Jag poängterar hyckleriet i att du recenserar andras språk samtidigt som du inte verkar tala svenska.
Det är oklart vad du själv försökt förmedla som du förväntade dig svar på. Det är dock övertydligt att du inte är någon jag önskar att spendera min tid med.
Du trivs säkert bättre ensam där på toppen, min vän. Du vet allt du!
Nej, men jag vet att EPO har väldigt lite biverkningar.
Nej, men jag vet att EPO har väldigt lite biverkningar.
EPO medför kraftigt förhöjd risk för blodproppar och en rad andra biverkningar. Det är väl med det som med allting annat en fråga om dos.
Backar upp påståendet med lite AI-svar som jag lägger bakom spoiler så man slipper se om man inte vill:
Kan man få blodproppar av epo?
Ja, man kan få blodproppar av EPO (erytropoietin). Det är en av de allvarligaste riskerna med läkemedlet, särskilt om det används i höga doser eller utan medicinsk övervakning.
Här är de främsta anledningarna till varför risken ökar:
Tjockare blod: EPO stimulerar kroppen att producera fler röda blodkroppar. Om nivåerna blir för höga blir blodet mer trögflytande ("tjockare"), vilket ökar risken för att proppar bildas spontant.
Ökad koagulationsrisk: Studier har visat att behandling med EPO kan öka risken för venös tromboembolism (blodproppar i venerna) med upp till 75 % jämfört med kontrollgrupper.
Allvarliga följder: Blodproppar orsakade av EPO kan leda till livshotande tillstånd som hjärtinfarkt, stroke och lungemboli.
Riskfaktorer: Risken är extra hög i samband med större operationer eller vid kraftig uttorkning (vilket ofta sker vid idrottsprestationer), då blodet koncentreras ytterligare.
Inom sjukvården används EPO främst för att behandla svår blodbrist vid exempelvis kronisk njursvikt eller cancer, men då sker användningen under strikt kontroll av hemoglobinvärden för att minimera dessa risker.
Vilka biverkningar förutom risk för blodproppar har EPO?
Förutom risken för blodproppar kan behandling med EPO (erytropoietin) orsaka en rad andra biverkningar, allt från vanliga influensaliknande symtom till allvarliga tillstånd.
Vanliga biverkningar
Enligt medicinska källor som Mayo Clinic och FASS upplever många följande:
Högt blodtryck (hypertoni): En mycket vanlig biverkning som kan uppstå snabbt och ibland kräva medicinering.
Influensaliknande symtom: Feber, frossa, huvudvärk samt muskel- och ledvärk.
Mag-tarmbesvär: Illamående, kräkningar och diarré.
Hudreaktioner: Utslag, klåda eller smärta och rodnad vid injektionsstället.
Allvarliga men sällsynta biverkningar
Allvarliga hudreaktioner: I sällsynta fall kan livshotande tillstånd som Stevens-Johnsons syndrom uppstå, vilket innebär omfattande blåsor och hudavlossning.
Krampanfall: Risken för kramper ökar, särskilt under de första månaderna av behandlingen om blodtrycket stiger kraftigt.
Pure Red Cell Aplasia (PRCA): En mycket sällsynt autoimmun reaktion där kroppen slutar producera röda blodkroppar helt, vilket leder till svår anemi som kräver blodtransfusioner.
Cancertillväxt: Vid vissa typer av cancer har man sett att EPO kan påskynda tumörtillväxt eller öka dödligheten.
Risker vid dopning
När EPO används som dopning utanför sjukvården är riskerna betydligt högre eftersom doserna ofta är okontrollerade. Enligt Antidoping Sverige och USADA kan det "tjocka" blodet i kombination med fysisk ansträngning och vätskebrist leda till plötsligt hjärtstopp.
Svaret på trådskaparens fråga är generellt nej. Allt som har en verkan har också biverkningar. Det finns någon sorts märklig ömklighet hos bolapundarna.
Kaxigt skryt och aggressivitet mot dem som ifrågasätter hur fan man kan riskera liv, hälsa och att få problem med snuten för att kunna hyva skrot bättre. Kombinerat med små förstulna instick om knölar i pattarna, krympta pittar och all skit de oundvikligen drabbas av.
Allmänt sett har alldeles för få rätt prioriteringar i sin träning. Man kan tycka att rätt ordning för en vanlig hobbytränare i första hand borde vara att må bättre. Sedan långt, långt därefter att prestera bra och sist att se bra ut.
En stor andel ger fullständigt fan i hur de mår och prio nummer ett är utseende. Och långt därefter att prestera något.
Bioidentiska hormoner som testosteron och GH är relativt ofarligt i moderata doser. Hålla koll på främst sitt blodtryck, blodsocker och apolipoproteiner och du kan brassa på rätt bra och fortsatt vara safe.