2026-02-14, 06:19
Medlem
Wyrdkins avatar
Svenska pass har inget dåligt rykte alls. Däremot borde de ha det.
Citera
2026-02-14, 06:59
Medlem
Stugsittares avatar
Ett problem som funnits länge, är att alla miljoner nyanlända nysvenskar ofta saknat giltigt leg.

Detta då möjligheten att få stanna i Sverige har varit mycket större om man slängt sitt pass eller sin id handling.

Sverige har nu under många årtionden erbjudit nya fina identiteter åt efterlysta tungt kriminella personer.

Bara släntra in, dra en snyftare om förföljelse, hitta på ett nytt namn och ett nytt land att komma från, och din önskan är uppfylld - rent otroligt faktiskt.

Absolut ingen vet hur många personer det är som lever i Sverige under falskt namn och identitet.
Citera
2026-02-14, 07:56
Medlem
Ghibellinos avatar
Svenska pass har en giltighetstid på endast fem år, när de flesta länder i EU har tio år. Detta infördes om jag minns rätt är 2005.

Vilken var anledningen till detta riksdagsbeslut, om inte för komma till rätta med specifikt "svenska problem"?
Citera
2026-02-14, 09:38
Medlem
Xpander-s avatar
Svenskt pass har hög status, men borde naturligtvis inte ha det efter man delat ut 2-3miljoner pass till fullständiga oidentifierade västhatiska främlingar från utom europeiska krigsområden som drällt in över vår gräns, varav okänd andel är allt från kriminella klaner, ISIS/al qaida, krigsförbrytare mm.. andra länder borde stoppa svenska pass helt.
Citera
2026-02-14, 10:08
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
En gång i tiden var ett svenskt pass ett av de bästa i världen när det gällde att kunna resa vart man ville. Det är det väl i viss mån fortfarande, men svenska pass och svenska medborgare har börjat få allt sämre rykte utomlands av olika skäl.

Att göra det svårare för vissa att få pass löser inte en massa andra problem, men det skulle åtminstone bidraga till att upprätta Sveriges allt mer skamfilade rykte i omvärlden. Att Sverige bygger upp ett så dåligt rykte måste rimligen drabba oss i andra sammanhang. Exempelvis att det är en massa kriminella som dräller runt i världen med svenska pass är ju ett problem för vår trovärdighet. Jag har för mig att även EU har sett den generösa passutgivningen som ett problem, eftersom det försvårar gränspolisens kontroll över unionens yttre gräns (iom. att det ges till personer som inte borde få röra sig fritt).

Bör beviljandet av pass bli mer restriktivt?
Bör pass som tillhör synnerligen problematiska individer spärras från internationella datasystem?
Givetvis inte, en statens grundläggande skyldigheter att låta personer resa ut. Men är de problematiska så höj passavgiften med 1000%
Citera
2026-02-14, 10:39
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej han har fel man måste inte ha pass. Man måste ha en ID handling som styrker din nationalitet.
Från Sverige finns två som är godkända, nationellt ID och Pass.
Det gäller i hela Schengen.

Där det skiljer är hur noga kontroll länderna har vid gränspassage. Alla har stickprov, vissa har mer eller mindre kontroll på alla.
För närvarande har t.ex. Frankrike och Tyskland full gränskontroll mot alla gränser.
Gällande biltrafik:
Spanien - Frankrike, i stort sett öppet åt båda hållen. Spansk/Fransk Tull/Polis har uppenbarligen kontroll på narkotrafiken som de tar längre upp efter gränsen i Frankrike på motorvägarna.
Frankrike till Tyskland, Tyskarna kollar. Andra hållet helt öppet.
Tyskland till Danmark, Danskarna kollar Pass ID-kort Körkort. Andra hållet helt öppet.
Danmark till Sverige ibland, Kollar pass ibland. Andra hållet aldrig.

