2026-02-20, 18:31
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
När man gjort flera hundra procent på kort tid och sitter på 5-6 miljoner så måste man välja en mindre riskexponering och inte få hybris som AA och tro att man är bättre än allt och alla på aktier.

Han befinner sig i förnekelsefasen och kan förbli där livet ut om han så går i personlig konkurs vilket allt pekar mot nu.

Om man investerade i en indexfond precis när det vände uppåt efter Trumps tullkaos förra året. Kan man då jobba som fondförvaltare?

Ja, hade han lagt pengarna i indexfonder hade han haft miljoner kvar idag.
Citera
2026-02-20, 21:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
Om man investerade i en indexfond precis när det vände uppåt efter Trumps tullkaos förra året. Kan man då jobba som fondförvaltare?

Ja, hade han lagt pengarna i indexfonder hade han haft miljoner kvar idag.

Det beror väl på hur mycket du stoppade in.
Men att AA borde växlat till indexfonder när han hade runt 5-6 miljoner är uppenbart för alla utom AA.
Citera
2026-02-20, 21:45
Medlem
Citat:
Men att AA borde växlat till indexfonder när han hade runt 5-6 miljoner är uppenbart för alla utom AA.

Varför? Bara för att ni tycker det är svårt med småbolag? Det är en exceptionell situation just nu där alla småbolag slaktas. Det kommer att vända, och när det gör det går det snabbt. Att jämföra med indexfonder är som att jämföra äpplen och päron. Vill man överprestera index så köper man inte indexfonder. Jämför tex btc med valfri indexfond. Vill man överprestera måste man ta risk, det gör AA. Och är ingen tvekan om att kursen i Hexan kommer att gå starkt när sentimentet vänder. När? Det vet ingen, jag tror snart om inte USA startar krig med Iran.
Citera
2026-02-20, 22:30
Medlem
Jofandus avatar
Citat:

Jag försökte skoja till det lite med mitt exempel. Det är ju så AA tänker! Han lyckades runt 2020-2021 och då är han ett börsproffs… allt som gått ner kommer gå upp igen.
Citera
2026-02-20, 22:47
Medlem
Dubblett
Senast redigerad av StayFrosty-SWE 2026-02-20 kl. 22:51.
Citera
2026-02-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StayFrosty-SWE
Varför? Bara för att ni tycker det är svårt med småbolag?

För din information. AA hade alltså en 5-6 miljoner på kontot. Det är i det läget som han borde ha växlat över till indexfonder. Om han hade växlat över till indexfonder i det läget hade han kunnat vara "arbetsfri" precis som idag, samtidigt som han haft mer än 5-6 miljoner på kontot. Istället sitter han i bastun och har bara runt 1 miljon på kontot. Du tycker tydligen att 1 miljon är bättre än 5-6 miljoner.
Citera
2026-02-21, 02:04
Medlem
Citat:
Varför? Bara för att ni tycker det är svårt med småbolag? Det är en exceptionell situation just nu där alla småbolag slaktas. Det kommer att vända, och när det gör det går det snabbt. Att jämföra med indexfonder är som att jämföra äpplen och päron. Vill man överprestera index så köper man inte indexfonder. Jämför tex btc med valfri indexfond. Vill man överprestera måste man ta risk, det gör AA. Och är ingen tvekan om att kursen i Hexan kommer att gå starkt när sentimentet vänder. När? Det vet ingen, jag tror snart om inte USA startar krig med Iran.

bitcoin har haft sin period .Du kan jämföra de sista 5 åren då har en globalfond varit bättre än bitcoin .Globalfonder kommer fortsätta prestera även i framtiden medans det är osäkert om krypto kommer göra det .Skall man ta chanser så måste man vara extremt selektiv och matematisk korrekt.Man lägger tex inte alla ägg i samma korg inte ens en professionell gambler skulle göra det .Tar man en chans så gör man det med ett par % av sitt kapital inte 100% eller som i analytikers fall 150% eller mer..
Citera
2026-02-21, 08:33
Medlem
RobertSmiths avatar
Här kommer min gissning hur veckan har gått för AA exkl. 5.2% i andra innehav.
Jag har tagit med att dollarn stärktes med 1.59% under veckan

AMD (18%) = -3.46%
NVIDIA (14%) = 3.83%
Hexan (63%) = -6.17% exkl. TJP o Buffert

Baserat på AA:s tre största innehav och en hävstång på 2.22 är min gissning att EK har minskat med 42K (-3.44%).
Nytt EK (inkl. 150K i blacolån 19/11-25) 1192K.

Som vanligt är det mest spännande att se om skulden har ökat under veckan.
Lånetorsken AA har i år inte sålt något, för att betala ränta på sin lån använder han bankomaten aka belåning hittills i år har han tagit ut 150k
Vi närmar oss månadsskifte så jag förväntar mig uttag från bankomaten på 25-50K de närmaste två veckorna.

Har sedan i november trackat antal betalande medlemmar på AA:s patreon
Max: 158 betalande 2025-12-01
Min: 144 betalande 2026-02-10
Just nu: 150 betalande, 10 290SEK/månad
Baserat på en faktor 2.35 för YT intäkter så uppskattar jag intäkterna totalt till ish 21.6ksek/månad efter arbetsgivaravgifter och skatt.
Citera
2026-02-21, 10:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Han borde gjort det för att han hade haft en nettoförmögenhet som hade varit runt tio gånger större än den han har idag om han gjort det.

Skulle AA realisera sina tillgångar och betala sina skulder idag så skulle han och sambon inte ens ha en miljon netto var kvar.
Citera
2026-02-21, 10:44
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Han har tagit fel risk, för han har inte råd att vänta. Han och hans anhängare är som ett sällskap som har kört av vägen och sitter fast i en leråker och i stället för att börja fundera på hur man skall komma loss, intalar sig att "här ska man sitta" och förstärker den idén genom att hitta på diverse stödargument för den. Hans videor är till stor del självsuggestion, det är på sitt sätt begripligt att han blir påverkad av att lyssna på AA (sig själv) dagligen. Köpen av leksaker räknar jag till samma kategori, de stöder illusionen av att vara välbärgad, av att spendera som en rikeman.
Citera
2026-02-21, 11:09
Medlem
Citat:
Varför? Bara för att ni tycker det är svårt med småbolag?

Jag tycker det är supersvårt med småbolag så jag håller mig långt borta från det. Det borde AA också göra. Han hade tur i coronadippen, av det drar han slutsatsen att han är grym på aktier. De senaste fyra åren har bevisat motsatsen. OM AA hade varit bra på aktier hade han legat tungt i ex försvar o råvaror istället för sänket Hexatronic.

AA inser inte sina styrkor o svagheter. Han är bra på att chansa o gambla - hittills har han haft tur. Han är dock helt kass på att investera. Dock är det imponerande att han trots det lyckas försörja sig på en YT-kanal om aktier

Hade AA istället vunnit 25K / månad i 25 år på triss hade han garanterat startat en kanal som heter trissanalytikern
Citera
2026-02-21, 11:10
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Men om man bara vill men inte lyckas överprestera index så borde man kanske byta strategi innan man förlorar allt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in