2026-02-07, 14:15
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
”Micro wedding” är den nya bröllopstrenden. Istället för ett storslaget bröllop är det det enkla och intima som gäller.

På ett ”micro wedding” bjuds bara de allra närmaste in. Kostnaden hålls därmed också ner.

”Jag tror att folk vill gå mer mot det minimalistiska”, säger Julius Kunto, eventansvarig på bröllopsmässan i Söderköping.

Är ”micro wedding” något för er?

https://www.sverigesradio.se/artikel/nya-brollopstrenden-gift-dig-billigt-och-enkelt
Citera
2026-02-07, 14:24
Medlem
Bewnhurs avatar
Varför inte bara köra en borgerlig vigsel?
Citera
2026-02-07, 14:25
Medlem
RiMaXs avatar
Vill man hålla kostnaderna nere så kan man gifta sig borgerligt. Oftast är det helt kostnadsfritt.
Citera
2026-02-07, 14:25
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Varför inte bara köra en borgerlig vigsel?

Det är den extrema formen av micro wedding. Tror jag.
Citera
2026-02-07, 14:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Det är inte konstigt att fler upptäcker att man kan göra något annat roligt för dom enorma summor som vissa bröllop kostar nu.
Brölloppskonsulter för att omgivningen ska se att man har råd, imponerar på omgivningen en dag eller två och faller därefter snabbt i glömska, eller överträffas av någon annan.
Vilket bestående värde har det?
Citera
2026-02-07, 14:47
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det är den extrema formen av micro wedding. Tror jag.

Ännu mer extremt är väl drop in bröllop...
Citera
2026-02-07, 14:47
Medlem
SoulOfSophias avatar
Nej inget för mig.

Jag vet inte varför han kallar det för "minimalistiskt" för att det är billigt. Minimalism har inget med en låg budget att göra. Man kan ha en minimalistisk stil på ett stort dyrt bröllop med. Likaså en maximalistisk stil på ett billigt bröllop med få gäster.

Vet heller inte varför han antyder att det skulle vara "mer intimt" än med ett påkostat bröllop.

Jag tycker inte om när folk romantiserar otillräcklighet. Det är väl bättre att bara säga att det är vanligt numera att folk spenderar mindre pengar på sina bröllop. Men att dom flesta skulle "föredra" att ha det så, om dom hade haft tillräckligt gott om pengar, är bara löjligt.
Citera
2026-02-07, 14:49
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Ännu mer extremt är väl drop in bröllop...

I Las Vegas.
Citera
2026-02-07, 14:51
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
I Las Vegas.

Eller i Sverige... Närmare minimalistiskt för ett bröllop kommer man nog inte...
Citera
2026-02-07, 15:01
Medlem
Tomtekukars avatar
Micro wedding – ännu ett modeord för den moderna människan som tror att de uppfunnit något nytt. Som när man stolt 'upptäcker' dinosaurier och tror att äldre generationers erfarenhet och sunt förnuft inte betyder ett dugg. Det här är inte trendigt, det är patetiskt självgodhet på hög nivå.
Citera
2026-02-07, 15:23
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Är ”micro wedding” något för er?

Här kommer det absolut att bli ett budget-bröllop oavsett om det anses trendigt eller inte. Är nämligen ingen vräkig typ utan tämligen ickematerialistisk. Nej, det kommer bli en promenad till Stadshuset och sen blir det att göra klart för prällesubstitutet att inte svamla om "älska varandra i nöd och lust till döden skiljer oss åt".
Senast redigerad av halaltarzan 2026-02-07 kl. 15:26.
Citera
2026-02-07, 15:53
Medlem
Det där kallas inte trend, det kallas hur bröllop såg ut innan Instagram, bröllopsmässor och lån på konsumtionskredit. Nu har det bara fått ett engelskt namn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in