Citat:
Ursprungligen postat av
Smurfiga
Du är så ute och cyklar. Det enda du har rätt i är att sjukersättning inte behöver vara permanent. Men oftast är det så.
Det är oerhört svårt att få igenom en sjukersättning idag. Oavsett vad din läkare intygar så kan försäkringskassan tycka tvärtom.
Tror du på alvar att folk som är så sjuka så dom får sjukersättning inte skulle vilja jobba om dom kunnat.
Varför skulle man ha orken att plugga om man inte kan arbeta.
Det är ingen som väljer sjukersättning framför sjukpenning. Man är oerhört tacksam om man får det. Att ha sjukpenning är en ständig kamp om ekonomin. Att hela tiden ha en oro om sjukintyg kommer att godkännas av försäkringskassan.
Den är enkel o ändra på, precis som jag berätta jag själv gjort, starta om företaget, genom det gick SGI direkt upp, jag sjukanmälde mig samma vecka som företags start, till o med försäkringskassan reagera per automatik, men inget fel har utförts mer än otroligt sammanträffande kan tyckas.
Läkare jag har haft berätta alla samma sak när jag frågar om sjukskrivning, jag ställer frågan får jag vara sjukskriven? jag har ett företag o sköta, det kostar mig stora pengar ifall jag får avslag, samtliga läkare har berättat, du får vara sjukskriven, jag vet vad jag ska skriva så du får vara sjukskriven.
Sist överläkaren tog även "i" nu med sjukintyget, saker jag inte har står med i intyget, men det är inte min sak o bedöma mer än jag ser det inte ens nära stämmer.
Ur mitt perspektiv handlar det om att inte en läkare vill säja nej till folk, man skjuter över nej till att försäkringskassan får säga nej istället, just för folk har en tendens o klaga, byta läkare osv, detta undviker man genom att låta FK säga nej.
Klart man är tacksam om man inte vet bättre, många tror det är en sorts frälsning att få sjukersättning o slippa gå till läkare för att få förlängt. Men jag vill inte ha ersättning, jag vill jobba dom tider jag vill jobba, mina krämpor kommer däremot inte försvinna, inte ens med sjukersättning, men det kommer inte hindra min rätt till att få vara sjukskriven, det är just detta många inte förstår. lyfter jag sjukpenning och jobbar tjänar jag mer än att gå på ersättning, den högre sjukpenningen reducera nästan ut ett helt års av ersättning på den lägre nivå, jobb utgör man tjänar betydligt mer.