2026-02-12, 05:49
Medlem
Kort och gott är min fundering varför i folkmun det verkar vara helt okej att ifrågasätta och skoja friskt om Jehovas vittnen, men absolut förbjudet att säga något om Islam?

Jag ogillar starkt bägge dessa men anser att om man ska få ifrågasätta den ena, så ska det även gälla den andra. Har gått på en skola för några år sedan där man sa sig respektera alla religioner och ursprung Allt från samer i Sverige till aboriginer i Australien. Men ändå på en religionslektion där det talades om sekter, togs just Jehovas vittnen upp och tonen var inte snäll. Jag anser att det kommer mer skit från Islam och hur den religionen behandlar sina följare än hur Jehovas vittnen gör.

Som sagt, varför får man i folkmun skoja och förnedra det ena utan att det blir upplopp, men den andra är väldigt lättkränkt? Religion som religion, anser jag.
Citera
2026-02-12, 06:01
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofftitoffti
varför får man i folkmun skoja och förnedra det ena utan att det blir upplopp, men den andra är väldigt lättkränkt? Religion som religion, anser jag.

Det som skiljer i praktiken är givetvis våldskapitalet.

Den ena religionen grundades av en krigsherre, den andra inte.
Citera
2026-02-12, 06:43
Medlem
Det beror väl på vem du pratar med. Omger du dig bara med räddhågade människor som är noga med att allt dom säger och tycker ska vara PK? Då är det dags att skaffa sig en bredare umgängeskrets, där man vågar stå upp för sin mening.
Citera
2026-02-12, 09:15
Medlem
Room531s avatar
När siffror som dessa presenteras, som i den här podcasten om våldtäktsgäng i Storbritannien mot småtjejer så är det helt självklart att den där sjuka kulten måste kritiseras, den har fan inget att göra i väst!

(FB) "BERCOFF sur le vif TOCSI" fransk pod med gäst: Tommy Robinson

lyssna första 25min bara.
statistik som är helt absurd.
Citera
2026-02-12, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det beror väl på vem du pratar med. Omger du dig bara med räddhågade människor som är noga med att allt dom säger och tycker ska vara PK? Då är det dags att skaffa sig en bredare umgängeskrets, där man vågar stå upp för sin mening.

Det kan givetvis också ha att göra med samhällets och rättsväsendets inställning och repression.
Även om det inte uttrycks i lagen har islam idag i praktiken en helt unik särställning i Sverige.
Denna religion åtnjuter ett skydd och ett förbud mot kritik och ifrågasättande som inte tillkommer något annat trossamfund.

Som i princip all annan ojämlikhet inför domstolar och myndigheter emanerar skillnaden i behandling av dessa grupper ifrån deras uppfattade våldskapital, samt vilken offer/förtryckarroll de anses ha av för tillfället rådande wokkultur.
Citera
2026-02-12, 13:02
Medlem
WhiteNightFlights avatar
”Om du vill veta vem som styr dig, fråga dig vem du inte får kritisera”
Citera
2026-02-12, 18:04
Medlem
psaks avatar
White guilt har sedan länge gett en inpräntad bild (som möjligen förhoppningsvis börjar luckras upp lite):

Muslimer (i sammanhanget utomeuropéer mer allmänt) = känsligt att kritisera
Vita västerlänningar = mer fritt fram att kritisera

Som nämnts finns ju även en mer logisk faktor bakom att muslimer lämnas i fred, nämligen Charlie Hebdo och Lars Vilks-faktorn.

För övrigt kan man förstås ha kloka skäl att ogilla Jehovas också, men en avgörande skillnad man bör se är ju att de inte är en ständigt ökande grupp i samhället.
Citera
2026-02-18, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hofftitoffti
Kort och gott är min fundering varför i folkmun det verkar vara helt okej att ifrågasätta och skoja friskt om Jehovas vittnen, men absolut förbjudet att säga något om Islam?

Jag ogillar starkt bägge dessa men anser att om man ska få ifrågasätta den ena, så ska det även gälla den andra. Har gått på en skola för några år sedan där man sa sig respektera alla religioner och ursprung Allt från samer i Sverige till aboriginer i Australien. Men ändå på en religionslektion där det talades om sekter, togs just Jehovas vittnen upp och tonen var inte snäll. Jag anser att det kommer mer skit från Islam och hur den religionen behandlar sina följare än hur Jehovas vittnen gör.

Som sagt, varför får man i folkmun skoja och förnedra det ena utan att det blir upplopp, men den andra är väldigt lättkränkt? Religion som religion, anser jag.
JV är en kristen sekt. Eller är dom samma som protestanter och katoliker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in