2025-08-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Stämmer , finns gårdar som gör det..
väldigt några gör det dock..
Dom får inte skicka mjölken till dig där du bor då det är förbjudet.
Dom får inte leverera det själva till kund/kunder.
Du som kund måste själv hämta det på gården vilket gör det väldigt svårt för 99% av befolkningen att få tag på det.
Det är inte många som sitter och åker 1-3 timmar tur och retur för att hämta mjölk 1-2 gånger i veckan då opastöriserad mjölk håller 3-4 dagar..
Även om de inte är olagligt har man gjort det extremt svårt att få tag på
Den närmaste mjölkbonden som säljer opastöriserad mjölk från mig är 90 minuter bort

Och?
TS påstår att det är olagligt
Jag förklarar att det inte är det.
Sen kan man absolut tycka att reglerna är jävligt fyrkantiga.
Så länge man kör det genom att hålla spårbarhet, kylkedjor och att man kasserar senast på bäst före datum så borde det gå att sälja i butiker. Här är väl ett exempel på ett samarbete mellan LRF och ICA Maxi där det borde fungera. https://www.lrf.se/nyheter/redig-mat-fran-trakten-tio-ar-av-lokal-mat-och-starkt-samarbete/
Citera
2025-08-10, 21:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Då var det torrmjölk på colostrum om mamman sinade. Jag garanterar dig att kalvarna uppföddes på opastöriserad mjölk, försök inte påstå något annat.

OK, så här gjorde vi. När kalven var ren och kunde stå upp satte vi den i sitt eget bås. Sedan mjölkade vi ur kon till spannar och gav kalven. Det blev en eller två givar beroende på. Dag två började mjölkpulver. Det brukar innehålla en del mjölkprodukter som först är pastöriserade, sedan torkade. Vanligt innehåll är mjölkpulver, protein från vassle, vegetabiliskt fett ofta palmolja, på min tid var det något annat, minns inte, extra mjölksocker, sedan var det en hel lista med tillsatta vitaminer mineraler. Man gjorde den ljum från varmvattenkranen, säkert skitbra. Har smakat den, den smakar mjölk-ish. Smakar grusig och söt. Lite som amerikanernas coffee creamer.

Aldrig hört om colostrumpulver. De kossor som kinkade efter kalvningen så det gick ut över mjölken de satte man i mjölkmaskinen när det gick, man kände till vilka de var, därför så mjölkade man mer från de individer som alltid gjorde bra ifrån sig och satte det extra i fryset.

Då hade vi bara 30 kor. Kan inte tänka mig att på större gårdar man ger något annat än bara mjölkersättningarna till spädkalvarna. Dvs kalvarna får colostrum en dag i sitt liv, och diar inte.

Man skopar pulver, blandar ut och ger till kalven, den dricker bra även som liten. Det finns inget colostrum i mjölken från pulver den får.

(Det som skiljer mest nu är större antal kor och mer automatutfodring av både kor och kalvar.)

Efter 7-10 dagar blandar man i pellets som får lösas upp i mjölkersättningen och kalven dricker detta. Till detta några tussar ensilage. Sedan går man över till "torrfoder" vid två månader, men då har man redan minskat på mjölkersättningsmängden.

Numera finns ekologiska gårdar där de låter kalven gå vid sidan av kon ett tag. Kolostrum produceras första dagen och fortsätter några dagar men i utblandad form i kon om man säger så. Dvs den bästa kolostrum är slut efter en dag och allt är slut efter tre dagar. Sedan dricker kalven den vanliga kossemjölken upp till två månader, men kor producerar mer än kalven dricker.

Har druckit mycket opastöriserad komjölk i mitt liv och inte blivit sjuk. Men det är ju skillnad på att de på gården dricker den. Och som nu det är poppis att köpa från gården direkt. Men man vill ju inte att mejerierna ska förpacka och skicka opastöriserad mjölk till den stora kundmassan. Det vore oförsvarbart.
Citera
2025-08-10, 22:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-reptoid
2. Hur är det med folkgruppen Amish (är det att räkna som en folkgrupp numera?)? Dom dricker väl opastöriserad mjölk, och har väl typ noll autism (och knappt några andra sjukdomar heller väl?)?

De har mindre hjärtkärlsjukdomar och mindre cancer. Mindre fetma, mindre typ 2-diabetes. Lägre blodtryck.

