Citat:
Ursprungligen postat av
busy-signal
Då var det torrmjölk på colostrum om mamman sinade. Jag garanterar dig att kalvarna uppföddes på opastöriserad mjölk, försök inte påstå något annat.
OK, så här gjorde vi. När kalven var ren och kunde stå upp satte vi den i sitt eget bås. Sedan mjölkade vi ur kon till spannar och gav kalven. Det blev en eller två givar beroende på. Dag två började mjölkpulver. Det brukar innehålla en del mjölkprodukter som först är pastöriserade, sedan torkade. Vanligt innehåll är mjölkpulver, protein från vassle, vegetabiliskt fett ofta palmolja, på min tid var det något annat, minns inte, extra mjölksocker, sedan var det en hel lista med tillsatta vitaminer mineraler. Man gjorde den ljum från varmvattenkranen, säkert skitbra. Har smakat den, den smakar mjölk-ish. Smakar grusig och söt. Lite som amerikanernas coffee creamer.
Aldrig hört om colostrumpulver. De kossor som kinkade efter kalvningen så det gick ut över mjölken de satte man i mjölkmaskinen när det gick, man kände till vilka de var, därför så mjölkade man mer från de individer som alltid gjorde bra ifrån sig och satte det extra i fryset.
Då hade vi bara 30 kor. Kan inte tänka mig att på större gårdar man ger något annat än bara mjölkersättningarna till spädkalvarna. Dvs kalvarna får colostrum en dag i sitt liv, och diar inte.
Man skopar pulver, blandar ut och ger till kalven, den dricker bra även som liten. Det finns inget colostrum i mjölken från pulver den får.
(Det som skiljer mest nu är större antal kor och mer automatutfodring av både kor och kalvar.)
Efter 7-10 dagar blandar man i pellets som får lösas upp i mjölkersättningen och kalven dricker detta. Till detta några tussar ensilage. Sedan går man över till "torrfoder" vid två månader, men då har man redan minskat på mjölkersättningsmängden.
Numera finns ekologiska gårdar där de låter kalven gå vid sidan av kon ett tag. Kolostrum produceras första dagen och fortsätter några dagar men i utblandad form i kon om man säger så. Dvs den bästa kolostrum är slut efter en dag och allt är slut efter tre dagar. Sedan dricker kalven den vanliga kossemjölken upp till två månader, men kor producerar mer än kalven dricker.
Har druckit mycket opastöriserad komjölk i mitt liv och inte blivit sjuk. Men det är ju skillnad på att de på gården dricker den. Och som nu det är poppis att köpa från gården direkt. Men man vill ju inte att mejerierna ska förpacka och skicka opastöriserad mjölk till den stora kundmassan. Det vore oförsvarbart.