En sak är dock klar, det Svenska passet ses numera med både skepsis och misstänksamhet.
De kriminella nysvenskarna med skjutningar och narkotika är helt klart att skylla för detta.
Senast redigerad av RobbanUC 2026-02-14 kl. 10:46.
Citera
2026-02-14, 11:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Det var för runt 10 år sedan när Sossarna gick ut sa att alla från Syrien får stanna i Sverige. Det var där nånstans Sverige sjönk rejält internationellt. Vi fick ISIS-terrorister och massvis av skäggiga vuxna män från Afganistan och Irak på köpet. Dessa lät vi stanna via gymnasielagar trots att individerna uppenbart var vuxna män.

Omvärlden tittade med häpnad och undrade vad vi höll på med. Att kriminaliteten och sprängningarna sedan började öka lavinartat gjorde inte saken bättre. Vissa Ukrainare valde bort Sverige "Vi vill inte fly ett krig till ett annat" och Sverige blev korat ett tag till "Europas farligaste land".

Sverige har inte lyckats repa sig från det.

Inget av detta spelar dock någon roll enligt politikerna på vänstersidan, det viktiga är att vi känner oss som en "superhumanitär stormakt".

Helt riktigt och hållet med dig hela vägen. Att man sen som någon mer skrev delar ut nya pass till personer som tappat bort sitt är väl en sak om det sker en gång på tio år för det kan faktiskt ske men oftare så handlar det om något helt annat.
Att många av de flyktingar som kom hit hade tappat sina pass var inte heller något man såg som en varningsflagga, jag hade börjat fundera redan när person två kom med liknande historia.

Hade varit kul att låta AI analysera alla dessa svaren hos migrationsverket på asylansökningar och snabbt då tråda ut hur lika de faktiskt var fast det kom från flera hundra tusen olika personer som aldrig ens borde ha träffats.
Citera
2026-02-14, 11:08
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Gällande biltrafik:
Spanien - Frankrike, i stort sett öppet åt båda hållen. Spansk/Fransk Tull/Polis har uppenbarligen kontroll på narkotrafiken som de tar längre upp efter gränsen i Frankrike på motorvägarna.
Frankrike till Tyskland, Tyskarna kollar. Andra hållet helt öppet.
Tyskland till Danmark, Danskarna kollar Pass ID-kort Körkort. Andra hållet helt öppet.
Danmark till Sverige ibland, Kollar pass ibland. Andra hållet aldrig.

En sak är dock klar, det Svenska passet ses numera med både skepsis och misstänksamhet.
De kriminella nysvenskarna med skjutningar och narkotika är helt klart att skylla för detta.

Har bilat en hel del och kört mycket i Europa de senaste åren, och generellt sett är det bara kontroll från Tyskland till Danmark och från Danmark till Sverige. Mitt intryck är att polis och tull oftast letar efter specifika personer eller bilar, då vi som regel bara vinkas förbi.

Mest förundrad är jag över att jag aldrig behövt visa pass när jag åkt in med bil i Schweiz, dock på pendeltåget Milano - Lausanne, men även då upplevde jag att det letades efter någon.
Citera
2026-02-14, 11:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Innom schengen och det nordiska sammarbetet behövs inget pass, det är helt riktigt. Den nordiskapassfriheten är förövrigt en av världens äldsta med sinns 70 år.

Dock krävs förtfaramde en resehandling inom Schengen och det är exempelvis ett id-kort som uppfyller den europeisks standarden. Inom nordern har det alltid krävts ett nordiskt id-kort men körkort har accepterats som defacto (även om inte id-kort) och barn ressnde i målsmans sälskap har inom norden undantagits.

Hade själv inte rest ut ur sverige utan minst mitt ID-Kort

Ja, precis. Jag brukar resa med mitt nationella ID-kort.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej han har fel man måste inte ha pass. Man måste ha en ID handling som styrker din nationalitet.
Från Sverige finns två som är godkända, nationellt ID och Pass.
Det gäller i hela Schengen.

