2026-02-17, 13:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Jag har tänkt och får fortfarande inte ihop det. Taxichaufförer och bud kör bilar och andra fordon. Kan man köra bil kan man arbeta med detta.

Det är ju dock en jäkla skillnad att köra bil nån gång ibland, på sin egen tid, utan andra krav än att följa trafikreglerna/köra säkert mot för att köra 8h om dagen 5 dagar i veckan, med en massa andra krav/arbetsmoment inblandade.
Citera
2026-02-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga
Du är så ute och cyklar. Det enda du har rätt i är att sjukersättning inte behöver vara permanent. Men oftast är det så.
Det är oerhört svårt att få igenom en sjukersättning idag. Oavsett vad din läkare intygar så kan försäkringskassan tycka tvärtom.
Tror du på alvar att folk som är så sjuka så dom får sjukersättning inte skulle vilja jobba om dom kunnat.
Varför skulle man ha orken att plugga om man inte kan arbeta.
Det är ingen som väljer sjukersättning framför sjukpenning. Man är oerhört tacksam om man får det. Att ha sjukpenning är en ständig kamp om ekonomin. Att hela tiden ha en oro om sjukintyg kommer att godkännas av försäkringskassan.
Den är enkel o ändra på, precis som jag berätta jag själv gjort, starta om företaget, genom det gick SGI direkt upp, jag sjukanmälde mig samma vecka som företags start, till o med försäkringskassan reagera per automatik, men inget fel har utförts mer än otroligt sammanträffande kan tyckas.

Läkare jag har haft berätta alla samma sak när jag frågar om sjukskrivning, jag ställer frågan får jag vara sjukskriven? jag har ett företag o sköta, det kostar mig stora pengar ifall jag får avslag, samtliga läkare har berättat, du får vara sjukskriven, jag vet vad jag ska skriva så du får vara sjukskriven.

Sist överläkaren tog även "i" nu med sjukintyget, saker jag inte har står med i intyget, men det är inte min sak o bedöma mer än jag ser det inte ens nära stämmer.

Ur mitt perspektiv handlar det om att inte en läkare vill säja nej till folk, man skjuter över nej till att försäkringskassan får säga nej istället, just för folk har en tendens o klaga, byta läkare osv, detta undviker man genom att låta FK säga nej.

Klart man är tacksam om man inte vet bättre, många tror det är en sorts frälsning att få sjukersättning o slippa gå till läkare för att få förlängt. Men jag vill inte ha ersättning, jag vill jobba dom tider jag vill jobba, mina krämpor kommer däremot inte försvinna, inte ens med sjukersättning, men det kommer inte hindra min rätt till att få vara sjukskriven, det är just detta många inte förstår. lyfter jag sjukpenning och jobbar tjänar jag mer än att gå på ersättning, den högre sjukpenningen reducera nästan ut ett helt års av ersättning på den lägre nivå, jobb utgör man tjänar betydligt mer.
Citera
2026-02-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Den är enkel o ändra på, precis som jag berätta jag själv gjort, starta om företaget, genom det gick SGI direkt upp, jag sjukanmälde mig samma vecka som företags start, till o med försäkringskassan reagera per automatik, men inget fel har utförts mer än otroligt sammanträffande kan tyckas.

Läkare jag har haft berätta alla samma sak när jag frågar om sjukskrivning, jag ställer frågan får jag vara sjukskriven? jag har ett företag o sköta, det kostar mig stora pengar ifall jag får avslag, samtliga läkare har berättat, du får vara sjukskriven, jag vet vad jag ska skriva så du får vara sjukskriven.

Sist överläkaren tog även "i" nu med sjukintyget, saker jag inte har står med i intyget, men det är inte min sak o bedöma mer än jag ser det inte ens nära stämmer.

Ur mitt perspektiv handlar det om att inte en läkare vill säja nej till folk, man skjuter över nej till att försäkringskassan får säga nej istället, just för folk har en tendens o klaga, byta läkare osv, detta undviker man genom att låta FK säga nej.