Men de har absolut inte noll psykisk sjukdom eller beteendestörning. Det är bara det att de hanterar detta utan hjälp av läkare och utan utbildning i problemet. De lever ett såpass enkelt liv att det finns plats för autister med IF. De ges enklare uppgifter och de ska ju ändå helst inte gå i skolan. Den miljön fungerar även med mild IF som är rätt vanligt i den gruppen. Funkar även med ADHD.
Citera
2025-08-11, 01:02
Medlem
Citat:
Ja visst ja, jo det finns studier på kalvar som blir uppfödda på pastöriserad mjölk. Det blev inga friska och starka kalvar på det, har jag för mig.

Visa. "Har jag för mig" är inte direkt giltigt i en vetenskaplig diskussion.
Jävla foliehattar ni är. Varför skriver ni inte bara till Livsmedelsverket och ber dom labba och berätta svaret. Det är deras jobb, det är därför dom får lön.

Bota autism, demens och andra hjärnskador. Det är så jävla dumt så inte bara klockorna stannar, när man sätter på TVn pratar dom om milliniebuggen.

Autism är inte ens en sjukdom, demens kan man säkert i framtiden bota med stamceller. Har man krockat med bilen och förlorat halva hjärnan så har man.

Avskaffa allmän rösträtt nu!
Senast redigerad av LatKodapa 2025-08-11 kl. 01:05.
Citera
2025-08-11, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
Därför jag korrigerade til "...möjligen första tiden".
Mjölk från första tiden har andra egenskapar än senare.
Klart jag är lite dum som inte kom på att mjölk alltid är från "ammande kor"....

Skaffa barn och sug som bara fan på din kvinnas tutte så kanske du slutar vara efterbliven. Nu är du ju dock efterbliven så staten borde sterilisera dig så att du inte kan föröka dig.

Anledningen till att man pastöriserar mjölk är för att en lagård har inte samma hygien som en livsmedelsfabrik. En liten mikrob kan ha hoppat ner i mjölken och kan ställa till, ja man kan dö i värsta fall. Kokning leder också till längre hållbarhet. Kokad mjölk surnar inte lika fort. Ultrapastöriserad mjölk som är populärt i Europa kan man nästan ha i månader i rumstemperatur. Opastöriserad mjölk håller några timmar en riktigt varm dag. Det är en logistisk lösning inte bara för att döda bakterier.

Har man chansen så drick opastöriserat, varför inte. Jag kan själv tycka att koka all mjölk alltid är en aning för mycket säkerhetstänk.

Nej det finns såklart inga bakterier i mjölk. För då skulle dom med tuttar och spenar vara infekterade och kanske få feber. När ett barn suger på tutten så kommer det däremot in bakterier i munnen för överallt på din kropp så kryper det runt miljoner av mikrober. Dom flesta organismer har byggt upp ett system för att se till att man kan få i sig föda utan att mikroberna äter upp en. I människans fall så är det magsäcken. Bara surheten i magsäcken dödar det mesta av det som försöker invadera. Hur ändras opastöriserad mjölks sammansättning när man blandar den med saltsyra, vet ni det? Om inte, kolla upp och håll käft. Ni är så jävla dumma i huvudet.

Så nu får ni bevisa. Hur förändras mjölkens sammansättning vid kokning? Jag vet på ett ungefär. För jag har läst både kemi och biologi. Mindre flashback mer skola snorungar!

Mjölk är ett av dom bästa livsmedel vi har. Om man inte skulle få problem med magen så klarar man sig utmärkt ett eller hela livet år på bara mjölk och öl. Ät en apelsin efter sex månader så ska det inte vara några problem.

Avskaffa allmän rösträtt.
Senast redigerad av LatKodapa 2025-08-11 kl. 01:28.
Citera
2025-08-11, 05:52
Medlem
Ok, tackar så mycket för att du tog dig tid att berätta, och jag är väldigt glad att jag fick veta det. Det låter verkligen helknäppt med torrmjölk till kalvar, men samtidigt är jag inte direkt förvånad heller. För industridrift är väl nästan alltid baserad på de billigaste råvarorna.
Tack för att du gav mig ännu ett gott skäl till att undvika icke-ekologiska mejeriprodukter, z-n!

Och så jag ber om ursäkt för den otrevliga tonen i mitt inlägg som du svarade på. (Som jag f.ö editerade för att det var så otrevligt från min sida.)

Jag har iofs bara handlat av två ekobönder, och där har det iallafall varit kolostrum första dagen och riktig komjölk därefter.

