2026-02-05, 21:08
Medlem
carminaburanas avatar
Jag såg Eddington motvilligt. Jag var helt säker på att det skulle vara ännu en sån där präktig, politiskt korrekta gränsvakts‑woke‑röra med moralkakor. Men när jag märkte att flera av de stora vänstertidningarna och recensenterna inte gillade den, då tänkte jag: okej, nu måste jag ge den en chans.
Och fan i mig — det visade sig vara den bästa filmen jag sett från 2025. Jag hade inte ens sett en trailer.
Och helt ärligt: jag förstår exakt varför vänsterfolket inte uppskattade den.

Jag satt på helspänn hela tiden, mannen vet verkligen hur man ska få tittaren att känna sig illa till mods. Lite som uncut gems.
Senast redigerad av carminaburana 2026-02-05 kl. 21:11.
Citera
2026-02-05, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Hollow Man (2000)
https://www.imdb.com/title/tt0164052/

Den här filmen såg jag i min ungdom, och den har väl hängt kvar lite så där.
Den är lite småskön, men inte mycket mer. Tyvärr spårar den ur mot slutet som så många filmer, och särskilt då sci-fi/action-filmer.

Bacon-Kevin är en bra skådis tycker jag, och det visar han även här. Han gör sin roll tydligt och bra.
Hur han väljer att agera när han blir osynlig återspeglar tydligt hans personlighet innan experimentet.

Säkert minst 4 år sen jag såg Hollow Man nu
men jag minns den som bra.
Paul Verhoeven har ju dessutom gjort
en hel rad andra häftiga filmer.
Citera
Idag, 16:54
Medlem
Geomeisters avatar
Guilty by Association, 2003.
https://www.imdb.com/title/tt0372311/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_Guilty%2520by% 2520Association

En film om gängvåldet i Washington D.C.

Allt öppnar filmen som en predikande film om läget i Washington D.C. Därefter följer man ett gäng med olika karaktärer. Det är oklart vad som kommer hända, när och med/mot vem. Vilket är bra. Tyvärr blir filmen bra rörig som Bartman777 brukar skriva om.

Man följer de olika personligheterna med olika berättarröster (knappast något i klass med Morgan Freeman). Det blir oklart vem som är "jag" i de olika berättarrösterna samtidigt som namnen slängs hit och dit. Det som gör filmen lite bättre än att den har humor, självdistans och visar de mer verkliga (naket, våld osv.) sidorna av att växa upp i ghettot.

Filmens omslag har Morgan Freeman och kvinna i närbild med orden "Oscars vinnaren Morgan Freeman i en av sina bästa rollprestationer" och baksidan säger att i Januari 2004 hade filmen betyget "7 av 10" på IMDB. Tittar jag på IMDB idag har filmen det betyget 2,3 / 10. Ett häpnadsväckande dåligt betyg. Vilket stämmer här egentligen?

Gissningsvis kommer de flesta som ser denna film (direct-to-DVD-film) göra det på grund av att Morgan Freeman är med. Han har en väldigt liten roll. Han gör det lilla bra, men är knappt en biroll.

Det finns en handfull kända filmer om amerikanska ghettot och sannolikt är de alla bättre än denna, men den här gick faktiskt att titta på. Helt okej underhållning och visst djup också. Varken så usel som IMDB påstår idag eller någon av "Morgan Freemans viktigaste filmer". Betyg? 5,4 / 10. Gillar man denna typ av filmer (Menace II Society, Boyz n the Hood) är det inget man måste direkt leta efter, men dyker den upp någonstans kanske du delvis kan uppskatta den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in