2026-02-16, 22:49
  #241
Medlem
Made.to.suffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngeFitta
Dom borde låta henne stå med en skylt på torget där det står vad hon ställt till med. För oavsett så kommer garanterat vissa se honom som våldtäktsman.

Tyvärr är det så i samhället är du falskt anklagad för grövre brott så blir det svårare att få jobb iallafall inom samma stad. Brukar oftast bli att den som blivit falskt anklagad får flytta från stan eftersom deras rykte blivit förstört.

När jag var 16 så vare en kille som blev misshandlad. Han blev lurad till en plats å på platsen väntade en tjej å några grabbar. Enligt tjejen hade killen våldtagit henne tidigare men så var inte fallet. Hon hade hittat på händelsen för att hon var svartsjuk. Vi var på samma fest å hon frågade runt om några ville följa med å "konfrontera" snubben. Jag var nära på att följa med men stötte på några bekanta så blev kvar på festen.
Citera
2026-02-16, 23:05
  #242
Medlem
Det är intressant hur diskussionen alltid hamnar i samma spår, män som får sina liv förstörda av falska anklagelser, kvinnor som hittar på och ett samhälle som blint tror på dem.
Problemet är bara att den verklighetsbilden inte stämmer särskilt väl med hur rättssystemet fungerar.

Om falskanmälningar vore så vanliga som vissa vill få det att låta skulle vi se mängder av åtal för falsk tillvitelse.
Men det gör vi inte.
Den vanligaste orsaken till nedlagda ärenden är bevisproblem, inte att anmälan är falsk.

Ändå upprepas samma anekdoter och skräckhistorier som om de beskrev normalfallet.
Det börjar mer likna en nätbaserad offerberättelse där män konsekvent framställs som förföljda av kvinnor och systemet, än en diskussion som bygger på proportioner och fakta.

Samtidigt är det talande vad som nästan aldrig nämns att majoriteten av anmälda sexualbrott aldrig leder till åtal eller fällande dom.
Det verkliga problemet är alltså inte att oskyldiga män systematiskt döms, utan att de flesta fall aldrig kan bevisas.

När fokus ändå konsekvent läggs på ett ovanligt skräckscenario, då handlar det mindre om rättssäkerhet och mer om vilken verklighetsbild man har valt att tro på.

Är du trovärdig, inte det minsta.
Citera
2026-02-16, 23:22
  #243
Avslutad
Synd. Jag tycker det är en spännande tid för tjejer under 18 år att kunna ha så mycket makt och till o med kunna ljuga för att attackera gemene människor.
Hoppas hon går fri iallafall och kan försöka igen.
Det är förmodligen den enda goda fria tiden vi kan ge till fina tjejer ändå.
Jag tycker absolut att tjejer ska kunna falsk beskylla. De lever knappast i den goda världen ändå.
Mer av dessa, ja.
Alla ni som säger att jag bör oroa mig för om jag står på tur. Nej. När det kommer till glada unga tjejer så har jag en viss hemlig gemensam förståelse, skulle inte kunna hända. Och då skär en annan tjej bara halsen av dom som gör det innan det ens skulle kunna hända. Föreställer mig mest mitt underåriga jag ändå. Klart man inte får skit liksom.
Tjejer är najs. De ska få ljuga. Yep.
Citera
2026-02-16, 23:49
  #244
Medlem
Det som blir tydligt i den här typen av resonemang är att det följer samma mönster som i den så kallade incel-miljön.
Där bygger världsbilden ofta på tre återkommande påståenden-
att kvinnor systematiskt ljuger eller manipulerar, att samhället alltid tar kvinnors parti oavsett fakta och att män i praktiken är rättslösa och riskerar att få sina liv förstörda av falska anklagelser.
Problemet är att den bilden inte stämmer med verkligheten.
Falskanmälningar förekommer men utgör en liten andel, medan den stora majoriteten av anmälda sexualbrott aldrig leder till åtal eller fällande dom på grund av bevisproblem.

Det innebär att systemets huvudproblem inte är att oskyldiga män döms, utan att många fall aldrig kan styrkas.

Trots det upprepas berättelsen om det systematiskt förföljda mannen om och om igen, byggd på enstaka anekdoter och värsta-fall-scenarier.
Det är ett tankemönster där fokus flyttas från fakta och proportioner till en ideologisk offerbild.

