2025-07-21, 22:58
Medlem
Det finns ju människor som haft negativa nära döden upplevelser. Varför talas det så sällan om det?

Är det så att många tycker det är svårt att tala om? Vill vi gärna ha tanken om att nära döden upplevelser bara är fina?
Citera
2025-07-29, 17:10
Medlem
Det här stycket förvånade mig något ändå för att komma från materialisten Martial med hennes teorier om hur och varför hjärnan skapar NDEs. Jag läser kanske in för mycket dock:

"In some publications, NDEs have been potentially involved with some continued connection to the
surrounding environment (more specifically in the case of OBE), referring to episodes of connected
consciousness [22]. Indeed, there are several lines of evidence, although not yet empirically confirmed
by convincing methods [23], suggesting that near-death experiencers in otherwise apparently
disconnected conditions still correctly report surrounding items and events [2,4,24]. While some
strongly reference these to argue for a form of non-corporeal perception, they may only be perceiving
a highly compelling simulated environment rather than the real environment [52]. Further research
with a sufficiently rigorous methodology to reliably confirm that these memories are really associated
with real-life events is still needed, although an ongoing study is currently addressing this need
(ClinicalTrials.gov registration: NCT06362525)."

https://orbi.uliege.be/bitstream/2268/334847/1/Manuscript.PDF
Citera
2025-08-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Det här stycket förvånade mig något ändå för att komma från materialisten Martial med hennes teorier om hur och varför hjärnan skapar NDEs. Jag läser kanske in för mycket dock:

"In some publications, NDEs have been potentially involved with some continued connection to the
surrounding environment (more specifically in the case of OBE), referring to episodes of connected
consciousness [22]. Indeed, there are several lines of evidence, although not yet empirically confirmed
by convincing methods [23], suggesting that near-death experiencers in otherwise apparently
disconnected conditions still correctly report surrounding items and events [2,4,24]. While some
strongly reference these to argue for a form of non-corporeal perception, they may only be perceiving
a highly compelling simulated environment rather than the real environment [52]. Further research
with a sufficiently rigorous methodology to reliably confirm that these memories are really associated
with real-life events is still needed, although an ongoing study is currently addressing this need
(ClinicalTrials.gov registration: NCT06362525)."

https://orbi.uliege.be/bitstream/2268/334847/1/Manuscript.PDF

Liten korrigering. Charlotte Martial och co vill säkert bara visa sig öppensinnade utan att tro att det verkligen kan röra sig om ett utomkroppsligt fenomen. Jag tror dom snarare vill utmana dessa anekdoter och hjälpa till att debunka dom och avgöra debatten. Vilket jag ser som positivt. För övrigt börjar jag misstänka att Sam Parnia inte är att lita på heller i likhet med resten av NDE-forskare-gänget i efterlivs-lägret. Jag gissar att hans "verifierade" OBE-anekdot i hans första studie är fakead för att få forskningsanslag och sälja böcker. Det är ju bekvämt med dessa påstått verifierade anekdoterna på så vis att man aldrig behöver stå till svars på samma sätt som vid en riktig träff på i-pad-bilderna. Jag kan ha fel såklart, men jag ser det som sagt som fullkomligt orimligt med å ena sidan en massa verifierade OBEs och å den andra aldrig en enda vetenskapligt kontrollerad sådan.

Bilden är säkert i verkligheten mycket komplex och innefattar allt från rena lögner till confirmationbias osv. från NDE-forskarnas håll.
Senast redigerad av Tandan 2025-08-02 kl. 11:55.
Citera
2025-12-02, 08:58
Medlem
Man kan fortfarande inte förklara hur en upplevelse fungerar i hjärnan, ej heller medvetande och minne tex. Då kan man ej avfärda NDU med hallucinationer...
Citera
2025-12-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willysplus
Man kan fortfarande inte förklara hur en upplevelse fungerar i hjärnan, ej heller medvetande och minne tex. Då kan man ej avfärda NDU med hallucinationer...

Fejkanden är skandal att den fortfarande existerar.
Det går ut på att man är en bebis utan vilja.

Det finns absolut ingen värre planet än denna.
Det är plastigt och skumt bara.
Skummisar är ni allihopa.

Enbart tjat om sig själv konstant,
Låtsas att vi ska prata innan vi dör är ju för de själva bara.
Citera
2025-12-28, 03:01
Medlem
Det finns liv efter döden. Det kan man bevisa nu.
Citera
2025-12-28, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9763

Jaså, när ska det Nobelpriset delas ut då…?
Kan du länka till seriös forskning där man har kunnat bekräfta detta…?
Citera
2025-12-28, 21:37
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9763

Bevisa? Hur?
Och.. Alla döda sover i väntan på uppståndelsen, då Jesus ska väcka dem till liv igen, vissa till evigt liv och andra till dom så har vissa då fått vakna lite tidigare än andra?
Citera
2026-01-17, 23:15
Medlem
En ny intervju med Charlotte Martial. Inga indikationer på några verifierade OBE-träffar på visuella mål. Så det följer mina förutsägelser väl. Antar att resultaten av studien kommer publiceras i en snar framtid. Så då har vi ytterligare en "misslyckad" OBE-studie att lägga på den växande högen.

https://youtu.be/cYoLjwK9ZrE?si=zSk9ticb3gOQmXX8

Inget nytt i denna artikel, men lite kul att det var en svensk tidning som uppmärksammade Borjigins forskning:

https://www.dagens.se/vetenskap/ny-forskning-om-dodsogonblicket-vad-hander-nar-vi-dor
Citera
2026-02-03, 16:47
Medlem
Ännu mera bevis för hjärnaktivitet efter hjärtstopp. Jimo Borjigin intervjuas i Closer to truth om NDEs:

https://youtu.be/wLE8oxYC1f4?si=4ZDkjZAKw8qn9Ou3
Citera
2026-02-03, 22:06
Medlem
En artikel som jag missat. Ja, det ser rätt dystert ut för en själ och ett efterliv. Dom sista spikarna i kistan slås ner. Det enda som kan vända detta är en plötslig träff i Parnias AWARE 3 studie eller Martials OBE-studie som jag ser det. Men det är extremt osannolikt efter så många år och studier av misslyckade försök. Det är tyvärr rätt safe att slå fast att vetenskapen har visat att det inte finns någon fortsättning och att hjärnan helt är producent av medvetandet.

https://www.sciencefocus.com/the-human-body/near-death-experiences-brain-activity-nde
Citera
2026-02-07, 19:26
Medlem
Här, en nyligen släppt presentation av resultaten, där Borjigin går in på detaljer, ifall någon är intresserad. Skulle tippa att vi snart lär se det första fallet av NDE som kan knytas till denna hjärnaktivitet direkt. Fysikalismen flyttar fram sina positioner rejält.

https://youtu.be/-Tso13dHLX4?si=VQgm17Kv8bNl_HV4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in