Citat:
Ursprungligen postat av
Overmind
En fråga, i värsta fall får jag göra en egen tråd här.
Har sett samma företag lägga upp EXAKT samma annonser 3 ggr/vändor på raken nu. Känns som det är ett blufföretag? Varför gör man så?
Det där har jag inte bara sett, men jag har faktiskt varit med om det. Blev kallad till flera intervjuer. Fick sedan inte jobbet och vips 1 månad senare så ser jag att de återpublicerar en annons på Linkedin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oversittarchefen
Det beror nog på vad det är för jobb de utannonserar. Det är inte alls ovanligt att ett företag återpublicerar samma jobb flera ggr - helt enkelt för att det är väldigt svårt att hitta seniora experter inom vissa specalistroller.
I mitt fall handlade det om en ren generalist-roll som inte krävde så värst mycket erfarenhet. När jag inte fick jobbet så fick jag som brukligt besked att jobbet gick till någon annan med "mer erfarenhet". Men det är väldigt intressant då att man lägger ut en ny annons om exakt samma roll.
Dagens rekryterare är så ohövliga att de inte ens kan ringa på avtalad tid för att sedan glömma bort kandidaten. Vad talar då inte för att samma rekryterare kör fulspel och lägger ut annonser för att enbart kunna fylla sina kalendrar med intervjuer? Nu tror jag inte att det sitter 4 gubbar i ett rum och iscensätter en listig plan. Men det är underförstått att man utåt till kandidaten kan ge sken av att ingen kunde anställas eftersom någon i högsta ledningen fattat beslut om nåt anställningsstopp. Att nån chef fattat beslut om att rekryteringen måste påbörjas på nytt genom en ny annons eftersom arbetsuppgifterna och rollen behöver "modifieras". Sen fattas ett slutgiltigt beslut att "Åh nej, nu har vi räknat på nytt och insett att vi efter denna omorganisering inte behöver en kandidat". På köpet har man då gett rekryterare och HR jobb, vilket givetvis är att betrakta som ett egenintresse. Sedan blir bolagets högsta ledning också jätteglada över att företaget får gratis reklam på Linkedin och framstår som professionellt och attraktivt.