Citat:
Ursprungligen postat av
Do1ores
Det verkar som skandalen sätter stor press på Starmer. Det går väl lite trögt för honom i opinionen just nu (?), och detta lär i så fall sänka honom ytterligare. Samtidigt undrar jag om folk kommer bry sig. Hade någon frågat mig igår om jag trodde att hemskheterna skulle få fäste, hade jag nog svarat att de skulle göra det. Men idag är jag inte alls lika säker. Ilskan är förvisso stor, men den ebbar kanske ut fortare än man vill. Mandelson får kanske en smäll på fingrarna, lite böter, en kort vända på en fritidsgård likt den Ghislaine strosar runt i. Sedan är det vardag igen och kvar står sen större delen av den tama fårskocken med insikten att ingenting egentligen har hänt, och att kräken i de fina cirklar som Epstein rörde sig i fortfarande kan springa löst i samhället och bli snuskigt rika.
The Mandelson-Epstein scandal is also the Mandelson-Palantir scandal
Kul uttryck som jag hörde på BBC:s
Newsnight med eftersnacket kring den upprörda debatten i underhuset, på tv sént igår kväll:
"He /Keir Starmer/ has been SNOOKERED by her!"
Japp, Kemi Badenoch satte med klinisk precision in frågor om ifall Starmer inte hade frågat om just relationerna till Epstein när man gjorde en säkerhetsgranskning av Peter Mandelson och hans bakgrund, i det skede då man arbetade med att sätta samman den nya regeringen - där veteranen Mandelson ju fick ett toppjobb som ambassadör i Washington. Bilden av en säker biljardstöt rakt mot Starmers ömma punkt är perfekt och det är ett kul ordval, jag önskar att svenska politiska kommentatorer (eller riksdagsledamoter och minstrar själva) hade hälften av britternas verbala uppfinngsrikedom och elegans.

Särskilt eftersom detta är något britterna gör
live och i ögonblicket, inte bara utfunderade kluriga vändningar hemma vid datorn.
Starmer svarade upprört att jo, man hade frågat och Mandelson hade ljugit dem alla rakt upp i ansiktet, flera gånger om. Frågan är om Starmer klarar sig undan med detta, det är många som redan tidigare var tveksamma till honom knappt 1½ år efter den stora valsegern som förde honom till nr 10.
F ö behövs det verkligen nägra trådar om hur Epsteinaffären påverkar England - det är väldigt påfallande att här på FB är det lågt intresse för brittisk politik, utom när den har nära kopplingar till Donald Trump, Elon Musk eller andra amerikanska kändisar. (Brexit fick en del uppmärksamhet, men mest eftersom det sågs som en slags parallell till Trumps MAGA-program och SD:s dåvarande skepsis till EU).