2026-02-06, 10:10
Medlem
Jag håller någorlunda koll på bilar och elbilar - läser en del om det - vilka som kommer - batterier - räckvidd osv.

Något som slagit mig är när jag läser om Mercedes elbilar är att man förundras över priset.

Mercedes har ju varit ett "dyrt" märke - dvs de gör påkostade bilar som de tar bra betalt för tidigare men när man läser om deras elbilar så blir man alltid förvånad av det låga priset (i förhållande till andra nya liknande elbilar).

T ex Volvo EX60 som levererades med buller och bång för någon vecka sedan.

Instegsmodellen kostar 689.000 kr.

Sen läser man om Mercedes GLB som ser ut som en liknande bil som också är rätt ny - instegsmodellen kostar 619.000 kr - dvs 70.000 kr billigare.

Vad jag kan se så är det liknande bilar med liknande räckvidd - på en del punkter vinner Volvon och på en del punkter vinner Mercedesen.

https://automatos.se/compare/?ids=4702,4776

Hoppar man upp ett snäpp (4wd och större batteri) ser det liknande ut:

https://automatos.se/compare/?ids=4728%2C4886

Mercedes GLB 350 4Matic - 669.000 kr.

Volvo EX60 P10 - 729.000 kr.

Mercedesen är 60.000 billigare (som man förmodligen kan lägga på diverse paket) - ser ut som man kan slänga på AMG Line Plus (det stora AMG-paketet) och hamna på ungefär samma pris.

Är det bara jag som upplever MB:s elbilar som billiga jämfört med andra? Eller är GLB en mycket mindre bil än EX60 - för det ser inte ut så när jag kollar på sifforna.
Citera
2026-02-06, 10:43
Medlem
Chockladapas avatar
Nej dom är knappast billiga.
600k är inte billigt för en bil någonstans, dessutom som instegspris. Bara för att volvo är ännu dyrare så betyder det inte att mb är billiga.
Citera
2026-02-06, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chockladapa
Nej dom är knappast billiga.
600k är inte billigt för en bil någonstans, dessutom som instegspris. Bara för att volvo är ännu dyrare så betyder det inte att mb är billiga.

Jag skrev ju billiga i förhållande till liknande elbilar.

Kollar här:

https://automatos.se/?orderby=price&special=billigaste&_price=10000.00% 2C997000.00&_range=501.00%2C622.00&_cargospace=439 .00%2C1323.00

Sorterat på billigast - minst 50 mils räckvidd, minst 430 liter bagageutrymme.

Billigaste bilen är en Leapmotor C10 - en kinesisk väldigt ovanlig bil som jag aldrig skulle våga köpa då man inte vet om man får tag i reservdelar. Den kostar 429.000 kr.

Annars börjar de "vanliga" bilarna där på runt lite över 500.000 kr. Då får man en Kia EV3 eller en VW ID.4 men då är man bara 100.000 kr ifrån Mercedesen.
Citera
2026-02-06, 11:24
Medlem
Chockladapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag skrev ju billiga i förhållande till liknande elbilar.

Kollar här:

https://automatos.se/?orderby=price&special=billigaste&_price=10000.00% 2C997000.00&_range=501.00%2C622.00&_cargospace=439 .00%2C1323.00

Sorterat på billigast - minst 50 mils räckvidd, minst 430 liter bagageutrymme.

Billigaste bilen är en Leapmotor C10 - en kinesisk väldigt ovanlig bil som jag aldrig skulle våga köpa då man inte vet om man får tag i reservdelar. Den kostar 429.000 kr.

Annars börjar de "vanliga" bilarna där på runt lite över 500.000 kr. Då får man en Kia EV3 eller en VW ID.4 men då är man bara 100.000 kr ifrån Mercedesen.