När diskussionen konsekvent utgår från att kvinnor ljuger, att rättssystemet är partiskt och att män är de egentliga offren, då handlar det mindre om rättssäkerhet och mer om en världsbild som har sitt ursprung i nätmiljöer där misstro mot kvinnor och samhället är själva grundantagandet.

Hur är det då vid övergrepp mot minderåriga?

Generellt sett är sexualbrott mot barn inte något som öppet accepteras eller försvaras i incel-miljöer.

Men i mer marginaliserade och hårt radikaliserade nätmiljöer förekommer resonemang där man tonar ned vuxnas ansvar, skyller på “provokation”, eller diskuterar åldersgränser och sexualitet på ett sätt som ligger långt från lagens och samhällets normer.

Den övergripande världsbilden handlar om att män är systematiskt utsatta eller orättvist behandlade.

I diskussioner om sexualbrott även mot barn där fokus hamna mer på risken för falsk anklagelse än på skyddet av den utsatta.

Ingen glömd eller utpekad i den här tråden.
Citera
2026-02-17, 00:13
  #245
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Det som blir tydligt i den här typen av resonemang är att det följer samma mönster som i den så kallade incel-miljön.
Där bygger världsbilden ofta på tre återkommande påståenden-
att kvinnor systematiskt ljuger eller manipulerar, att samhället alltid tar kvinnors parti oavsett fakta och att män i praktiken är rättslösa och riskerar att få sina liv förstörda av falska anklagelser.
Problemet är att den bilden inte stämmer med verkligheten.
Falskanmälningar förekommer men utgör en liten andel, medan den stora majoriteten av anmälda sexualbrott aldrig leder till åtal eller fällande dom på grund av bevisproblem.

Det innebär att systemets huvudproblem inte är att oskyldiga män döms, utan att många fall aldrig kan styrkas.

Trots det upprepas berättelsen om det systematiskt förföljda mannen om och om igen, byggd på enstaka anekdoter och värsta-fall-scenarier.
Det är ett tankemönster där fokus flyttas från fakta och proportioner till en ideologisk offerbild.

När diskussionen konsekvent utgår från att kvinnor ljuger, att rättssystemet är partiskt och att män är de egentliga offren, då handlar det mindre om rättssäkerhet och mer om en världsbild som har sitt ursprung i nätmiljöer där misstro mot kvinnor och samhället är själva grundantagandet.

Hur är det då vid övergrepp mot minderåriga?

Generellt sett är sexualbrott mot barn inte något som öppet accepteras eller försvaras i incel-miljöer.

Men i mer marginaliserade och hårt radikaliserade nätmiljöer förekommer resonemang där man tonar ned vuxnas ansvar, skyller på “provokation”, eller diskuterar åldersgränser och sexualitet på ett sätt som ligger långt från lagens och samhällets normer.

Den övergripande världsbilden handlar om att män är systematiskt utsatta eller orättvist behandlade.

I diskussioner om sexualbrott även mot barn där fokus hamna mer på risken för falsk anklagelse än på skyddet av den utsatta.

Ingen glömd eller utpekad i den här tråden.

Först och främst måste man skilja rena falskanmälningar från dem där en våldtäkt inte begåtts. De rena falskanmälningar, där det möjligen går att bevisa att de är falska i domstol eller åtminstone går att hänföra till den kategorin statistiskt, är säkert rätt få procentuellt, men sedan har vi alla fall av anmälan där det inte går till rättegång.

Är dessa fall våldtäkter som inte lagförs pga bevisproblem? Ja, så säger den ideologiska tolkningen av statistiken, men det är inte alls givet. Det är snarare så om man skall gå efter domar i våldtäktsmål att de måste vara av så dålig kvalité att de flesta av dessa inte alls handlar om våldtäkter eller sexuella övergrepp i någon rimlig mening.
Citera
2026-02-17, 00:21
  #246
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Det är intressant hur diskussionen alltid hamnar i samma spår, män som får sina liv förstörda av falska anklagelser, kvinnor som hittar på och ett samhälle som blint tror på dem.
Problemet är bara att den verklighetsbilden inte stämmer särskilt väl med hur rättssystemet fungerar.

Om falskanmälningar vore så vanliga som vissa vill få det att låta skulle vi se mängder av åtal för falsk tillvitelse.
Men det gör vi inte.
Den vanligaste orsaken till nedlagda ärenden är bevisproblem, inte att anmälan är falsk.

