Igår, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Jag pratar som sagt inte om filbyte utan när en sväng ska göras längre fram. Varför ska jag kolla då innan jag blinkar?

Vad menar du?

Ja, VARFÖR ska du komma vad du har runt dig när du ska svänga?
Vad händer när man inte har koll på bilens alla hörn när man svänger?
Det kan du få fundera på ett tag och diskutera frågan med din körlärare.

Tips: Du avsöker för att veta om du har något hinder på sidan av din bil, eller på väg mot din bil.
Du avsöker innan signalering för att försäkra dig om att du inte har några hinder innan du tänker signalera och svänga.
Citera
Igår, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, VARFÖR ska du komma vad du har runt dig när du ska svänga?

Självklart ska jag kolla innan jag SVÄNGER. Min fråga är alltså varför jag ska kolla innan jag BLINKAR. Redan in mitt första inlägg skrev jag detta med stora bokstäver. Jag vet inte vad mer jag kan tänkas behöva göra för att förtydliga detta.
Citera
Igår, 14:58
Medlem
Citat:
Självklart ska jag kolla innan jag SVÄNGER. Min fråga är alltså varför jag ska kolla innan jag BLINKAR. Redan in mitt första inlägg skrev jag detta med stora bokstäver. Jag vet inte vad mer jag kan tänkas behöva göra för att förtydliga detta.

För att du ska se till att du inte har några hinder som kommer mot dig när du ska svänga För att inte förvirra trafiken så väntar man med att signalera att man ska svänga ifall det finns hinder i vägen. Diskutera gärna detta med din körskolinstruktör.
Citera
Igår, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
För att du ska se till att du inte har några hinder som kommer mot dig när du ska svänga För att inte förvirra trafiken så väntar man med att signalera att man ska svänga ifall det finns hinder i vägen. Diskutera gärna detta med din körskolinstruktör.

Bra. Och hur skulle detta alltså kunna se ut i praktiken? Vad skulle jag rimligtvis kunna upptäcka i döda vinkeln som får mig att vänta med att blinka?
Citera
Igår, 15:58
Medlem
Citat:
Bra. Och hur skulle detta alltså kunna se ut i praktiken? Vad skulle jag rimligtvis kunna upptäcka i döda vinkeln som får mig att vänta med att blinka?

Enda jag kan tänka mig är en bil som håller på att köra om dig. Då vill du rimligtvis inte få honom att tro att du är på g att göra en u-sväng eller nåt.

Kanske inte passar in 100% på den situation du tänker på men din körlärare försöker väl nöta in rätt tänk överlag.
Citera
Igår, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Enda jag kan tänka mig är en bil som håller på att köra om dig. Då vill du rimligtvis inte få honom att tro att du är på g att göra en u-sväng eller nåt.

Kanske inte passar in 100% på den situation du tänker på men din körlärare försöker väl nöta in rätt tänk överlag.

Här är en video som beskriver det min lärare säger: https://youtu.be/Y-kwvhSiXyg

Bilen åker alltså på höger sida, med en trottoar till höger om sig och ska svänga höger om låt säga 50 meter. Jag ser ingen vettig anledning till att kolla både innerspegel, ytterspegel och dödavinkeln innan man blinkar här och att dessutom nöta in det så att det blir en vana.
Citera
Igår, 16:31
Medlem
Citat:
Jag pratar som sagt inte om filbyte utan när en sväng ska göras längre fram. Varför ska jag kolla då innan jag blinkar?

Vad menar du?
Det förstår jag inte heller varför du inte ska blinka . Det är ju din plan du visar. Sen måste du efteråt kolla om det går att svänga

Tror jag iaf ser man att det inte går får man ta tillbaka blinkersen

Kollar du först så brister ju uppmärksamheten när nu börjar blinka , så måste du kolla om igen hehe

Man blinkar ju inte och svänger direkt presis
Senast redigerad av troligengud Igår kl. 16:36.
Citera
Igår, 16:39
Medlem
Citat:
Här är en video som beskriver det min lärare säger: https://youtu.be/Y-kwvhSiXyg

Bilen åker alltså på höger sida, med en trottoar till höger om sig och ska svänga höger om låt säga 50 meter. Jag ser ingen vettig anledning till att kolla både innerspegel, ytterspegel och dödavinkeln innan man blinkar här och att dessutom nöta in det så att det blir en vana.

Trodde det gällde vänstersväng.

Vid högersvängen i videon kan du ju en cykel i döda vinkeln som kan va bra att ha koll på inför svängen senare.

Finns för övrigt väldigt mycket annat man oxå får tugga i sig fram tills man tagit körkortet och börjat få lite körvana.
Citera
Idag, 00:04
Medlem
Citat:
Min körlärare säger att man ska kolla innerspegel, sidospegel och döda vinkeln innan man BLINKAR när man ska svänga i en korsning längre fram. Är detta korrekt körbeteende och i så fall varför?

Det är helt korrekt och det är egentligen så man ska köra, men att du inte förstår varför är ju skrämmande. Den dagen du kör över en cyklist eller mopedist så kommer du förstå varför kolla speglar och döda vinkeln är viktigt.

Man kontrollerar speglarna innan man svänger för att få en helhetsbild av trafiksituationen, upptäcka bakomliggande fordon och säkerställa att inga cyklister eller andra trafikanter befinner sig i döda vinkeln. Detta är avgörande för att undvika olyckor vid sidoförflyttningar och svängar.
Citera
Idag, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sovsky
Det är helt korrekt och det är egentligen så man ska köra, men att du inte förstår varför är ju skrämmande. Den dagen du kör över en cyklist eller mopedist så kommer du förstå varför kolla speglar och döda vinkeln är viktigt.

Man kontrollerar speglarna innan man svänger för att få en helhetsbild av trafiksituationen, upptäcka bakomliggande fordon och säkerställa att inga cyklister eller andra trafikanter befinner sig i döda vinkeln. Detta är avgörande för att undvika olyckor vid sidoförflyttningar och svängar.

Självklart ska man kolla innan man svänger. Läs inläggen efter det du citerade.
Citera
Idag, 15:28
Medlem
Citat:
Självklart ska man kolla innan man svänger. Läs inläggen efter det du citerade.

Blicken, Pilen, Filen.

Först titta så det är klart, sedan blinka och sväng.

Methos svarade rätt bra:

"För att du ska se till att du inte har några hinder som kommer mot dig när du ska svänga För att inte förvirra trafiken så väntar man med att signalera att man ska svänga ifall det finns hinder i vägen."

Min körlärare var likadan och han ville att jag skulle ha som vana att titta döda vinkeln, den övade vi mycket på.

Jag klarade uppkörningen rätt galant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in