Citat:
Ursprungligen postat av
BummingAround
Trodde på tv-experten och Oskar som hävdade att det fuskades med petning på stenen efter handen släppt. Kollade upp internationella regelboken som säger det är ok att göra om det sker innan "Hog line" vilket i den video som bl a SVT visar att så skedde, så inget fusk där. Om det var vid annan sten så borde väl det klippet visas, kan förstå Kanadas motreaktion.
Jag är ingen curling expert, med det borde väl SVT's bisittare vara, hon sa att stenen inte fick vidröras efter släppet oavsett det hände innan Hog line eller inte.
Kan du hänvisa till den regel du refererar till? Enligt "Rules of curling" på worldcurling.org (
https://worldcurling.org/rules/) så läser jag:
"R5. Delivery" sektion (d) så står det
- "The curling stone must be delivered using the handle of the stone."
Vidare längre ner i regelboken. Dock lite osäker på vad "Playing end" betyder...
"R9. Touched moving stones" sektion (b):
- Inside the hog line at the playing end: I. II. If a moving stone is touched, or is caused to be touched, by the team to which it belongs, or by their equipment, all stones are allowed to come to rest, after which the non-offending team has the option to:
1) remove the touched stone, and replace all stones that were displaced after the infraction to their positions prior to the violation taking place; or
2) leave all stones where they came to rest; or
3) place all stones where it reasonably considers the stones would have come to rest had the moving stone not been touched.
Det finns även något som borde komma upp och göra att kanadensaren som skrek "Fuck off" borde bli avstängd för:
"R19. Inappropriate behaviour"
- Improper conduct, foul or offensive language, equipment abuse, or wilful damage on the part of any team member is prohibited. Any violation may result in suspension of the offending person(s) by the curling organisation having jurisdiction.
Alltid undantag som bekräftar regeln. Vad sades under mötet?
"C1. General"
a) The rules of play for World Curling competitions are the current rules of World Curling. If there are any modifications, these are explained during the Team Meeting.
Som jag med alla mina diagnoser läser regelboken så får man enbart hålla i handtaget på stenen oavsett om det är innan, efter eller på hogline. Tycker det är ganska glasklart. Svenskarna borde helt sonika bara plockat bort och flyttat tillbaka stenar. Där tycker jag lag Edin gjorde fel. "Gentlemannamässigt" springer man inte till domaren och gnäller man åtgärdar enligt dem regler som finns och sen får kanadensarna springa till domaren och klaga. Med dagens teknik borde det även åtminstone finnas kameror både uppifrån och från sidorna vid det området alternativt att stenen har sensorer som känner av ytterligare beröring. Ska försöka läsa vidare bland dessa rätt tråkiga regler men du får gärna länka till det du läst. Hittar jag ditt så uppdaterar jag mitt inlägg.
Off topic men en lite rolig grej jag drar på smilbanden åt är "Last Drawing Stone" eller LSD som det förkortas.