Citat:
Ursprungligen postat av
Lingaa
Indien har världens näst största armé med 1,4 aktiva personal. Enorm köpkraft (3e största)
Militär: ~4:e största globalt
Ekonomi (nominell BNP): 5:e största
Ekonomi (PPP): 3:e största
Bara googla eller fråga ChatGPT lite om deras militär styrka och ekonomi så får man en tydlig bild.
Varför i helvete skulle Indien lyssna på US?
Tror tRump och hans efterblivna inavel administration att Indien är ”hanterbart” som Venezuela och Iran?
”Europé has to grow out of the mindset that Europes problem are the worlds problems, but the worlds problem are not Europe’s problem”.
Här har vi en kort och konkret svar från Indiens utrikesminister Jai Shankar om Rysslands oljefråga som är tre år gammal men sammanställer detta perfekt.
Indien har världens näst största armé med 1,4 aktiva personal. Enorm köpkraft (3e största)
Militär: ~4:e största globalt
Ekonomi (nominell BNP): 5:e största
Ekonomi (PPP): 3:e största
Bara googla eller fråga ChatGPT lite om deras militär styrka och ekonomi så får man en tydlig bild.
Varför i helvete skulle Indien lyssna på US? Man har försökt stoppa Indien sedan kriget började utan framgång.
Tror tRump och hans efterblivna inavel till administration med IQ i rumstemperatur att Indien är ”hanterbart” som Venezuela och Iran?
”Europé has to grow out of the mindset that Europes problem are the worlds problems, but the worlds problem are not Europe’s problem”.
Här har vi en kort och konkret svar från Indiens utrikesminister Jai Shankar om Rysslands oljefråga.
Tre år gammalt klipp men lika aktuellt.
https://youtu.be/j2EdQD_Eag0?si=KkZpDqxWzpwv8VHa
Om du också tittar på Indiens flygvapen så ser du att deras flotta består till största delen av ryska flygplan.
Indien har en lång historia av handel och samarbete på flera områden med Ryssland/Sovjetunionen.
Det är inget man bara avslutar lite snabbt.
Det tar tid att bygga upp en internationell handelsrelation där man förstår och litar på varandra, inget man bara kastar bort för att sen kasta sig ut på Tinder efter nya partners.
Lägger man också till sånt som flygvapnets flotta och det beroende det medför så inser man att det finns faktorer som går djupare än vad någon quickfix kan lösa.
I Indien har dom i allmänhet en helt annan syn på Ryssland än vad vi har.
Jag uppfattade det som att Ryssland ligger väldigt bra till både bland dom breda folklagren och hos beslutsfattare.
Blev förvånad över hur ofta jag vid samtal fick jag höra "Ryssland är vår vän!"
Kina är en helt annan sak och jag förvånades också över att så många var oväntat neutrala gentemot USA.
Svårt att bli klok på det där landet, nog därför jag gillar det.
Sen ska man komma ihåg att när Putin och Trump är borta så finns Indien kvar och det vet dom, och deras lojalitet är inte bunden till nån av dom två hjonen även om dom är bundna av avtal.