2026-02-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Sant att man inte kan ha krav på att bli omplacerad hur som helst. En snickare kan inte ställa krav på en administrativ tjänst. Men en polis med Katjas bakgrund som dessutom suttit många år i riksdagen bör rimligen kvala in för administrativa uppgifter. Kanske litar man inte på hennes diskretion längre? Många tjänster inom polish är civila, någon sköter ju löneutbetalningar etc etc.

Nej nej nej. Du kan inte jobba för Polismyndigheten, begå brott på fritiden och neka fast det finns bevis mot dig. Det blir personliga skäl el avsked. Det finns inte en chans att de har förtroende kvar för henne.
Citera
2026-02-04, 22:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Hoppas kanalen Riks kommer ha uppföljning på hela detta ärendet. SR SVT TV4 MSM känns partiska i sin rapportering. Känns ju som man inte vet något med säkerhet bara massa fraser och påståenden.
Det är bara Riks det går att lita på som är helt opartiska.
De andra lättviktarna behöver man inte ens läsa eller titta på.

Riks kommer säkert att intervjua Katjas Barn om hur jobbigt de har haft när deras mamma blivit dragen i smutsen i annan media.
Citera
2026-02-04, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Slutsatsen är alltså att det är en trådsanning.

Bara för att det är en trådsanning betyder inte att det är en falsk uppgift. Men vi ska nog kanske också vara tydliga med att det inte finns något tydligt stöd för uppgiften. Annars blir det en spekulativ diskussion utifrån spekulativa uppgifter, som man inte kan dra alltför många slutsatser av.

Jag trodde inte att du var så korkad. Men nu vet jag.

Åklagaren har varit tydlig. Katja har inte delgivits misstanke om brott.
Jag noterar att du inte har några uppgifter som motsäger åklagarens.

Du hävdar förstås med samma envishet att det är en trådsanning att fallet inte lagts ner, antar jag. Eftersom åklagaren inte sagt att det inte lagts ner. Det kan alltså vara så att fallet har lagts ner. Det håller du med om alltså!?
Citera
2026-02-04, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag trodde inte att du var så korkad. Men nu vet jag.

Åklagaren har varit tydlig. Katja har inte delgivits misstanke om brott.
Jag noterar att du inte har några uppgifter som motsäger åklagarens.

Du hävdar förstås med samma envishet att det är en trådsanning att fallet inte lagts ner, antar jag. Eftersom åklagaren inte sagt att det inte lagts ner. Det kan alltså vara så att fallet har lagts ner. Det håller du med om alltså!?

Ja, för två veckor sedan var åklagaren tydlig i den delen. Att något var sant för två veckor sedan är inte detsamma som att det är sant idag.

Oavsett hur du vrider och vänder på det så är det inte en bekräftad uppgift att misstanke inte har delgetts.
Citera
2026-02-04, 22:42
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KumJing23
Nej nej nej. Du kan inte jobba för Polismyndigheten, begå brott på fritiden och neka fast det finns bevis mot dig. Det blir personliga skäl el avsked. Det finns inte en chans att de har förtroende kvar för henne.

Jag hittar i alla fall inte att LAS har någon särlagstiftning som gäller polismyndigheten. Att man blir omplacerad är en annan sak, men en myndighet har ju hur mycket jobb som helst som inte är säkerhetsklassade.
Citera
2026-02-04, 22:47
Medlem
Citat:
Du låter tvärsäker, kanske har du rätt? Man jag googlar förtvivlat runt att LAS skulle ha specialregler för poliser (och kanske även andra?) men hittar inget. Har du mer info?

Citat:
Jag hittar i alla fall inte att LAS har någon särlagstiftning som gäller polismyndigheten. Att man blir omplacerad är en annan sak, men en myndighet har ju hur mycket jobb som helst som inte är säkerhetsklassade.