Där det skiljer är hur noga kontroll länderna har vid gränspassage. Alla har stickprov, vissa har mer eller mindre kontroll på alla.
För närvarande har t.ex. Frankrike och Tyskland full gränskontroll mot alla gränser.

Ja, jag använder mitt nationella ID-kort. Enda gången jag behövt visa mitt ID var på en stickprovskontroll på tåget mellan Malmö och Köpenhamn.
Citera
2026-02-14, 17:53
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Har bilat en hel del och kört mycket i Europa de senaste åren, och generellt sett är det bara kontroll från Tyskland till Danmark och från Danmark till Sverige. Mitt intryck är att polis och tull oftast letar efter specifika personer eller bilar, då vi som regel bara vinkas förbi.

Mest förundrad är jag över att jag aldrig behövt visa pass när jag åkt in med bil i Schweiz, dock på pendeltåget Milano - Lausanne, men även då upplevde jag att det letades efter någon.
Schweiz frågar bara efter Vinjetten/att man betalt för att åka på deras vägar, i övrigt inget alls.
Citera
2026-02-18, 16:54
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Tre pass på fem år är 2 för mycket. Annars måste man kunna bevisa att det är försvunnet. Det är alltid borttappat i Irak eller annat Mena-land och i såna fall ska man nekas nytt pass med en lövtunn historia. Skrivit tillräckligt många anmälningar för att ha sett mönstret.

Jag har haft pass i femtio år. Aldrig tappat ett enda då jag behandlat det som den värdehandling det är.
Väl talat. Tappar man bort pass ofta så borde man inte få riktigt långtidspass mer om man ska resa. Då får man ha ett rosa "bögpass" som bara gäller i max tre veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det finns inget direkt samband mellan hur många pass ett land utfärdar och hur många länder passet ger visumfrihet till. Antalet visumfria destinationer avgörs genom bilaterala avtal och diplomatiska relationer mellan stater – inte av hur “generös” passutgivningen är internt.

Ett svenskt pass ger tillträde till många länder därför att Sverige har starka internationella relationer, stabil rättsstat, låg korruption och fungerar inom EU-ramen. Det påverkas inte automatiskt av hur många svenska medborgare som får pass.
Nu kanske du kan det juridiska bättre än mig. Oavsett vilket så skadar det Sveriges rykte att vi delar ut pass till folk som missbrukar dessa för syften som inte var avsedda. Sverige kommer inte att fortsätta ha goda relationer om vi delar ut pass i flingpaket till folk som har onda aviskter och begår brott under svenska flagg utomlands.

Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
I teorin kanske. I verkligheten är det flera länder som inte kommer släppa in dig utan pass, där Tyskland är det klarast lysande stjärnan på passkontroll-himlen.
Papieren bitte!

Heja Tyskland och låt oss se fram emot en ny politik för 30-talet!
Citera
2026-02-18, 17:04
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stugsittare
Bara släntra in, dra en snyftare om förföljelse, hitta på ett nytt namn och ett nytt land att komma från, och din önskan är uppfylld - rent otroligt faktiskt.

Absolut ingen vet hur många personer det är som lever i Sverige under falskt namn och identitet.
Varför samkör inte Sverige sina register med andra länders brottsregister? En AI kan väl jämföra passfoton eller liknande och kolla om det är någon som bara får vara här för att vi har varit naiva?

Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Myndigheterna i andra länder (åtminstone i Väst) har nog ganska bra koll på vilka som skapar problem, delvis eftersom de har liknande förutsättningar där. Kommer du som blond och blåögd viking till en internationell flygplats så är det ganska avslappnat. Det är bruna/svarta människor med svenska pass som de kollar noggrannare.

Jag har pratat med en polis från ett annat västland (han var här som turist) och han verkade inte invända något mot vad jag sade när jag varnade honom för att besöka våra utanförskapsområden.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in