2026-02-07, 19:40
Medlem
Hej, jag har gjort en webbsida hos Strato och deras SiteBuilder.
Det går inte att lösenordskydda sin webbsida med deras tjänst och jag har jobbat flera veckor/månader med webbsidan och vill helst inte byta webbhotell då jag i så fall måste göra om sidan helt. Det går heller inte att kopiera sidan till andra webbhotell.
Det jag undrar är om någon vet om det finns företag som kan hjälpa en att lägga in ett lösenord på förstasidan så att inte obehöriga kan se den i sökmotorer... Alternativt få bort den helt från sökmotorer...
Citera
2026-02-07, 20:17
Medlem
Bidens avatar
Du vill inte lösenordsskydda sidan, men om du vill det så kan du göra det med htaccess-filen. Om du vill stänga av crawlers, t.ex. Google, från att besöka och indexera din sida:

If you want to instruct all robots to stay away from your site, then this is the code you should put in your robots.txt to disallow all:
Citat:
User-agent: *
Disallow: /

Källa: https://searchfacts.com/robots-txt-allow-disallow-all/
Citera
2026-02-07, 20:47
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet --> Systemutveckling
/Moderator
Citera
2026-02-07, 22:27
Medlem
pOXEs avatar
1. Ändra index.html till index.php

2. lägg in denna kod längst uppe i index.php

Kod:
<?php
$password = "mypassword"; // välj lösenord

if (!isset($_POST['pw']) || $_POST['pw'] !== $password) {
    ?>
    <form method="post">
        <input type="password" name="pw" placeholder="Password">
        <button type="submit">Enter</button>
    </form>
    <?php
    exit;
}
?>
Citera
2026-02-08, 11:26
Medlem
Hej och tack för svar!
Som jag sa är det SiteBuilder jag gör webbsidan i och inte HTML.
Citera
2026-02-08, 13:38
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truqs
Hej och tack för svar!
Som jag sa är det SiteBuilder jag gör webbsidan i och inte HTML.

Kan du inte komma åt filerna på hemsidan?

Som jag skrev räcker det med dessa två lösningar

Ändra index.html till index.php och lägg in denna kod längst uppe då kommer det krävas lösenord varje gång man besöker sidan.

Citat:
<?php
$password = "mypassword"; // välj lösenord här

if (!isset($_POST['pw']) || $_POST['pw'] !== $password) {
?>
<form method="post">
<input type="password" name="pw" placeholder="Password">
<button type="submit">Enter</button>
</form>
<?php
exit;
}
?>

För att sökmotorer inte ska besöka din sida skapar du robot.txt där hemsidan ligger och skriver detta i robot.txt men kan vara försent ifall de redan besökt din sida.

Citat:
User-agent: *
Disallow: /
Citera
2026-02-08, 13:40
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Jag tror ni har missuppfattat frågan...
Det är inte HTML-koden jag är ute efter...
Jag undrar om någon vet företag som t.ex. hjälper andra att synas i sök-motorer, jag vill tvärtom, inte synas...

https://support.google.com/websearch/answer/11080680?hl=en
Citera
2026-02-08, 13:42
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Jag tror ni har missuppfattat frågan...
Det är inte HTML-koden jag är ute efter...
Jag undrar om någon vet företag som t.ex. hjälper andra att synas i sök-motorer, jag vill tvärtom, inte synas...

To prevent all search engines that support the noindex rule from indexing a page on your site, place the following <meta> tag into the <head> section of your page:

index.html eller index.php

Citat:
<meta name="robots" content="noindex">

Det ska alltså se ut så här

Citat:
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>

massa skit här

<meta name="robots" content="noindex">

</head>
Senast redigerad av pOXE 2026-02-08 kl. 13:45.
Citera
2026-02-08, 16:15
Medlem
Jag är inte ute efter att lösa problemet själv med HTML/PHP.
Eftersom det inte går att lägga in ett lösenord i SiteBuilder, som är en simpel webbredigerare för min webbsida, tänkte jag att kanske företag som hjälper webbdesigners/webbsidor att synas i sök-motorer har en lösning d.v.s.
1. Kan hjälpa att lösenordsskydda webbsidan, lägga in ett lösenord på första sidan.
2. Ta bort webbsidan från sök-resultat i sök-motorer, google etc.

Det kanske jag kan fråga något företag om, men ville först kolla om något t.ex. vet vilket företag som kan göra detta...
Citera
2026-02-08, 20:29
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag är inte ute efter att lösa problemet själv med HTML/PHP.
Eftersom det inte går att lägga in ett lösenord i SiteBuilder, som är en simpel webbredigerare för min webbsida, tänkte jag att kanske företag som hjälper webbdesigners/webbsidor att synas i sök-motorer har en lösning d.v.s.
1. Kan hjälpa att lösenordsskydda webbsidan, lägga in ett lösenord på första sidan.
2. Ta bort webbsidan från sök-resultat i sök-motorer, google etc.

Det kanske jag kan fråga något företag om, men ville först kolla om något t.ex. vet vilket företag som kan göra detta...
Har du ens kollat på Stratos hemsida?
https://www.strato.se/faq/sitebuilder/hur-kan-jag-konfigurera-aatkomsthantering-och-loesenordsskydd-i-sitebuildern/#hur-kan-jag-skydda-sidorna-med-ett-l%C3%B6senord
Citera
2026-02-09, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Har du ens kollat på Stratos hemsida?
https://www.strato.se/faq/sitebuilder/hur-kan-jag-konfigurera-aatkomsthantering-och-loesenordsskydd-i-sitebuildern/#hur-kan-jag-skydda-sidorna-med-ett-l%C3%B6senord
Jag hade för några veckor sedan frågat Strato om det gick med lösenord men fått NEJ som svar.
När jag skickade din länk och frågade en gång till bekräftade de att det fungerar.
En uppgradering till "Pro" var allt som behövdes....
Citera
2026-02-11, 22:43
Medlem
Citat:
Jag hade för några veckor sedan frågat Strato om det gick med lösenord men fått NEJ som svar.
När jag skickade din länk och frågade en gång till bekräftade de att det fungerar.
En uppgradering till "Pro" var allt som behövdes....
Men tyvärr säger de nu att länken är gammal och fungerar endast till gamla kunder då funktionerna inte finns längre för nya kunder...
Men då har man uppgraderat från SmartWebsite Plus till SmartWebsite Pro utan att de förvarnar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in