2026-02-07, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
När Katja genom sin advokat bad att få tillbaka körkortet nämnde man inte ett ord om att hon hade recept på narkotiska läkemedel som kunde förklara varför hon hade narkotika i blodet.

Man har inte heller vid intervjuer nämt det. Senast sa advokaten apropå hur hennes blodprov kunde visa på narkotika orden ”inga kommentarer”.

Det normala är väl om man har ett recept på sånt som klassas som narkotika och som tagit före bilkörningen, att man nämner det som en orsak till att proverna visat på narkotika. Att Katja haft ett legitimt skäl till att ha narkotika i blodet.

Men inte ett ord om det.

Jo jo. Men jag svarade bara på Eldeys fråga.
Citera
2026-02-07, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Det finns inte, men om uppgiften stämmer att man endast funnit metabolit i blodet kan den ha sitt ursprung i läkemedel som tagits i ett tidigare skede. Nog vore det
på sin plats att riksåklagaren lägger fram det slutgiltiga
svaret på de prov som tagits på Katja. Märkligt förfarande att plötsligt skylla på att han pga tidsbrist lagt detta fall åt sidan.

Detta eviga rullande om metaboliter. Det är alltså en uppgift från hennes ombud inför Transportstyrelsens interimistiska beslut om återkallelse av körkort och framfördes innan analyssvaren inkommit. Det är helt korrekt att ett snabbtest kan ge felaktigt utslag på lagliga metaboliter, det är därför man skickar positiva prov på analys. En analys förväxlar inte lagliga och olagliga substanser.

Transportstyrelsen beslutade att återkalla hennes körkort interimistiskt efter analyssvaren visade förekomst av narkotika. Dvs. inte förekomst av lagliga metaboliter.

Citat:
Ursprungligen postat av ceda60
Alla väl. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/har-korkort/villkor-och-medicinska-krav/trafikfarliga-lakemedel/

Spännande att man kan läsa information på helt olika sätt. Det som framgår av länken är att man får framföra bil på läkares ordination, samt om det inte är trafikfarligt.

Om en läkare ordinerar narkotikaklassade lugnande (ex. bensodiazepiner) och anger att patienten kan köra bil på dessa så ryker licensen innan han hinner säga flaskkork. Därtill finns det, mig veterligen, ingen narkotikaklassad lugnande medicin som inte påverkar allmäntillståndet på sådant sätt att man blir en trafikfara. Det är liksom syftet med lugnande att sänka den kognitiva funktionen.
Citera
2026-02-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Detta eviga rullande om metaboliter. Det är alltså en uppgift från hennes ombud inför Transportstyrelsens interimistiska beslut om återkallelse av körkort och framfördes innan analyssvaren inkommit. Det är helt korrekt att ett snabbtest kan ge felaktigt utslag på lagliga metaboliter, det är därför man skickar positiva prov på analys. En analys förväxlar inte lagliga och olagliga substanser.

Transportstyrelsen beslutade att återkalla hennes körkort interimistiskt efter analyssvaren visade förekomst av narkotika. Dvs. inte förekomst av lagliga metaboliter.

Spännande att man kan läsa information på helt olika sätt. Det som framgår av länken är att man får framföra bil på läkares ordination, samt om det inte är trafikfarligt.

Om en läkare ordinerar narkotikaklassade lugnande (ex. bensodiazepiner) och anger att patienten kan köra bil på dessa så ryker licensen innan han hinner säga flaskkork. Därtill finns det, mig veterligen, ingen narkotikaklassad lugnande medicin som inte påverkar allmäntillståndet på sådant sätt att man blir en trafikfara. Det är liksom syftet med lugnande att sänka den kognitiva funktionen.

Det är väldigt olika hur mycket man blir påverkad av ett läkemedel. Alla blir inte det på ett trafikfarligt sätt. Man bedömer själv. Hur ska en läkare kunna bedöma om patienten kör på ett trafikfarligt sätt? Så du tycker alltså att det ska vara helt föbjudet att köra med narkotikaklassade läkemedel i kroppen? De flesta benso har en effekt på 6-8 timmar, men finns kvar i blodet/urinen betydligt längre utan att personen är påverkad.
Citera
2026-02-07, 19:32
Medlem
Citat:
Det är väldigt olika hur mycket man blir påverkad av ett läkemedel. Alla blir inte det på ett trafikfarligt sätt. Man bedömer själv. Hur ska en läkare kunna bedöma om patienten kör på ett trafikfarligt sätt? Så du tycker alltså att det ska vara helt föbjudet att köra med narkotikaklassade läkemedel i kroppen? De flesta benso har en effekt på 6-8 timmar, men finns kvar i blodet/urinen betydligt längre utan att personen är påverkad.