I rubrik skriver du att de är billiga.
Du använder ordet billiga flera gånger, det är inte billiga de är dyra, men ej lika dyra.
Citera
2026-02-06, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chockladapa
I rubrik skriver du att de är billiga.
Du använder ordet billiga flera gånger, det är inte billiga de är dyra, men ej lika dyra.

Jag är ledsen om du inte kan läsa text på svenska och ta till dig innehållet.

Citat:
Mercedes har ju varit ett "dyrt" märke - dvs de gör påkostade bilar som de tar bra betalt för tidigare men när man läser om deras elbilar så blir man alltid förvånad av det låga priset (i förhållande till andra nya liknande elbilar).

För mig är ett pris alltid relativt.

En grej för 10 kr kan vara dyrt och en grej för 100.000 kr kan vara billigt.
Citera
2026-02-06, 12:23
Moderator
Citat:
Jag håller någorlunda koll på bilar och elbilar - läser en del om det - vilka som kommer - batterier - räckvidd osv.

Något som slagit mig är när jag läser om Mercedes elbilar är att man förundras över priset.

T ex Volvo EX60 som levererades med buller och bång för någon vecka sedan.

Instegsmodellen kostar 689.000 kr.

Sen läser man om Mercedes GLB som ser ut som en liknande bil som också är rätt ny - instegsmodellen kostar 619.000 kr - dvs 70.000 kr billigare.

Vad jag kan se så är det liknande bilar med liknande räckvidd - på en del punkter vinner Volvon och på en del punkter vinner Mercedesen.

https://automatos.se/compare/?ids=4702,4776

Hoppar man upp ett snäpp (4wd och större batteri) ser det liknande ut:

https://automatos.se/compare/?ids=4728%2C4886

Mercedes GLB 350 4Matic - 669.000 kr.

Volvo EX60 P10 - 729.000 kr.

Mercedesen är 60.000 billigare (som man förmodligen kan lägga på diverse paket) - ser ut som man kan slänga på AMG Line Plus (det stora AMG-paketet) och hamna på ungefär samma pris.

Är det bara jag som upplever MB:s elbilar som billiga jämfört med andra? Eller är GLB en mycket mindre bil än EX60 - för det ser inte ut så när jag kollar på sifforna.
EX60 jämförs i alla jämföelser jag läst med GLC och BMW iX3, GLB är ju en mindre och enklare bil, GLC börjar på 769000:-
Citera
2026-02-06, 12:28
Medlem
Vem vill ha en MB? Har åkt i en av deras elbilar och helvete vad obekväma dom är. Sen har man inte en MB om man inte är någon som vaktar orten
Citera
2026-02-06, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
EX60 jämförs i alla jämföelser jag läst med GLC och BMW iX3, GLB är ju en mindre och enklare bil, GLC börjar på 769000:-

Ja det stämmer men jämförs den med den bilen för att priset är ungefär samma? För utrymmesmässigt är de ju likvärdiga - GLB slår tom EX60 på fingrarna på vissa områden.

GLB har ju större lastutrymmen än EX60 och är den enda bilen av GLC, GLB och EX60 som erbjuder 7 säten.

https://automatos.se/compare/?ids=4492,4702,4886

Jämfört med GLB så är GLC 11 cm längre, 5 cm bredare och 4 cm lägre. Dessutom är det en "coupe"-suv så mycket av lastutrymmet som en längre bil skulle ge slösas bort - det är nästan exakt samma lastutrymme.

Vad jag fattar så är GLC och GLB byggda på samma plattform - det som skiljer är designen.

GLC är en Coupe-SUV.

GLB är en Kombi-SUV med bättre inneutrymmen.

Personligen tycker jag GLB ligger närmare EX60 än vad GLC gör då EX60 också är en Kombi-SUV till stilen.
Citera
2026-02-06, 13:06
Moderator
Citat:
Ja det stämmer men jämförs den med den bilen för att priset är ungefär samma? För utrymmesmässigt är de ju likvärdiga - GLB slår tom EX60 på fingrarna på vissa områden.