Ändå upprepas samma anekdoter och skräckhistorier som om de beskrev normalfallet.
Det börjar mer likna en nätbaserad offerberättelse där män konsekvent framställs som förföljda av kvinnor och systemet, än en diskussion som bygger på proportioner och fakta.

Samtidigt är det talande vad som nästan aldrig nämns att majoriteten av anmälda sexualbrott aldrig leder till åtal eller fällande dom.
Det verkliga problemet är alltså inte att oskyldiga män systematiskt döms, utan att de flesta fall aldrig kan bevisas.

När fokus ändå konsekvent läggs på ett ovanligt skräckscenario, då handlar det mindre om rättssäkerhet och mer om vilken verklighetsbild man har valt att tro på.

Är du trovärdig, inte det minsta.

Bevisproblemen speglar sannolikt att det verkligen också saknas bevis och att det saknas bevis därför att det inte begåtts någon våldtäkt. Om man tittar på fällande domar krävs så lite bevisning att om en våldtäkt hade begåtts hade det funnits bevis enligt gällande kriterier.

Det går på tvärs med den gängse ideologiska bilden, men stöds av fakta. Naturligtvis förekommer det att det saknas bevis men ändå har begåtts en våldtäkt, men det är av allt att döma en mindre andel.
Citera
2026-02-17, 01:08
  #247
Medlem
Det förekommer ofta ett resonemang i den här typen av trådar där man försöker omdefiniera nedlagda ärenden till att i praktiken vara ”bevis på att brott inte har begåtts”.

Problemet är att det inte är så rättssystemet fungerar.

Att ett ärende läggs ned betyder inte att händelsen inte har inträffat. Det betyder att det inte går att bevisa brott bortom rimligt tvivel.

Det är en helt avgörande skillnad.

Sexualbrott tillhör de mest svårutredda brotten eftersom de ofta saknar vittnen, teknisk bevisning och ibland anmäls i efterhand.

Därför är bevisproblematik den dominerande orsaken till att ärenden inte leder till åtal eller fällande dom. Det gäller oavsett ideologi.

Om man istället utgår från att majoriteten av nedlagda ärenden ”egentligen inte är brott”, då gör man ett ganska långt antagande som saknar stöd i rättslig metodik.
Rättssystemet prövar vad som kan bevisas, inte vad som med säkerhet har hänt.

Det blir också ett märkligt logiskt hopp att hävda att eftersom få fall leder till fällande dom, så måste anmälningarna i stor utsträckning vara obefogade.
Med samma logik skulle man kunna hävda att många anmälda misshandlar eller hot aldrig har inträffat, eftersom även dessa brott ofta läggs ned av bevisskäl.

När diskussionen dessutom går vidare till att domstolar dömer i mål av ”dålig kvalitet” hamnar man i en position där hela rättssystemets bevisvärdering ifrågasätts, samtidigt som man själv gör långtgående slutsatser utan tillgång till bevisningen i de enskilda fallen.

Det är därför viktigt att hålla isär tre saker falska anmälningar, brott som inte kan bevisas och brott som aldrig har inträffat.

Att slå ihop dessa kategorier leder inte till en mer klar bild, utan till en verklighetsbild där bevisproblem tolkas som oskuld per automatik.

Och det är en betydligt mer ideologisk tolkning än den man säger sig vilja kritisera.

Om man utgår från att avsaknad av bevis eller motvärn i praktiken ska tolkas som att något inte har hänt, då får det konsekvenser.

Många situationer där en person inte vågar säga nej, fryser, är beroende, rädd eller minderårig skulle då per automatik falla utanför vad som anses vara ett övergrepp.

Det är också därför lagstiftningen har flyttat fokus från motstånd och skador till frivillighet. Frånvaron av ett nej är inte detsamma som ett ja.

Vi får naturligtvis alla stå för våra resonemang.

Men det är värt att vara tydlig med vilka konsekvenser den logik man argumenterar för faktiskt får.

Och lika värt att konstatera att vissa verklighetsbilder verkar få större genomslag än andra.
Citera
2026-02-17, 01:21
  #248
Medlem
Det är ett resonemang som blivit allt vanligare i vissa nätmiljöer: utgångspunkten är att anmälningar i grunden ska misstros och att frånvaro av fällande dom tolkas som att inget brott har begåtts.