Det är inte särlagstiftning. LAS gäller. Men sen har vi domar från Arbetsdomstolen som är vägledande i tillämpningen av vad sakliga skäl för uppsägning / avsked är. Det är då kommer vi till det som handlar om misskötsamhet, förtroende osv. Det finns inte på kartan att en dömd rattfyllerist eller narkotikabrukare får behålla sin tjänst på Polisen. Särskilt när någon förnekar och inte tar ansvar för att det inte händer igen.
Hur kan de lita på att personen inte stjäl beslagtagen narkotika tex?
I det här fallet handlar det om att hennes handlingar skadar förtroendet för polismyndigheten och det är allvarligt.
Citera
2026-02-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KumJing23
Det är inte särlagstiftning. LAS gäller. Men sen har vi domar från Arbetsdomstolen som är vägledande i tillämpningen av vad sakliga skäl för uppsägning / avsked är. Det är då kommer vi till det som handlar om misskötsamhet, förtroende osv. Det finns inte på kartan att en dömd rattfyllerist eller narkotikabrukare får behålla sin tjänst på Polisen. Särskilt när någon förnekar och inte tar ansvar för att det inte händer igen.
Hur kan de lita på att personen inte stjäl beslagtagen narkotika tex?
I det här fallet handlar det om att hennes handlingar skadar förtroendet för polismyndigheten och det är allvarligt.

Väl sammanfattat. Poliser och faktiskt även chefer oavsett organisation har vad lagstiftaren kallar en ”särskild förtroendeställning”. Därför ställs hårdare krav på deras etik och laglydnad medförande högre risk att de förlorar jobbet om de begår lagbrott jämfört med vanliga medborgare. Katja har dessutom sökt sig till förtroendebranschen att vara politiker och då är ju som bekant tröskeln under vissa omständigheter ännu lägre.
Lagstiftare som Katja vill ju straffa barn som rökt en spliff med en prick i straffregistret fem år. Den pricken gör att barnen senare inte får göra värnplikt, kan nekas lån och anställningar. Då gör ju Kajsa klokast i som poliskommissarie från NOA och riksdagsledamot i justitieutskottet att inte partyknarka. Någon flashbackare skrev mycket fyndigt att Katja begått ett karaktärssjälvmord. Svårt att inte instämma.
Citera
2026-02-04, 23:34
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Nä, men nu hade Nyberg oförklarligt kört av vägen och in i en stolpe. När poliserna sedan kom dit, så gjorde de en bedömning av hennes beteende och fann det sannolikt att hon var påverkad av nån substans. Det är polisens profession att kunna göra såna bedömningar, och vidta åtgärder.

Hade de upplevt Nyberg som redig och nykter så hade de sannolikt nöjt sig med ett utandningsprov. Polisen möter påverkade personer i sin yrkesutövning varje dag, och vet hur koksade personer rör sig och pratar.

Jag vågar dessutom påstå att det är ytterst liten sannolikhet att poliser på fältet har en aning om vem Katja Nyberg är, då hon haft en rätt begränsad roll. Hon är inte direkt Jimmie Åkesson.

Om det kör som en koksad anka, beter sig som en koksad anka, ger utslag på snabbtest som koksad anka, har blod från en koksad anka, och dessutom har kokain i en påse - då är det sannolikt en koksad anka.
Vadå oförklarligt? Hon har väl varit tydlig hela tiden med att hon väjde för ett djur. Mörkt och halt på det. Det är inte direkt ovanligt att folk kör av vägen på vintern.
Man kan vara ganska skärrad av att ha kört av vägen och krockat med en stolpe.
Sen att poliser i te plockar in folk på måfå för drogtest är bara skitsnack.
Det finns gott om jävliga poliser som tycker om att jävlas med folk. Speciellt såna som inte ställer till med bråk brukar utsättas för polisens grymhet.
Citera
2026-02-04, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är bara Riks det går att lita på som är helt opartiska.
De andra lättviktarna behöver man inte ens läsa eller titta på.

