2026-02-07, 10:51
Medlem
Minns en sommar när jag glömde äpplen på uteplatsen och då var duvorna där direkt

Nu lämnade jag lite köttrester på en talllrik som test.
Har endast sett en liten småfågel hitta dit som åt sig mätt, inga andra spår i snön
Ser dock flera större svarta fåglar men bryr sig inte om maten

När man går genom stan kan det vara nån enstaka duva och råka utanför donken som festar på resterna
Men i en park kan det vara tiotals som pickar i snön? Varför är det inte fullt med fåglar utanför alla snabbhak?

Och vad käkar råttorna i avloppet?
Citera
2026-02-07, 11:06
Medlem
homenzinhos avatar
Djur undviker Donken om man kan.
Citera
2026-02-07, 11:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Människor kastar mängder med ätbart i soptunnor eller på marken så mat är säkerligen inga stora problem för djuren i staden.
Sen att mycke av maten inte alls är bra för dem är en annan sak men det gäller väl detsamma för oss människor men vi äter ändå.
Citera
2026-02-07, 11:39
Medlem
Tror faktiskt att allätare som duvor och råttor hittar mat lättare i staden än på landet.
Citera
2026-02-13, 17:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Minns en sommar när jag glömde äpplen på uteplatsen och då var duvorna där direkt

Har endast sett en liten småfågel hitta dit som åt sig mätt, inga andra spår i snön

När man går genom stan kan det vara nån enstaka duva och råka utanför donken som festar på resterna
Men i en park kan det vara tiotals som pickar i snön? Varför är det inte fullt med fåglar utanför alla snabbhak?

Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Tror faktiskt att allätare som duvor och råttor hittar mat lättare i staden än på landet.

Ringduva och svartråtta är exempel på arter vars huvudsakliga biotop är just mänsklig miljö. Denna miljö har också utövat ett starkt selektionstryck på dessa arter som därmed anpassats till den och närheten till människan.

En av fördelarna med biotopen mänsklig miljö är just den kontinuerliga tillgången till föda (och värme) året om.

Många av de arter man ser i mänsklig miljö är helt eller delvis anpassade till och mer eller mindre beroende av den.

Angående avlopp, så är det väl snarare kloaker brun- och svartråtta ofta lever i. En skyddad jämnvarm miljö med möjlighet till bobygge och stora kolonier kan uppstå. Det finns nog viss föda i det som spolas ner med dagvattnet och insekter och annat matnyttigt lever där. Men de lämnar också den underjordiska tryggheten för att födosöka på ytan.
Citera
2026-02-14, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ringduva och svartråtta är exempel på arter vars huvudsakliga biotop är just mänsklig miljö. Denna miljö har också utövat ett starkt selektionstryck på dessa arter som därmed anpassats till den och närheten till människan.

En av fördelarna med biotopen mänsklig miljö är just den kontinuerliga tillgången till föda (och värme) året om.

Många av de arter man ser i mänsklig miljö är helt eller delvis anpassade till och mer eller mindre beroende av den.

Angående avlopp, så är det väl snarare kloaker brun- och svartråtta ofta lever i. En skyddad jämnvarm miljö med möjlighet till bobygge och stora kolonier kan uppstå. Det finns nog viss föda i det som spolas ner med dagvattnet och insekter och annat matnyttigt lever där. Men de lämnar också den underjordiska tryggheten för att födosöka på ytan.
Just svartråttan är väl närmst utdöd i Sverige? Desto mer brunråttor.
Citera
2026-02-14, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg

Var bor du då? Normalt i svenska städer är det ett problem med för mycket skräpfåglar året runt eftersom människan är så jävla smutsig av sig.
Citera
2026-02-14, 17:29
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Just svartråttan är väl närmst utdöd i Sverige? Desto mer brunråttor.

Ja, det är riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in