Klart man är tacksam om man inte vet bättre, många tror det är en sorts frälsning att få sjukersättning o slippa gå till läkare för att få förlängt. Men jag vill inte ha ersättning, jag vill jobba dom tider jag vill jobba, mina krämpor kommer däremot inte försvinna, inte ens med sjukersättning, men det kommer inte hindra min rätt till att få vara sjukskriven, det är just detta många inte förstår. lyfter jag sjukpenning och jobbar tjänar jag mer än att gå på ersättning, den högre sjukpenningen reducera nästan ut ett helt års av ersättning på den lägre nivå, jobb utgör man tjänar betydligt mer.
Det är försäkringskassan som bestämmer om du får sjukpenning inte läkaren.
För dig som är frisk och bara myglar och utnyttjar systemet går det att tänka som du gör.
Men för dom som är kroniskt sjuka är du fruktansvärt provocerande.
Kroniskt sjuka har inget val.
Skäms på dig😮‍💨
Citera
2026-02-17, 14:42
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Jag har inte sjukersättning utan akassa. Jag har jobbat sedan jag var 14 år och är 60 år nu och inte jobbat dom senaste tre åren pga min funktionsnedsättning.
Men efter 12 år med skador och operationer som nu lett till rullstol inne och elrullstol ute så får jag inte sjukersättning då FK tror att jag mirakulöst kommer bli återställd av en knäoperation.
Jag behöver söka ett jobb i månaden men söker fler.
Men självklart får jag inget jobb.
Jag har en liten sidohobby som jag klarar av då jag sitter i 4 timmar och skriver och det anses ju vara arbete. Men ett sådant arbete finns inte på riktigt utan detta är ett hobby event.
Så hjärnan är det inget fel på.
Endast kroppen.
Men när jag läser detta så funderar jag på om sjukersättning är vägen att gå.
Just nu får jag ca 12000 från akassan och 4200 i bostadsbidrag då jag har ett barn hemma. Hon får behålla sitt studiestöd och underhållet hon är 18 år.
Jag säljer på säljplattformar för kanske 4000 kr i månaden.
Får hjälp med att packa alla paket och forsla dom till posten.
Ni som säger vi inte borde finnas.
Jag menar jag har jobbat sedan jag var 14.
Vad ska jag göra lägga mig ner och dö?
Jag har betalat skatt många år.
Så nog fan har man rätt till hjälp och välfärd.

Jag har lite frågor.., trist att du är skadad btw..

Du menar att du väntar på en knäop och det är just den op som fk väntar på för att ta ett beslut? Har jag förstått rätt?
Har du gjort någon arbetsförmågeutredning?

Du skriver också att det inte är ngt fel på hjärnan eftersom du ägnar dig åt din hobby 4 t/dag, som är skrivande och du säljer saker online.
Så, vad är det då som gör att du tex inte kan jobba, åtminstone 50%, inom tex handel eller kontorsarbete, läkarsekreterare, sitta på diverse expeditioner, jobba som skribent eller t.o.m sitta i kassan på ica?
Att du inte får jobb är en annan sak, jag undrar om du KAN jobba, trots att benen inte bär dig längre?
Citera
2026-02-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är ju dock en jäkla skillnad att köra bil nån gång ibland, på sin egen tid, utan andra krav än att följa trafikreglerna/köra säkert mot för att köra 8h om dagen 5 dagar i veckan, med en massa andra krav/arbetsmoment inblandade.

Den nedsatta arbetsförmågan består alltså inte i att man inte kan utföra själva yrket (framföra ett fordon) utan att man inte klarar av "en massa andra krav/arbetsmoment"? Tycker du inte själv att det finns någon gräns varvid "jag klarar X men klarar inte att jobba med X" blir något märkligt?
Citera
2026-02-17, 15:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Den nedsatta arbetsförmågan består alltså inte i att man inte kan utföra själva yrket (framföra ett fordon) utan att man inte klarar av "en massa andra krav/arbetsmoment"? Tycker du inte själv att det finns någon gräns varvid "jag klarar X men klarar inte att jobba med X" blir något märkligt?

