2026-02-07, 02:26
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Hon vill leva på så lite pengar som möjligt för att vara fri att göra det hon har lust att göra – i stället för det hon måste göra.

Johanna Karlsson bor utan el och vatten, i ett liv utan brus.

– Jag hade det här huset och då kändes det absurt att betala flera tusen i månaden, till någon hyresvärd, för att bo i en lägenhet i stan.

– Fåglarna utanför är mitt Netflix. Igår kom det en ny hackspett hit, som jag är väldigt nyfiken på.

– Alla behöver inte bo som jag.
Men hon tror att världen skulle vara bättre om fler vågade vika av den utstakade vägen.

Är det dags för fler folk att börja leva lite mer off grid?
För- och nackdelar med att sänka sin boendestandard?

Här berättar Johanna hur hon har löst saker som solceller, värme, vatten och kroppshygien:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/off-grid-johanna-lever-utan-el-och-rinnande-vatten
Citera
2026-02-07, 02:44
Medlem
LostinDarknesss avatar
Offgrid Johanna hade ju bara 3 glasflaskor som skulle mätta henne i lång tid framöver?? Nej jag tror inte på henne. Är det sant så behöver hon fan i mig visa minst 300 burkar av glas och bevis! I övrigt så om det hon säger stämmer så finner jag stor respekt för det. Människan behöver finna lösningar på sina problem utan att ta ut det på oskyldiga djur..
Citera
2026-02-07, 02:46
Medlem
LostinDarknesss avatar
Offgrid Johanna hade ju bara 3 glasflaskor som skulle mätta henne i lång tid framöver?? Nej jag tror inte på henne. Är det sant så behöver hon fan i mig visa minst 300 burkar av glas och bevis! I övrigt så om det hon säger stämmer så finner jag stor respekt för det. Människan behöver finna lösningar på sina problem utan att ta ut det på oskyldiga djur..

Men 98 % är ekonomiska narcissistier och förtjänar inte överleva en reality natural world.
Citera
2026-02-07, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Är det dags för fler folk att börja leva lite mer off grid?
För- och nackdelar med att sänka sin boendestandard?

Här berättar Johanna hur hon har löst saker som solceller, värme, vatten och kroppshygien:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/off-grid-johanna-lever-utan-el-och-rinnande-vatten

"Så har Offgrid-Johanna löst det med vattnet"

Och så visar eller säger de ingenting om var hon får vattnet ifrån

Jävla genier på SVT trött jag blir
Citera
2026-02-07, 05:32
Medlem
Tidvinds avatar
Jag får intrycket av att det är mer experimentellt än något annat, vilket är helt okej. Det är väl egentligen väldigt nyttiga egenskaper att utveckla.

Det är inget som jag själv hade experimenterat med, men jag har full respekt för Johanna.
Citera
2026-02-07, 08:10
Medlem
Anybodykillers avatar
Svårt det där med att ge upp ekorrhjulet. Visst, man lägger inte sin tid på att tvingas gå till jobbet men istället så måste man hugga ved, hämta vatten och odla sin mat.

Citat:
Johanna Karlssons fosterföräldrar flyttade från Stockholm till Hälsingland i början av 70-talet, som en del av den gröna vågen och det var så här hon växte upp: utan el och rinnande vatten.
Som lantis har man hört många roliga historier från äldre om gröna-vågarna och sommarbarnen även om det var före min tid.

Kul att hon agerar, man känner själv lite inspiration.
Citera
2026-02-07, 08:23
Medlem
kalkryggars avatar
Jag tror det skulle vara en vettig sak att låta alla som bor i Sverige först få göra 1 års militär/civil tjänst och sen tvingas leva "off grid" under ett år.

Man kunde ha som regel att alla gör det när de är mellan 20-22 år gamla. När man lever sitt år "off-grid" så kan man få ingå i Community'n där man har olika uppgifter.
Citera
2026-02-07, 09:20
Medlem
Telepatisks avatar
Hon känns ju antingen autistisk eller manisk.
Citera
2026-02-07, 09:43
Medlem
sommarlovs avatar
Hon har uppmärksammats förr, som i det här reportaget:
https://www.husohem.se/artiklar/20250430/johanna-lever-off-grid-i-skogen-mitt-mal-ar-att-bli-sa-sjalvforsorjande-som-mojligt/

På första bilden står hon där med en gasoltub, vilket inte direkt är att leva "av skogen" som journalisterna vill ge sken av.
Citera
2026-02-07, 09:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Fast varför hacka på den som försöker. Vissa saker hon säger är tänkvärda, tex "När jag bodde i Stockholm var jag helt inne i det stressiga storstadslivet. Jag var mer eller mindre en 'klädjunkie' på den tiden och ville hela tiden ha nya plagg. Men hon började tycka att livet i huvudstaden var absurt och ifrågasatte varför hon skulle behöva jobba hårt bara för att betala en stor del av sin lön till en hyresvärd". Hon hymlar inte med att hon har bil, mobil, dator, solceller. Varför ska hon stenas för att hon inte kör 200 procent off grid - än.
Citera
2026-02-07, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Fast varför hacka på den som försöker. Vissa saker hon säger är tänkvärda, tex "När jag bodde i Stockholm var jag helt inne i det stressiga storstadslivet. Jag var mer eller mindre en 'klädjunkie' på den tiden och ville hela tiden ha nya plagg. Men hon började tycka att livet i huvudstaden var absurt och ifrågasatte varför hon skulle behöva jobba hårt bara för att betala en stor del av sin lön till en hyresvärd". Hon hymlar inte med att hon har bil, mobil, dator, solceller. Varför ska hon stenas för att hon inte kör 200 procent off grid - än.
Därför att på Flashback måste det alltid vara 0 eller 100%.
Är så med precis allt.
Citera
2026-02-07, 10:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
SVT älskar detta och få berätta om folk som bor enkelt, här är två som bor i tält.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/olof-och-ida-taltar-aret-runt-jag-sover-otroligt-mycket-battre

Alla får bo som de själva vill och lösa sitt livspussel på sitt sätt och visst skulle vi kunna bo enklare än vad vi gör men samtidigt så vet jag inte om tält är rätt lösning.
Det pratas om att man inte ska elda med ved för det släpper ut co2 men här är det just vad dessa gör, man har dessutom mer eller mindre oisolerade tält som gör att man måste elda mest hela tiden för att ens ha en normal värme och det är heller inte bra.

För länge sen så eldade mänskligheten med ved för att få värme i sina hus och utsläppen under den tiden var enormt mycket högre än idag. Så frågan är om det bästa är att gå tillbaka till det livet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in