2026-02-04, 15:20
Medlem
Det är samma produkt med samma innehåll.

Ändå är snabbmakaroner en delikatess enligt alla jag känner, medans idealmakaroner funkar i värsta fall att använda till stuvningar.

Hur är det möjligt?!?
Citera
2026-02-04, 15:25
Medlem
sommarlovs avatar
Gissar att pastan kokar väldigt kort tid, eftersom den är så tunn blir den klar, och den behöver inte kokas i onödan.

Mitt tips är att spola lite kallvatten på pasta direkt efter kokningen för att slippa känslan av över kokning.
Citera
2026-02-04, 15:29
Medlem
BombaySaphires avatar
Testa Zetas makaroner och återkom.

https://www.zeta.nu/produkter/maccaronetti/
Citera
2026-02-04, 15:34
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Man ska ha Gammaldags idealmakaroner. Jättegoda, både att koka och stuva. Köper inga andra. Provade snabbmakaroner en gång efter att jag började med Gammaldags idealmakaroner, inte gott alls...
Citera
2026-02-04, 15:36
Medlem
Sqrbankens avatar
Är du säker på att du/ni jämför med idealmakaroner, och inte det som Kungsörnen marknadsför som gammaldags idealmakaroner? Dessa blir sega, fluffiga och slemmiga (överkokta) bara man tittar på skiten. Idealmakaroner, originalet, är de makaroner som blir mest perfekta (bland vanliga märkena) om man vet vad man gör i köket... enligt mig, då

Edit: ser att delade meningar uppstod direkt två-tre inlägg in i tråden
Citera
2026-02-04, 15:40
Medlem
Ilimitados avatar
Håller med. Snabbmakaroner är fantastiskt till stuvningar. Man behöver inte ens tugga skiten. Bara att svälja.

Dock ska sägas att stuvade makaroner med gammaldags idealmakaroner är i en klass för sig. Men det tar lite längre tid också.
Citera
2026-02-04, 15:40
Medlem
Idealmakaroner oavsett blir äckliga. Det fungerar som sagt bara som stuvningar för snabbmakaroner blir inte så bra där.

Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Är du säker på att du/ni jämför med idealmakaroner, och inte det som Kungsörnen marknadsför som gammaldags idealmakaroner? Dessa blir sega, fluffiga och slemmiga (överkokta) bara man tittar på skiten. Idealmakaroner, originalet, är de makaroner som blir mest perfekta (bland vanliga märkena) om man vet vad man gör i köket... enligt mig, då

Edit: ser att delade meningar uppstod direkt två-tre inlägg in i tråden
Citera
2026-02-04, 15:44
Medlem
Fantens avatar
Det är ju uppenbarligen ni som inte kan koka makaroner.
Citera
2026-02-04, 15:51
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Testa Banetti Stora Makaroner, återkom sen.

https://www.halalexpress.se/butik/skafferi/pasta-pastasas/banetti-stora-makaroner-400g/
Citera
2026-02-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Det är samma produkt med samma innehåll.

Ändå är snabbmakaroner en delikatess enligt alla jag känner, medans idealmakaroner funkar i värsta fall att använda till stuvningar.

Hur är det möjligt?!?
Kan det handla om att du/ni är uppvuxna med snabbmakaroner och ketchup? Jag är det inte, och har aldrig ens haft det hemma.
Citera
2026-02-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är ju uppenbarligen ni som inte kan koka makaroner.
Detta..
Har aldrig upplevt problem makaroner, oavsett sort eller märke.
Citera
2026-02-04, 16:00
Medlem
Sereenas avatar
Beror enl mig på vad man ska ha dom till, och även lite på årstid, men smaken och känslan är helt klart väldigt olika mellan dom då dom har olika tjocklek.

Snabbmakaroner är lättare, passar bra på sommaren och med "lätta" tillbehör, jag brukar tex käka dom med hackad gurka, majs, lite finhackad lök och strimlat bacon eller tonfisk som nåt snabbt och enkelt och inte allt för tungt på sommaren.
Vanliga makaroner/"idealmakaroner" passa bättre höst/vinter tillsammans med tex stekt falukorv eller köttbullar.
Ibland så blir jag sugen på snabbmakaroner till där med dock.

Till stuvade makaroner så är det bara "gammaldags" idealmakaroner som duger och det äts oftast med lite kryddigare korvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in