade preparat.

Vi har diskuterat det registret tidigare.

I Läkemedelsverkets förteckning kan vi bland annat läsa följande:

Citat:

Med narkotika avses även
1. salter av ämnen i narkotikaförteckningarna,
2. estrar och etrar av ämnen angivna med N I i narkotikaförteckningarna och
salter av dessa etrar och estrar,
3. isomerer av ämnen angivna med N I eller N II i narkotikaförteckningarna
när dessa isomerers existens är möjlig inom den specifika kemiska
beteckningen, om inte annat anges, och salter av dessa isomerer samt
4. stereoisomerer av ämnen angivna med P I–P IV i narkotikaförteckningarna
om inte annat anges.
De salter, etrar, estrar, isomerer och stereoisomerer som omfattas av
punkterna 1–4 tillhör samma svenska förteckning som det i förteckningen
angivna ämnet, om inte annat anges.

Förstår du att ovanstående innebär att det finns mängder av ämnen som är narkotikaklassade genom hänvisningar till exempelvis estrar, etrar och isomer utan att den fullständiga kemiska beteckningen för varje ester eter eller isom skrivs ut?

Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Seriös fråga MrRedHat

Det är i princip lönlöst att diskutera med den tjackade fjanten. Som du skriver finns det mängder av domar där där personer dömts för rattfylleri med bensoylekegonin i blodet.

Det är givetvis inte så att rättsmedicinalverket har hittat på att det är narkotika.
Senast redigerad av Ambushed 2026-02-21 kl. 14:45.
Citera
2026-02-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Ojojoj, förlåt då.
Du ska inte be om ursäkt. Du har rätt. Har du Bensoylekogonin i blodet även om inte kokain i sig uttryckligen påvisats så döms du Sverige för två brott - rattfylleri under påverkan av narkotika i blodet samt ringa narkotikabrott genom bruk. Du döms till böter. Böterna baseras på din inkomst.

Bläddra tillbaka några sidor. Finns fem-sex domar utlagda av tusentals och åter tusentals liknande domar.

Du har således alltså helt rätt för dig.
Senast redigerad av spitvenom 2026-02-21 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in