Har du förresten några bra argument varför det vore oförsvarbart att sälja opastöriserad mjölk till kreti och pleti? Jag frågar inte för att vara otrevlig, utan för att jag är genuint nyfiken.
För när jag försökte göra mig en uppfattning om riskerna så kunde jag inte hitta så värst mycket konkret. Och därav min nuvarande hållning, dvs att de påstådda farorna antagligen mest är rökridåer.
Och tills jag blir övertygad om något annat, så kommer jag fortsätta att hävda att opastöriserad mjölk är ett otroligt säkert livsmedel, eftersom man känner direkt om den börjar bli dålig.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Senast redigerad av busy-signal 2025-08-11 kl. 06:06.
Citera
2025-08-11, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatKodapa
Skaffa barn och sug som bara fan på din kvinnas tutte så kanske du slutar vara efterbliven. Nu är du ju dock efterbliven så staten borde sterilisera dig så att du inte kan föröka dig.

Anledningen till att man pastöriserar mjölk är för att en lagård har inte samma hygien som en livsmedelsfabrik. En liten mikrob kan ha hoppat ner i mjölken och kan ställa till, ja man kan dö i värsta fall. Kokning leder också till längre hållbarhet. Kokad mjölk surnar inte lika fort. Ultrapastöriserad mjölk som är populärt i Europa kan man nästan ha i månader i rumstemperatur. Opastöriserad mjölk håller några timmar en riktigt varm dag. Det är en logistisk lösning inte bara för att döda bakterier.

Har man chansen så drick opastöriserat, varför inte. Jag kan själv tycka att koka all mjölk alltid är en aning för mycket säkerhetstänk.

Nej det finns såklart inga bakterier i mjölk. För då skulle dom med tuttar och spenar vara infekterade och kanske få feber. När ett barn suger på tutten så kommer det däremot in bakterier i munnen för överallt på din kropp så kryper det runt miljoner av mikrober. Dom flesta organismer har byggt upp ett system för att se till att man kan få i sig föda utan att mikroberna äter upp en. I människans fall så är det magsäcken. Bara surheten i magsäcken dödar det mesta av det som försöker invadera. Hur ändras opastöriserad mjölks sammansättning när man blandar den med saltsyra, vet ni det? Om inte, kolla upp och håll käft. Ni är så jävla dumma i huvudet.

Så nu får ni bevisa. Hur förändras mjölkens sammansättning vid kokning? Jag vet på ett ungefär. För jag har läst både kemi och biologi. Mindre flashback mer skola snorungar!

Mjölk är ett av dom bästa livsmedel vi har. Om man inte skulle få problem med magen så klarar man sig utmärkt ett eller hela livet år på bara mjölk och öl. Ät en apelsin efter sex månader så ska det inte vara några problem.

Avskaffa allmän rösträtt.

Mjölk och hälsan?
Undersöka lite om osteoporosis, benskjörhet och mjölkens hälsopåverkan...
https://duckduckgo.com/?q=milk+dairy+bone+diseases+osteoporosis

Mjölk skapar calciumbrist...men många dricker mjölk pga myten om at det styrkar skelettet...
https://saveourbones.com/osteoporosis-milk-myth/

Mjölk reduserar calcium i kroppen och ger artrosis/arthritis.
Kroppen försuras av mjölk.
Senast redigerad av no-more-scam 2025-08-11 kl. 07:01.
Citera
2025-08-11, 07:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ok, tackar så mycket för att du tog dig tid att berätta, och jag är väldigt glad att jag fick veta det. Det låter verkligen helknäppt med torrmjölk till kalvar, men samtidigt är jag inte direkt förvånad heller. För industridrift är väl nästan alltid baserad på de billigaste råvarorna.
Tack för att du gav mig ännu ett gott skäl till att undvika icke-ekologiska mejeriprodukter, z-n!

Och så jag ber om ursäkt för den otrevliga tonen i mitt inlägg som du svarade på. (Som jag f.ö editerade för att det var så otrevligt från min sida.)

Jag har iofs bara handlat av två ekobönder, och där har det iallafall varit kolostrum första dagen och riktig komjölk därefter.