Problemet är att det inte är en juridisk analys utan en ideologisk utgångspunkt , incel.

Rättssystemet är byggt för att hellre fria än fälla, vilket innebär att många fall där något faktiskt har hänt aldrig leder till fällande dom.

Att tolka det som att anmälningarna saknar grund är därför inte en slutsats från fakta, utan ett perspektivval utifrån incel-miljön.

Påståendet att det krävs “lite bevisning” för fällande dom går dessutom rakt emot verkligheten.
Om beviskraven vore låga skulle andelen fällande domar vara betydligt högre än den är.

Det som blir tydligt är ett återkommande tankemönster där fokus konsekvent flyttas från brottets svårbevisade natur till en berättelse om att anmälningar i huvudsak är obefogade och att systemet i grunden överdriver problemet.

Den världsbilden säger mindre om rättssystemet och mer om en nätkultur där misstro mot kvinnor och anmälningar är utgångspunkten.

Och när slutsatsen alltid är att problemet är överdrivet oavsett vad statistiken faktiskt visar då är det inte längre en analys av verkligheten.

Då är det en berättelse man har bestämt sig för att tro på.

Minderåriga som inte kan säga ifrån, överdrivet de har godkänt övergreppen, kvinnor som blir utsatta, överdrivet, varför slogs de inte.

Sjuka uppfattningar som tolereras och uppmuntras i vissa nätverksmiljöer.
Citera
2026-02-17, 07:23
  #249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Påståendet att det krävs “lite bevisning” för fällande dom går dessutom rakt emot verkligheten.
Om beviskraven vore låga skulle andelen fällande domar vara betydligt högre än den är.

Det som blir tydligt är ett återkommande tankemönster där fokus konsekvent flyttas från brottets svårbevisade natur till en berättelse om att anmälningar i huvudsak är obefogade och att systemet i grunden överdriver problemet.

Den världsbilden säger mindre om rättssystemet och mer om en nätkultur där misstro mot kvinnor och anmälningar är utgångspunkten.

Och när slutsatsen alltid är att problemet är överdrivet oavsett vad statistiken faktiskt visar då är det inte längre en analys av verkligheten.

Då är det en berättelse man har bestämt sig för att tro på.

Minderåriga som inte kan säga ifrån, överdrivet de har godkänt övergreppen, kvinnor som blir utsatta, överdrivet, varför slogs de inte.

Sjuka uppfattningar som tolereras och uppmuntras i vissa nätverksmiljöer.
De här tråden är just nu en av flera där kvinnors sexuella privatliv kontra mäns behov av sexuell utlösning diskuteras. Intressant att notera hur cementerad åsikten är när det gäller kvinnors sexuella behov kontra männens.
Vi kommer troligen aldrig ifrån det faktum att kvinnan är antingen hora eller helgon. Mannen är det ju synd om.
Citera
2026-02-17, 07:30
  #250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
är du trög? det ska finnas i straffskalan.

Kan du nämna ett fall när någon blivit dömd för falsanmälan för mord finns det ens en sådann rubrivcering?

Vi kanske inte ska diskutera när du inte ens kan lagen. Men du vill ha livstid för falskanmälan för till ex mord är ju vansinne. Du och andra personer fattar inte vad för höga straff gör med anmälningsviljan. Du får flytta till UAE eller Saudi där våldtäkter inte existerar för kvinnor inte vågar anmäla för risken för dömas för falsk anmälan.
Citera
2026-02-17, 07:42
  #251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag tror snarare du ligger i riskzonen om du inte förstår skillnaden mellan frivillighet och icke frivillighet. Det är dock rätt ointressant för den principiella diskussionen om varför ”samtycke” som ersättning för frivillighet allmänt är en usel idé.

Liksom att alls använda lagarna i sexualuppfostrande syfte som du föreslog.

Vidrig kan du för övrigt vara själv. Hur har du mage att skriva något sådant om någon du inte känner? Har du också problem med gränslöshet?

Gränslöshet som alltså mycket väl kan vara en faktor i den här falskanmälan liksom en felaktig föreställning om vad våldtäkt är, understött av idéer som du ger uttryck för här. Det är fel att inbilla sådana som den här flickan felaktiga uppfattningar.
år

Jag tror inte du förstod vad du skrev. Du ville legitimera våldtäkt. Det kan inte vara frivilligt om man inte har givit samtycke.