Den här frågan har rullats i tråden ett par varv, och svaret är att det är ett delat ansvar. Läkare (samt apotekare) ska informera, men det är även brukarens ansvar att inte köra när denne är påverkad på sådant sätt att den är trafikfarlig.

Man kan sammanfatta det på följande sätt:

1. Läkare säger att man inte får köra bil på medicinen = alltid rattfylla om du kör med medicinen i blodet.

2. Läkare säger att du får, men inte bör = eget ansvar att känna efter.

3. Läkare säger att du får = eget ansvar att känna efter.

Poängen är oaktat att påståendet att den misstänkte i detta fall skulle ha haft en ordination på narkotikaklassad lugnande medicin (vilket förefaller vara ett påstående taget rakt ur luften) inte medför att det saknas förutsättningar att hålla henne ansvarig för rattfylla.
Citera
2026-02-07, 19:48
Medlem
Citat:
Den här frågan har rullats i tråden ett par varv, och svaret är att det är ett delat ansvar. Läkare (samt apotekare) ska informera, men det är även brukarens ansvar att inte köra när denne är påverkad på sådant sätt att den är trafikfarlig.

Man kan sammanfatta det på följande sätt:

1. Läkare säger att man inte får köra bil på medicinen = alltid rattfylla om du kör med medicinen i blodet.

2. Läkare säger att du får, men inte bör = eget ansvar att känna efter.

3. Läkare säger att du får = eget ansvar att känna efter.

Poängen är oaktat att påståendet att den misstänkte i detta fall skulle ha haft en ordination på narkotikaklassad lugnande medicin (vilket förefaller vara ett påstående taget rakt ur luften) inte medför att det saknas förutsättningar att hålla henne ansvarig för rattfylla.

Jo.Men läkare och farmaceut informerar sällan, jag vet. Nästan 10 % av befolkningen käkar sömnmediciner, många har NPF-diagnoser och i de flesta fall får det köra bil, jag vet. Kan säga dig, att det inte står i journalen vad läkaren sagt om det. Jag vet.
Citera
2026-02-07, 19:50
Medlem
Citat:
Jo.Men läkare och farmaceut informerar sällan, jag vet. Nästan 10 % av befolkningen käkar sömnmediciner, många har NPF-diagnoser och i de flesta fall får det köra bil, jag vet. Kan säga dig, att det inte står i journalen vad läkaren sagt om det. Jag vet.

Är ändock en viss skillnad på sömnmedicin och narkotikaklassad sömnmedicin. Jag har, vilket jag även gett uttryck för tidigare, ingen praktisk erfarenhet av hur det går till med information i praktiken. Både läkare och apotekare har dock en skyldighet enligt gällande lagstiftning att lämna sådan information.

Oaktat, slutsatsen är oavsett att man inte per automatik går fri från ansvar för att man har en ordination.
Citera
2026-02-07, 20:16
Medlem
Citat:
Är ändock en viss skillnad på sömnmedicin och narkotikaklassad sömnmedicin. Jag har, vilket jag även gett uttryck för tidigare, ingen praktisk erfarenhet av hur det går till med information i praktiken. Både läkare och apotekare har dock en skyldighet enligt gällande lagstiftning att lämna sådan information.

Oaktat, slutsatsen är oavsett att man inte per automatik går fri från ansvar för att man har en ordination.

