Citat:
Ursprungligen postat av
KriminellReporter
Jag är med på hur du tänker, men vad tycker du att det innebär att vara ”riktigt skicklig” som shaman?
Ärligt talat så vet jag inte eftersom jag själv aldrig har djupstuderat olika andliga områden.
Ja såklart, i tonåren läste jag lite böcker men det var spretigt.
Vad jag menar är att om människor har förmågor, så har de förmågor. Nu syftar jag på de där blixtrande insikterna som kan drabba oss alla.
Att utforska sin intuition, sina drömmar mm är lite som att utforska sin intelligens och arbeta med problemlösning eller utforska sin person och arbeta med psykologi osv.
Exempelvis så skulle jag starta ett poddavsnitt kring "guider" men hade haft Spotify öppet innan jag började lyssna varpå mina hörlurar felkopplade och satte igång jojk. Vi kan se det som att jag ska se bakåt och söka "guide" därifrån.
Jag har någon linje med samer i ursprunget, min mamma är inte sanningsenlig gällande konflikter hon har/skapar men förövrigt är hon inte någon som ljuger och har berättat att någon äldre släkting till min pappa talat mycket med henne om det. Varken min pappa eller farmor käbde till något sådant och slår bort det som felaktigt men det blir lite märkligt att jag även fick en brudkista då som spädbarn handmålad i de samiska färgerna. Utöver att det åtminstone finns någon linje i den offentliga släktbakgrunden men huruvida den är korrekt eller inte vet jag inte. Jag gissar på fel.
Ska vi då säga att jag kan ha rötterna i en slags nordisk shamanism efter blodslinje?
Nej. Grupper tillhör man inte för alltid. Man är mer en sammansättning i slutet mer än vad man är skapad av. Om jag adopterar ett barn, bär det min släktlinje också men är ändå sin egen.
Sedan så var Einstein en människa med en mycket annorlunda hjärna som kunde "se" vad andra inte såg. Det är fakta. I en annan tid hade han likaväl kunnat vara shaman.
Jag tror på att människor har varierande förmågor. Jag tror till och med på att våra tankar kan utgöra ett slags energi som inte är inöåst i våra kroppar lika lite som värmen som skapas inom oss är det. Men jag tror inte på tankeöverföringar eller att somliga kan läsa amdras tankar som exempel.
Där börjar vi komma i ett knepigt landskap. Med många av de som kallar sig för omika saker finns ett underförstått påstående om att de kan liknande saker och okej om de lider av psykosjukdomar men det gör inte alla. Många kan vara skrupelfria bedragare som njuter av makten över andra samtidigt som de kan bedra människor för pengar.
Alla kurser mm är även de lukrativa tillstånd. Min intuition är jag däremot född med. Jag kan inte köpa den, den finns redan. Då säger de att man kan
träna upp den. Eftersom det är en säljande ide. Ja självklart kommer du bli mer lyhörd för det du sysselsätter dina tankar med.
Shamaner har förövrigt genom alla tider använt olika narkotika och berusmedel. Kring ceremonier dvs. inte som ofarligt, dagligt användande. Vi
vet att människor som använder vissa narkotika eller alla snarare samt alkohol riskerar psykoser. Vi
vet att somliga droger ökar risken för att utveckla schizofreni.
Den gemensamma nämnaren mellan bipoläritet, schizofreni, berusningsmedel och självsuggestion är att samtliga saker berör
hallucinationer vilket vi alla går omkring och har. Allt du ser och hör och uppfattar, är hallucinativa upplevelser.
Skillnaden mellan frisk och sjuk är när hjärnan tappar förmågan att avkoda de hallucinationer som hela tiden pågår för oss alla.
När det gäller psykopater så saknar de förmågan att drabbas av psykoser i ganska hög utsträckning. De kan såklart få hjärnskador och irrationellt uppträdande av det skälet men överlag så är de kalkylerande predatorer som är hyfsat immuna i dessa sammanhang från att dras med.
De tror inte på vad de säger eller har överlag särskilt låg sannolikhet att ha tron på andlighet mm eftersom de inte har känslostyrningar (emotionell påverkan) mycket låg grad av hallucinativa avvikelser, saknar förmåga till skuld, skam, ånger och dras till sådant som gynnar dem
En psykopat saknar inte tron på andlighet för att de är mer rationella utan för att de saknar det
enotionella. De delar inte upplevelser av känslor förknippat till olika sammanhang och människor.
Så fort man håller på med lite tarot exempelvis så känner jag att folk gärna vill höra mig påstå att jag är synsk, ett medium osv. Att just jag kan förutspå framtiden eller ar någon särskild kontakt. Jag känner av den stämningen i rummet så att säga. Det vore otroligt kul för mitt ego om jag var bättre än alla andra på att spå men jag tvivlar på att inte de flesta skulle klara av att lägga kort och tolka som jag.
Jag läste iallafall nyligen något om samernas syn och jag gillade att möta en upplevelse som delvis löper lika mina egna tankar om att det inte är en hierarkisk ordning. Jag ser det mer som människor placerade omkring något som inte är tvådimensionellt.
I böckernas värld, så är shamanen den som alla går till för råd osv. Någon som har en högre rang än de andra. Jag gillar inte själva idéen även om jag upplever tjusningen med olika inslag som spränger vår fantasi och ger oss nya vidder.