2026-02-04, 21:32
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Och det är osäkra personer i köket, som inte har koll, som tror det är coolt/rätt att 'se ner' på snabbmakaroner och ketchup.

Jag tycker Erik Videgård sammanfattade det rätt bra när han ledde ett test av falukorv i tv4 då en av deltagarna frågade efter ketchup.
”Ketchup nej! Jag tror alla i panelen är äldre än 8 år.”

Och Erik är ju rätt osäker i köket… men ingen äter ju heller snabbmakaroner för att det är gott.
Citera
2026-02-04, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Kom hem precis och resten av familjen åt den norska kulinariska nationalrätten grandis, frusen pizza i ugnså då blir det snabbmakaroner och förmodligen makrill till mig, life is gooood
Bubbis borde bli kock som är så duktig på att använda ugnen! Hämta några grillships och mammas gula blend så kanske mamma bjuder på billys till frukost
Citera
2026-02-04, 23:47
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Testa Banetti Stora Makaroner, återkom sen.

https://www.halalexpress.se/butik/skafferi/pasta-pastasas/banetti-stora-makaroner-400g/

Inte riktigt den typ av "makaroner" som avhandlas här dock även om jag håller med om att det är en oväntat bra turkbutikspasta (bokstavligt talat, det är ett turkiskt märke).
Citera
2026-02-05, 06:00
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Att koka trista snabbmakaroner tar tre minuter men att göra goda stuvade makaroner med gammeldags idealmakaroner tar åtta minuter, de extra fem minuterna är det värt.
Precis när vattnet börjar koka för makaronerna och de åker i så börjar man smälta smör i en annan kastrull, har i massor av muskot, lite socker och sen mjöl till det blir nästan klumpigt, sen i med mjölk lite försiktigt samtidigt som man vispar och när allt är en fin lite trögflytande smet så har det gått åtta minuter och makaronerna är färdiga.
Blanda ihop och njut tillsammans med hemmagjorda köttbullar och ketchup, till detta föreslår jag ett kallt glas mjölk att dricka till.

Köttbullarna görs med fördel i större mängd till jul, påsk och midsommar så är det bara att ta fram när man behöver. Att äta färdiga studsbollar är inte mat.
Orkar man absolut inte göra köttbullar så välj stekt falukorv men inte lika perfekt.

Det var just det här jag var inne på tidigare med "stuvade" makaroner. Att göra stuvningen på sidan om och koka makaronerna som vanligt i vatten och sen blanda. Är knappast stuvade makaroner. Snarare kokta makaroner i stuvning... Inte alls samma sak. Riktiga stuvade görs direkt i mjölken och tar ca en halvtimme. Både skillnad i smak och konsistens och så slipper man både socker och mjöl...
Citera
2026-02-05, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Det är samma produkt med samma innehåll.

Ändå är snabbmakaroner en delikatess enligt alla jag känner, medans idealmakaroner funkar i värsta fall att använda till stuvningar.

Hur är det möjligt?!?

Orsaken är att ni från barnsben lärt er att endast det ni har råd att köpa är gott
Citera
2026-02-05, 08:20
Medlem
Skulle idealmakaroner vara så mycket dyrare än snabbmakaroner, att folk väljer snabbmakaronerna istället?

Utveckla gärna ditt resonemang så du slipper framstå som efterbliven.

Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Orsaken är att ni från barnsben lärt er att endast det ni har råd att köpa är gott
Citera
2026-02-05, 08:30
Medlem
Tycker tvärtom, snabbmakaroner är oätligt
Citera
2026-02-05, 09:34
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Nej.
Citera
2026-02-05, 13:55
Medlem
Citat:

Jupp, eftersom det man inte köpte har vi ej ätit och därför ej vet hur det smakade! = Logik.
Citera
2026-02-05, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Det är samma produkt med samma innehåll.

Ändå är snabbmakaroner en delikatess enligt alla jag känner, medans idealmakaroner funkar i värsta fall att använda till stuvningar.

Hur är det möjligt?!?

Det där stämmer ju inte. Snabbmakaroner blir ju alldeles för mjuka och geggiga, utan konstistens.

Dock är Kungsörnens Gammaldags makaroner godare än de vanliga. Utseende, form och konsistensen gör dom godare.
Citera
2026-02-07, 12:08
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Det där stämmer ju inte. Snabbmakaroner blir ju alldeles för mjuka och geggiga, utan konstistens.

Dock är Kungsörnens Gammaldags makaroner godare än de vanliga. Utseende, form och konsistensen gör dom godare.

All pasta oavsett koktid ska kokas en bra bit ifrån aldente. Jag kan tycka att kungsörnen spagetti är lika gott som italienska dyraste bästa hantverkspastan. Olika smak gör olika sak
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in