Jag tror du missförstod mig när det gäller uppfostran. Det har inget med lagstiftningen att göra. Med rätt uppfostran så får vi färre våldtäkter och färre falska anmälningar. För det grundläggande problemet. Vi har för många våldtäkter i landet och för många falska anmälningar. Som inte rättsystemet tar upp. Skulle alla våldtäkter och falska anmälningar tas upp, så skulle rättsystemet rasa ihop.

Och ett sätt att minska våldtäkter och falska anmälningar är genom uppfostran, så att det inte händer. Man skulle kunna införa ett saudiskt eller UAE-system, som flera här verkar vilja göra. Då försvinner problemet juridiskt. Ingen kommer att anmäla. Men då kan våldtäktsmännen härja fritt.
Citera
2026-02-17, 08:12
  #252
Medlem
Det du skriver stämmer inte. Den svenska samtyckeslagen fick kritik innan den infördes.
Dels för stt det skulle vara svårt stt förutsäga vad som var olagligt. Fortfarande får den kritik av jurister. Vissa jurister anser stt det finna risk att det blir den största rättsskandalen i nutid.
I dagsläget så har ca 28 procent dömts på munlig bevisning. Det innebär att målsäganden har delat sin berättelse hyfsat trovärdigt till några vänner och polisen. Det kan räcka för att få någon dömd. Extremt lågt bevisvärde. Brukar generellt kallas hörsägen. Problemet är att vi innan samtyckeslagen hade lågt satt.bevisnivå. Med samtyckeslagen så blev kravet lägre.

Åklagare undviker generellt att åtala de som anmält en troligtvis falsk våldtäkt. För att de inte vill minska viljan att anmäla.

De advokater som jobbar med den här typen av ärenden klagar på att det är svårt att förutsäga resultatet. Vilket inte är konstigt. Det finns inte en färdig mall hur två individer gör samtycke. Och det är svårt stt bedöma folks beskrivning av deras upplevelse.
Unge är 50 procent av de som döms i de nya fallen är tonåringar. Ofta med liten sexuell erfarenhet. Ibland ingen.
Det har helst enkelt skapas en lag som får taffliga tonåringar med begränsad erfarenhet.
Och väkdigt få predatorer




B][/b]
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Om man följer vissas resonemang fullt ut landar man i att majoriteten av anmälningar egentligen handlar om att människor skyller ifrån sig, att rättsväsendet lägger ned ärenden främst för att de är falska och att kravet på samtycke är någon slags ideologisk avvikelse.

Problemet är att den bilden har väldigt lite stöd i hur rättssystem faktiskt fungerar.

Nedlagda ärenden beror i huvudsak på bevisproblem, vilket är helt naturligt i brott som ofta saknar vittnen och teknisk bevisning.

Om falskanmälningar verkligen utgjorde en större andel skulle vi också se ett stort antal åtal för falsk tillvitelse.

Det gör vi inte.

Den slutsatsen vissa drar om omfattningen av falska anmälningar bygger alltså mer på antaganden än på faktisk rättslig verklighet.

Det mest anmärkningsvärda i resonemangen är dock synen på samtycke, som om det vore någon svensk ideologisk speciallösning.

Samtyckeslagstiftning finns i stora delar av västvärlden.
Länder som Norge, Danmark, Island, Storbritannien, Irland, Tyskland, Belgien, Nederländerna, Spanien och Kanada bygger sin lagstiftning på samma grundprincip, sex ska vara frivilligt och den som tar initiativ har ansvar att försäkra sig om det.

Det här är alltså inte någon unik svensk samhällsexperiment, utan en bred internationell rättsutveckling.

I praktiken innebär lagen bara en sak. Om två personer faktiskt vill samma sak är det inget problem.
Om det däremot upplevs som “bisarrt” att säkerställa frivillighet, då handlar problemet knappast om lagstiftningen utan om inställningen till den andra personens vilja.

Samtyckesprincipen flyttar egentligen inte gränserna särskilt långt. Den flyttar bara ansvaret från antaganden till säkerställd frivillighet.

Och om det upplevs som en orimlig ordning, då är det kanske inte lagen som är det svåra att acceptera utan vissas bissara sexuella avarter som luftar sina önskemål om hur sexuella övergrepp ska bedömas tex inga fyska märken inget övergrepp, eller personen sa inte nej oavsett ålder helt okej och inget övergrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in