Riks kommer säkert att intervjua Katjas Barn om hur jobbigt de har haft när deras mamma blivit dragen i smutsen i annan media.
Som jag ser det så är kanalen Riks milsvida bättre på att göra granskande reportage,än våra S,k. journalister i MSM ,samt Reportrar på SR SVT TV4. jag är inte intresserad av något " hemma hos reportage" hos Katja Nyberg. jag vill att man granskar Åklagare Jakobsson ,hur han skött detta ärende .Han gick ju ut tidigt och pratade i pressen.. då påpekade ju Katjas Advokat/ ombud detta varvid Åklagare Jakobsson då antydde att det var Katjas Advokat/ ombud som hade uttalat sig i pressen. jag hoppas man kollar upp hur Jakobsson har hanterat detta och hur han fortlöpande kommer agera ,med tanke på hans " track record" i B.la Karl Hedin fallet.
Citera
2026-02-04, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Vadå oförklarligt? Hon har väl varit tydlig hela tiden med att hon väjde för ett djur. Mörkt och halt på det. Det är inte direkt ovanligt att folk kör av vägen på vintern.
Man kan vara ganska skärrad av att ha kört av vägen och krockat med en stolpe.
Sen att poliser i te plockar in folk på måfå för drogtest är bara skitsnack.
Det finns gott om jävliga poliser som tycker om att jävlas med folk. Speciellt såna som inte ställer till med bråk brukar utsättas för polisens grymhet.
finns det någon som med säkerhet kan ange att den ev. påse " Zip påse " Redline påse" Som Katja e,v hade i sin handväska innehöll kokain? jag såg på TV4 att Leif GW Persson höll upp en Zip påse och antydde att ,om man har en sådan påse med vitt pulver då är det knappast bakpulver sannolikt Kokain. men hur kan han veta? Jag anser det har blivit mycket spekulationer antagande tyckande, Katja är skulle jag vilja påstå p,ga Åklagarens och Leif GW Perssons uttalande redan dömd.. men finns det något som anger att det var kokain i den ev påsen i handväskan( Där. f.ö Leif GW persson sa att den fanns i hennes bakficka). Det är här jag hoppas Riks går in och anylyserar all ryktesspridning. jag vet inte om Katja är oskyldig/ skyldig men jag anser att hon redan är dömd , skulle hon vara oskyldigt gissar jag det blir " locket på" från SR SVT TV4 MSM. därför behövs Riks anser jag..
Citera
2026-02-05, 00:05
Medlem
Citat:
finns det någon som med säkerhet kan ange att den ev. påse " Zip påse " Redline påse" Som Katja e,v hade i sin handväska innehöll kokain? jag såg på TV4 att Leif GW Persson höll upp en Zip påse och antydde att ,om man har en sådan påse med vitt pulver då är det knappast bakpulver sannolikt Kokain. men hur kan han veta? Jag anser det har blivit mycket spekulationer antagande tyckande, Katja är skulle jag vilja påstå p,ga Åklagarens och Leif GW Perssons uttalande redan dömd.. men finns det något som anger att det var kokain i den ev påsen i handväskan( Där. f.ö Leif GW persson sa att den fanns i hennes bakficka). Det är här jag hoppas Riks går in och anylyserar all ryktesspridning. jag vet inte om Katja är oskyldig/ skyldig men jag anser att hon redan är dömd , skulle hon vara oskyldigt gissar jag det blir " locket på" från SR SVT TV4 MSM. därför behövs Riks anser jag..

Vad brukar folk ha i Zip påse " Redline påse" bakpulver eller kokain?
Citera
2026-02-05, 00:06
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Inte vad jag vet. Det är väl bara officiellt sagt att det är misstänkt narkotika i någon sorts påse.

Leif GW borde ta in på ålderdomshem istället för att sitta i tv och flåsa och snacka skit. Fast tv4 gillar ju att ge honom pengar och mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in