2024-05-19, 23:14
Medlem
Cliff.Booths avatar
När man söker på "Bergumsskolan" på TikTok, finner man denna färska film:

https://www.youtube.com/shorts/ZhVfcslASNE

Citat:
Nu måste vi komma tillrätta med arbetsmiljön på Bergumsskolan i Göteborg. #skola #skolan #elever #lärare #bergum #goteborg

Tyvärr är det inte en elev från en obs-klass som viftar med händerna...

Utan den ytterst ansvarige politikern....
Citera
2024-05-19, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
Om du hade gjort lite efterforskning hade du sett att:

1. Skolan är över 100 år
2. Ingenting i dokumentet du länkar till förklarar varför 70% av lärarna är långtidssjukskrivna pga att de är mobbade av mellanstadieelever, eller varför eleverna smetar sin sin egen skola med bajs.

Lite kuriosa för dig:

Bergums skola i Bergum socken är förvisso äldre än hundra år, men skolbyggnaderna intill byn Olofstorp, Bergum socken uppfördes 1918 och revs 1978. Således är den skolan riven och en ny skolenhet har uppförts på samma plats och använt samma namn. Den nya skolbyggnaden har funnits från 1878 med satisik från 2008. I Siri finns det inte mer än tre dokument på den skolenheten, vilket tyder på att den har bytt skolenhet flera gånger. Eftersom att jag dessutom länkade beslutet har jag gjort lite mer efterforskning än du själv. Det beslutet tar upp är det som händer på skolan.
Citera
2024-05-20, 00:31
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Bergums skola i Bergum socken är förvisso äldre än hundra år, men skolbyggnaderna intill byn Olofstorp, Bergum socken uppfördes 1918 och revs 1978. Således är den skolan riven och en ny skolenhet har uppförts på samma plats och använt samma namn. Den nya skolbyggnaden har funnits från 1878 med satisik från 2008. I Siri finns det inte mer än tre dokument på den skolenheten, vilket tyder på att den har bytt skolenhet flera gånger. Eftersom att jag dessutom länkade beslutet har jag gjort lite mer efterforskning än du själv. Det beslutet tar upp är det som händer på skolan.

Jag har faktiskt lite svårt att förstå vad du menar att orsaken till den uppkomna situationen på Bergumsskolan är. Har du möjligen möjlighet att förtydliga din hypotes? Förklara gärna så att en mellanstadieelev förstår...

I GP-artikeln jag länkade till i mitt startinlägg beskrivs situationen som:

Citat:
Bajs som kletats på väggarna, över hundra kränkningsanmälningar och sju av tio sjukskrivna lärare.

I dokumentet du länkade till beskrivs situationen som:

Citat:
Lärare uppger att tiden inte räcker till för att anmäla alla kränkningar.

Skolinspektionens krav på att alla "kränkningar" ovillkorligen måste kränkningsanmälas, skulle ju faktiskt kunna förklara det makalöst stora antalet kränkningsanmälningar som lärarna har massproducerat sedan Skolinspektionens inspektion.

En inte helt osannolik hypotes är att lärarna har prioriterat att massproducera kränkningsanmälningar, istället för att undervisa och att eleverna har inlett en bajssmetningsprotest emot detta, vilket ledde till att lärarna blev kräksjuka.

En annan hypotes är att lärarna har massjukskrivit sig i protest mot Skolinspektionen. De kände sig mobbade av Skolinspektionen och inte av sina egna elever. Och att eleverna i brist på behöriga lärare började smeta in Bergumsskolan i bajs.

Är det någon av de två hypoteserna du tror på?

Jag kan dock utan vidare tänka mig minst en handfull troligare hypoteser...

Min huvudhypotes är sossarna har börjat tvångsintegrera barnen till den förkastliga pöbeln i Lärjedalen, genom att bussa barn från det utsatta Hjällbo till pöbelns vita skolor.

Men jag har ännu inte lyckats finna några spår på Internet...
Senast redigerad av Cliff.Booth 2024-05-20 kl. 00:38.
Citera
2025-04-29, 00:25
Medlem
Cliff.Booths avatar
Rektorn fick betald trädgårdsledighet...

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/arbetsmiljoverket-kraver-battring-av-bergumsskolan.d663e118-907e-4b55-a763-36bb01b881b1

Citat:
Kan du lova att stöket kommer lägga sig till hösten?

- Jag kan lova att vi inte kommer släppa taget. Det kommer en ny skolledning, men vi har också informerat både vårdnadshavare och personalen att vi givetvis kommer fortsätta med de insatser som vi har med resurser på plats från förvaltningen så länge det behövs.

