2025-10-07, 12:19
Medlem
Deathhippies avatar
Är det någon som har mer uppdaterad handelsinformation för oss i Sverige?

Väldigt nyfiken på denna sedan Kratom blev förbjudet. Den plantan gjorde mer för min depression än kapslarna jag får utskrivet från VC.
Citera
2025-12-08, 18:02
Medlem
FrenzyPreserves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathhippie
Är det någon som har mer uppdaterad handelsinformation för oss i Sverige?

Väldigt nyfiken på denna sedan Kratom blev förbjudet. Den plantan gjorde mer för min depression än kapslarna jag får utskrivet från VC.

De antidepressiva som vården vanligtvis skriver ut är rent hittepå. Det finns läkemedel som faktiskt fungerar och som hjälper många, men du måste i princip bråka med vården i en evighet innan de ens överväger dem. Tranylcypromin, Fenelzin som är ett licensläkemedel, eller off label Pramipexol är tydliga exempel. Och sen finns det sådant som inte ens finns tillgängligt i Sverige.

Kratom hjälpte långt fler än det någonsin skadade. För många med missbrukshistoria eller svår psykisk ohälsa var det en livlina, inte ett beroende i traditionell mening. Att klassa det var ett enormt misstag.
Citera
2026-02-09, 12:05
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrenzyPreserve
De antidepressiva som vården vanligtvis skriver ut är rent hittepå. Det finns läkemedel som faktiskt fungerar och som hjälper många, men du måste i princip bråka med vården i en evighet innan de ens överväger dem. Tranylcypromin, Fenelzin som är ett licensläkemedel, eller off label Pramipexol är tydliga exempel. Och sen finns det sådant som inte ens finns tillgängligt i Sverige.

Kratom hjälpte långt fler än det någonsin skadade. För många med missbrukshistoria eller svår psykisk ohälsa var det en livlina, inte ett beroende i traditionell mening. Att klassa det var ett enormt misstag.
Jag hade aldrig ens hört talas om de läkemedlen som du nämnde. Att det inte fanns svenska Wikipediasidor för ämnena var också rätt talande om hur sällsynta de verkar vara här. Jag har genom åren blivit erbjuden Zoloft, Venlafaxin (vilket jag går på nu) samt en tredje som jag inte minns namnet på just nu.

Kratom: ja, livlina var ett väldigt passande ord. Jag kände inte alls igen mig i beskrivningarna vissa användare hade där de beskrev rus eller kickar. För mig var det mer som ett slags... lite grann som dagens första kaffe eller en kall dusch på morgonen. Det tog bort känslan av morgon-ångest och den mentala dimman som numera tyvärr hänger kvar nästan 24/7 istället. Jag kände mig motiverad och pigg. Jag kunde hålla en mer normal dygnsrytm.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in