Har du förresten några bra argument varför det vore oförsvarbart att sälja opastöriserad mjölk till kreti och pleti? Jag frågar inte för att vara otrevlig, utan för att jag är genuint nyfiken.
För när jag försökte göra mig en uppfattning om riskerna så kunde jag inte hitta så värst mycket konkret. Och därav min nuvarande hållning, dvs att de påstådda farorna antagligen mest är rökridåer.
Och tills jag blir övertygad om något annat, så kommer jag fortsätta att hävda att opastöriserad mjölk är ett otroligt säkert livsmedel, eftersom man känner direkt om den börjar bli dålig.

Tycker absolut man kan köpa ekomjölk, de korna lever lite bättre och mjölken är inte mycket dyrare. Faktum är att det ofta produceras så mycket ekomjölk att den säljs som vanlig mjölk.

Pastöriseringen ger inte död mjölk, det är inget fel på den. Man kan t o m göra filmjölk på den utan problem. Att den är helt säker utan några faror är bättre för industrin med tanke på att folk äter mycket vitaminer och den typ av pastörisering vi använder (Sverige har iofs mer och mer börjat högpastörisera) tar inte kål på vitaminer rakt av, rätt mycket blir kvar. Enzymer förändras och nuförtiden beter man sig som om all behandlad mat ger dåliga magar, men vi får vår tarmflora från många ställen och andra saker kan även påverka den. T ex äter svenskar en del fil och yoghurt som väl ersätter det som förlorats i mjölken och vanlig matlagning hettar upp mjölk för att t ex göra sås.

Vi har ändå en rätt bra tradition med gårdsbutiker och liknande, och man kan köpa ägg och grönsaker som inte varit inne i den stora industrin och rullat. Inte farligt dyrt heller.
Citera
2025-08-11, 07:29
Medlem
Citat:
Jovisst har du har rätt, och föregående talare verkar ha rört ihop det mesta. Kalvdans är efterrätten som görs på råmjölk (sk colostrum). Råmjölken har mera protein men är inte särskilt mycket fetare. Och såvitt jag vet så pratar man bara om en sorts råmjölk på svenska. Den vanliga "råa" mjölken (som jag med flera) köper direkt av bonden brukar bara kallas 'opastöriserad mjölk'.

I USA däremot, kallas opastöriserad mjölk för "raw milk", och råmjölk för "colostrum". Antagligen bidrar det till förvirringen för oss svenskar.
Om du slår upp i SAOB ser du "förr även råmjölk" under kalvdans. Det är nog bara att standardsvenska slutat kalla det kalvdans (kanske som resultat av industrialisering?), när jag fick lära mig ordet lät det som det pratades om mjölken iallafall. Aldrig smakat själv däremot. Verkar som jag mindes fel med fetare, troligen var det relative köpemjölk, eller kanske det var det emfas på tjockare och minnet skrev om det som fetare (svårt när man bara får något beskrivet för sig).
Senast redigerad av trekantshatt 2025-08-11 kl. 07:35.
Citera
2025-08-11, 08:08
Medlem
smultronbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tento
För att färsk opastöriserad mjölk är avsiktligen utformad för att ätas och för att göra mottagaren frisk, stark och smart, så varför inte börja med något naturligt oändligt näringskomplext som är skapat att ätas? Näringskomplexiteten i obehandlad mjölk är avsiktligen av naturen utformad för att göra underverk fysiskt och mentalt, speciellt för de sjuka och skadade.

Sedan så är fläskkött att avstå, eftersom grisar är kannibaler och skit-ätare, också att avstå enligt Bibeln som även förbjuder kokning av mjölk.

Mjölken från en ko är inte avsiktligt utformad för dig - eftersom du inte är en ko.
Citera
2025-08-11, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
Opastöriserad mjölk kan innehålla hälsofarliga mikroorganismer och annat. En jävla gamble att dricka det, du kan ju lika gärna bli magsjuk. Däremot tror jag att probiotika som finns i fil och annat är bra för tarmfloran, en lugn mage gör ju mycket för sinnet, och autister brukar väl ha knepiga tarmsituationer om jag fattat rätt.

Demens är ju neurologisk sjukdom hur ska den hjälpas menar du.

Rå komjölk har väl massa koss-proteiner med som nog är tveksamt om man borde äta egentligen...

Angående demensen så ska visst laktos vara bra grejer för hjärnan och ha en bromsande effekt men jag vet inte om pastöriseringen har någon inverkan där.
Citera
2026-02-05, 06:35
Medlem
A newborn’s death likely linked to the mom drinking raw milk while pregnant''

https://apnews.com/article/raw-milk-listeria-newborn-death-new-mexico-4ecff6ed1d3a53cf248bb1a6e1c1e318
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in