Ja, om läkaren skriver ut ett narkotikaklassat läkemedel, så utgår oftast farmaceuten, från att läkaren redan gjort den bedömningen. Farmaceuten kan bara informera inget annat. Skyldiget att informera men ingen lag. Inga journalanteckningar heller. https://www.lakemedelsvarlden.se/nollgrans-for-narkotika-i-trafiken-undantar-lakemedelsanvandare/. Om läkaren bedömar att pat inte får köra bil så ska det rapporteras till TS och körkortet ev. dras in.
Senast redigerad av ceda60 2026-02-07 kl. 20:20.
Citera
2026-02-07, 20:50
Medlem
horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hon upplevdes säkert onykter. Och körkortet togs vid vägkanten enligt Transportstyrelsen. Inte på polisstationen. Vilket talar för att nåt var fel med hennes bilkörning.

Förutom att hon fick blåsa gjordes det ett snabbtest för narkotika. Det visade på kokain (enligt advokaten). Man tog då blodprov för analys.

På polisstationen upptäcktes påsen om jag förstått det rätt.

Man har ju inte diplomatisk immunitet som riksdagsledamot. Man blir visiterad som alla andra vid misstanke om brott.

Aldrig hört talas om att någon vid singelolycka blir kroppsvisiterad.

Snabbtestad på narkotika, visst men ovanligt.

Hon är ju ändå snut i botten, borde hon inte veta bättre?

Tycker bara hela situationen kring hur den där påsen hittades är sus.
Citera
2026-02-07, 21:11
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horse
Aldrig hört talas om att någon vid singelolycka blir kroppsvisiterad.

Snabbtestad på narkotika, visst men ovanligt.

Hon är ju ändå snut i botten, borde hon inte veta bättre?

Tycker bara hela situationen kring hur den där påsen hittades är sus.

Antingen visste polisen vem och varför hon träffat innan de fäljde efter henne eller så körde hon vingligt nog för att väcka misstankar. Misstankar som i så fall stärktes vid stoppet.

Inga märkligheter alls hur påsen hittades, Katja kom in på stationen och gick förbi säkerhetsspärren. Då blir allas saker kontrollerade. Och är där för att du är misstänkt för rattfylla så kommer du GARANTERAT bli visiterad.

Sluta med ditt konspiratoriska tänkande.
Citera
2026-02-07, 21:22
Medlem
pyroclasms avatar
I och med att många här funderrar på snabbtest och misstankar etc:

En misstanke om narkotikapåverkan och ett snabbtest har samma bevisvärde. Båda räcker för att vidta ytterligare utredningsåtgärder, allt från husrannsakan till blodprov eller LOB.

En ovidimerad misstanke om narkotikapåverkan kan räcka för att polisen skall hala fram bötesblocket och be om ett medgivande för strafföreläggande. Så arbetade ravekommissionen. De tvingade ungdomar att skriva på mer eller mindre.

Har man narkotika i blodet är du rökt, oavsett hur.

Katja hade narkotika i blodet.
Citera
2026-02-07, 23:42
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har försökt läsa av signalerna och ska man tro på fri och objektiv press så är det så klart som du skriver att Katja inte bara är skyldig utan också kommer att bli dömd för sina brott.

Ska man tro trådens skribenter är Katja helt oskyldig och åklagaren pladdrig, inkompetent och korrumperad. Katjas jurist har förklarat att snabbtesterna är osäkra och trådskribenter har hittat butandiol i mascara som en naturlig förklaring till Katjas beteende.

Jag drar inga slutsatser av att TS har återkallat Katjas körkort på grund av narkotika i blodet eller att polisen vill avskeda Katja, då det skulle kunna utgöra "en folkdomstol".

Jag står som en åsna mellan två hötappar, men tror nog innerst inne att Katja är skyldig och inte blir frikänd. Du har nog mer rätt än du tror i det du skriver även om få skribenter här i tråden verkar tro som du.

Om du väljer att ge vikt till de som tror att Katja är utsatt för en konspiration står du inte alls som en åsna mellan två hötappar. Men du är en åsna Det är en sak att förhålla sig till fakta, en annan att förhålla sig till vilja.
Citera
2026-02-07, 23:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Om du väljer att ge vikt till de som tror att Katja är utsatt för en konspiration står du inte alls som en åsna mellan två hötappar. Men du är en åsna Det är en sak att förhålla sig till fakta, en annan att förhålla sig till vilja.

Jag vill ju tro att Riks och Samnytt snart publicerar vad som verkligen hänt. Det är så klart sant.

Jag börjar tro mer och mer på att Katja trots allt kan vara skyldig till det hon anklagas för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in