GLB har ju större lastutrymmen än EX60 och är den enda bilen av GLC, GLB och EX60 som erbjuder 7 säten.

https://automatos.se/compare/?ids=4492,4702,4886

Jämfört med GLB så är GLC 11 cm längre, 5 cm bredare och 4 cm lägre. Dessutom är det en "coupe"-suv så mycket av lastutrymmet som en längre bil skulle ge slösas bort - det är nästan exakt samma lastutrymme.

Vad jag fattar så är GLC och GLB byggda på samma plattform - det som skiljer är designen.

GLC är en Coupe-SUV.

GLB är en Kombi-SUV med bättre inneutrymmen.

Personligen tycker jag GLB ligger närmare EX60 än vad GLC gör då EX60 också är en Kombi-SUV till stilen.
Om jag inte förstått något fel så är (nya) GLC första och hittills enda bilen på den plattformen - MB.EA - precis som EX60 är första bilen på SPA3, det är kanske så att GLB är en lika bra bil, när den kommer.
Det är synd att Mercedes har så fruktansvärt tråkig designavdelning, GLC är ju acceptabel men GLB är ju verkligen apful.

Om jag av nån anledning -inte troligt - kommer välja mellan de två så blir det ju Volvon bara för den sakens skull, misstänker att försäljningspriserna kommer vara rätt lika eller kanske t.o.m. högre på Tyskarna enligt den vanliga mallen att deras inropspris är just det, ska man ha en bil som är dräglig och säljbar i andra hand så måste man lägga på en del paket.
Citera
2026-02-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Om jag inte förstått något fel så är (nya) GLC första och hittills enda bilen på den plattformen - MB.EA - precis som EX60 är första bilen på SPA3, det är kanske så att GLB är en lika bra bil, när den kommer.
Det är synd att Mercedes har så fruktansvärt tråkig designavdelning, GLC är ju acceptabel men GLB är ju verkligen apful.

Om jag av nån anledning -inte troligt - kommer välja mellan de två så blir det ju Volvon bara för den sakens skull, misstänker att försäljningspriserna kommer vara rätt lika eller kanske t.o.m. högre på Tyskarna enligt den vanliga mallen att deras inropspris är just det, ska man ha en bil som är dräglig och säljbar i andra hand så måste man lägga på en del paket.

Jag har inte suttit eller kört varken GLB eller EX60 så det är svårt att säga.

Det känns bara så konstigt att Volvo EX60 nu kommer och anses vara en prisvärd bil men en liknande bil från Mercedes är 70k billigare.

Det som är spännande med GLB är ju att den finns redan. Nu kommer ju den nya generationen men GLB har funnits sedan 2019. I den nya generationen ska det komma rena elbilar och hybrider.

Finns ju GLB 220d lagerbilar på blocket för lite över 600k - nu kommer helt ny generation av samma bil fast helt eldriven (med ett rejält batteri på 90kwh som ger en bra räckvidd) utan något större prispåslag.

T ex:

https://www.blocket.se/mobility/item/18795636?ci=8
Senast redigerad av poiuy1298 2026-02-06 kl. 13:25.
Citera
2026-02-06, 15:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Bara för att det är liknande bilar storleksmässigt så behöver inte bilarna vara lika ändå.
Hur är det med utrustning?
Volvo brukar ha rätt hög utrustningsnivå även i instegsmodellen medans mercedes kräver många knapptryck för att få liknande.

Jag vet inte skälv hur det är mellan dessa men kan göra att priset sticker ut rätt rejält.

Att man sen kallar en bil för nära 700 000kr som billigt är något helt annat. Själv skulle jag aldrig säga att det känns vettigt att köpa en bil i den prisklassen.
Citera
2026-02-06, 16:54
Medlem
glockenreins avatar
Vem kör ens MB nuförtiden? De är inte särskilt najs att varken åka i eller köra själv så inte undra på att priset är lägre än Volvo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in