Gick det för långt på de här skolorna? Borde ni ha agerat tidigare och mer kraftfullt?

- Det får vi nog i så fall återkomma till efter att vi har gjort en mer sammansatt analys. För det finns ju många olika delar i det här.

Och alla barnen fick sommarledighet och påskledighet...

Hur är status på Bergumsskolan och i Olofstorp?

Vad var det som hände egentligen?

Hur kunde det hända?

De massjukskrivna mellanstadielärarna var ju bland de absolut bästa och mest erfarna i hela Göteborg...

Fortgår de kraftfulla insatserna fortfarande?

Fick vicerektorerna behålla sina tjänster? Vicerektorn för mellanstadiet?

Har några av de vilt strejkande lärarna fått sparken?

Vad sysslar rektorn med nu för tiden? Budgetarbete? Strategiskt ledarskap?

Går den bajskletande eleven kvar på skolan?

Och den stora frågan: Har Skolförvaltningen återkommit efter att de har gjort en mer sammansatt analys?
Citera
2026-02-04, 14:50
Medlem
Bump.

Skulle också vilja veta hur det gått på Bergumsskolan. "Nya" rektorn (han har ju varit där ett drygt år nu) heter Monzer El-Sabini, och råkar vara inbiten supporter av Palestinas, ähum, frihetskamp. Han har gått till fysiskt angrepp mot en reporter på Gustav Adolfs torg, brottas regelbundet med poliser vid demonstrationer, har nyligen synts i demonstrationståg där det viftas med Islamiska republikens flagga, och hans son Amin har figurerat i en tämligen ökänd bild där han står med både Hamas och Hezbollahs flagga samtidigt.

Tvivlar starkt på att ovanstående har någon enorm påverkan på hans yrkesutövande, åtminstone inte på de svenskdominerade skolorna han basar över. Men lite nyfiken är man ju. Har det blivit bättre eller sämre? Märks nån politisk prägel, typ palestina-aktivister som bjudits in för att föreläsa på skolan eller så? Går det nåt snack bland föräldrar på skolan, eller är de inte ens medvetna om El-Sabinis kopplingar?
Citera
2026-02-05, 01:18
Medlem
loltrixs avatar
Monzer El-Sabin fick mycket beröm för att vid 2015 räddat en annan skola som t.o.m hottades att läggas ner p.g.a att det var så mycket kaos. Han fixade till den rejält och gjorde det till en bra arbetsplats. Så han kan mycket väl har fixat skiten här med

Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Bump.

Skulle också vilja veta hur det gått på Bergumsskolan. "Nya" rektorn (han har ju varit där ett drygt år nu) heter Monzer El-Sabini, och råkar vara inbiten supporter av Palestinas, ähum, frihetskamp. Han har gått till fysiskt angrepp mot en reporter på Gustav Adolfs torg, brottas regelbundet med poliser vid demonstrationer, har nyligen synts i demonstrationståg där det viftas med Islamiska republikens flagga, och hans son Amin har figurerat i en tämligen ökänd bild där han står med både Hamas och Hezbollahs flagga samtidigt.

Tvivlar starkt på att ovanstående har någon enorm påverkan på hans yrkesutövande, åtminstone inte på de svenskdominerade skolorna han basar över. Men lite nyfiken är man ju. Har det blivit bättre eller sämre? Märks nån politisk prägel, typ palestina-aktivister som bjudits in för att föreläsa på skolan eller så? Går det nåt snack bland föräldrar på skolan, eller är de inte ens medvetna om El-Sabinis kopplingar?
Citera
2026-02-05, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loltrix
Så han kan mycket väl har fixat skiten här med

Ja, eller så har det fixat sig självt genom att elevunderlaget förändrats. Vi har ju mindre årskullar i gbg nu, och dessutom fick skolområde nordost tydligen en resursskola förra hösten dit man kan skicka besvärliga elever. Och senaste nyhetsuppdateringarna jag kan hitta på nätet är att man började bussa Bergumsskolans elever åk4 till Gunnilseskolan under 2025 och två läsår framåt på grund av ombyggnation. Jag vet inte om bussningarna fortfarande pågår, men gör de det så är ju delar av problematiken eliminerad via force majeure.

Sen kanske problemet i första hand var att förra rektorn helt enkelt var kass, och att det fanns nån besvärlig personalkonstellation som behövde brytas upp. Om skolan varit bra tidigare handlar det ju mer om att återställa fungerande metoder snarare än att hitta på nytt.

Omöjligt att veta hur det egentligen ser ut på skolan dock - den verkar ligga i medieskugga sen februari förra året.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in