Det handlar ju främst om omfattningen i det här fallet, för att kunna jobba med något så måste man ju klara av det i den omfattning som arbetet kräver.
Att kunna utföra ett arbetsmoment några ggr eller under en mycket begränsad tid betyder ju inte att man kan arbeta med det 40h/veckan

Ie, om du tex klarar av att, långsamt/försiktig, gå upp/ned för trappor några våningar betyder ju inte att du kan jobba som tex postutdelare där du kan behöva gå hundratals våningar med trappor.
Att man kan köra bil kortare sträckor/tid (och tex kanske bara när man har en bra dag) betyder ju inte att man kan köra hela dagen (och som bud tex även lasta/lasta ur och leverera det man kör ut)
Senast redigerad av Sereena 2026-02-17 kl. 15:42.
Citera
2026-02-17, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16

Va fan yrar du om ditt riksfyllo? Tråden handlar om vad folk får i sjukersättning, inte ditt svamlande om vad det nu är du försöker hosta fram i dina smått efterblivna inlägg.
Citera
2026-02-17, 15:54
Medlem
Citat:

Men åh din jävla sopa, du är inte läkare och du jobbar inte som beslutsfattare på fkr, så vad fan har du att säga om någons sjukersättning? Jävla idiotjävel.
Citera
2026-02-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockjrEwing
Men åh din jävla sopa, du är inte läkare och du jobbar inte som beslutsfattare på fkr, så vad fan har du att säga om någons sjukersättning? Jävla idiotjävel.
De som jobbar och betalar folks sjukersättningar har naturligt en del att säga..
Citera
2026-02-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
De som jobbar och betalar folks sjukersättningar har naturligt en del att säga..

Givetvis inte, är ingen som bryr sig förutom någon luffare på flashback. Är inget konstigt med sjukersättning eller hur den funkar och den kommer alltid finnas där lååååångt efter att du och jag inte finns längre.
Citera
2026-02-17, 16:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag har tänkt och får fortfarande inte ihop det. Taxichaufförer och bud kör bilar och andra fordon. Kan man köra bil kan man arbeta med detta.

Att man kan köra några rundor med bilen betyder väl inte att man kan göra detta i timtal varje dag?

Det är lite som att säga om du lägger 5 minuter på att posta på Flashback, kan du jobba på kontor.

Det som skiljer sig mellan sjuka och friska är att friska inte pendlar så mycket i sitt mående. De kan ha sovit dålig, slagit tån i kaffebordet. Men är man 100 % sjukskriven, får man ofta välja sina bästa dagar för att uträtta ärenden. En dag kanske man är i soffan hela dagen och inte ens pallar med en film. En annan dag kan man göra ett ärende som tar en timma eller så. Ska man då jobba, måste man använda alla sina bästa dagar. Sedan blir det ingen ork kvar till saker som hygien, matlagning eller att äta. Ska man bo på ett slags vårdhem då, där de tar hand om en, och sedan så jobbar man kanske 10 timmar i veckan, åker till sjukhemmet och lägger sig i sin säng. Friska har svårt att förstå vilken börda vardagliga saker är på en sjuk person. Att fungera i sitt hem är ett jobb i sig.

Om man ska gå på hur bra TS kommer klara sig, beror ju på många saker. Om han har behov av att betala för taxi eller egen bil, om han har stora lån att betala på, om han behöver hyra in någon för städning, om han behöver utkörning av färdigmat. Eller om han fungerar i det egna hemmet.
Senast redigerad av zombie-nation 2026-02-17 kl. 16:32.
Citera
2026-02-17, 16:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83

OK, så då ska jag börja tjata om hur jag tycker skolan ska skötas, och föris med... jag har ju betalt in skatt till detta. Trots att jag inte ens har barn. Jag har alltså köpt mig en röst där tycker du?

Då vill jag avskaffa skolplikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in