2026-01-10, 18:36
Medlem
zombie-nations avatar
Kort är inget brädspel, men har insett att vissa kortspel där man har många kort på hand, vill jag knappt spela IRL, för jag är för lat för att sortera korten.

Liknande lättja kan uppstå vid brädspel, plus att man inte kan råka göra fel och mot reglerna online.

Jag tycker ändå båda har sin plats. IRL brädspel brukar dock ge mer känslor.
Citera
2026-01-10, 18:54
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2x4femtum
Hahha spela mycket risk på 80-talet och oftast gadda vi ihop mot en spelare som oftast fick frispel och kasta allt på golvet.

Var ska man spela risk online?

Har nytt risk brädspel oöpnatt från 2024 ska fixa lira nästa helg, men skulle vara kul köra online iom utflyttning.
Steam-Risk av SMG-Studio.
Citera
2026-01-10, 19:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Man får väl se det som ett komplement att använda när man inte kan trumma ihop spel gänget.

Sjukdom, eller extremt spelsug mitt i natten.
Citera
2026-01-11, 09:36
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Man får väl se det som ett komplement att använda när man inte kan trumma ihop spel gänget.

Sjukdom, eller extremt spelsug mitt i natten.
Men man kan spela spel som skulle ta en heldag (Finans exempelvis) på max 3-4 timmar eftersom datorn sköter allt manuellt med kort och massa hantering av plastsaker som ingår i spelet. Varje drag sparar du säkert 10 minuter på att datorn sköter det där och kan helt koncentrera sig på spelets strategi.

Vissa tärnings "dueller" kan ju ta väldigt lång tid manuellt i exempelvis RISK. Egentligen helt onödigt, det borde räcka med ett antal slag och sen med någon beräkningsformel använda för se ett troligt resultat för om man hade slagit tärningarna 100 gånger så räcker det med kanske 5 slag.

Det är därför jag skrev att RISK var ett spel som blev bättre digitalt och online. Det finns massor med kartor och regler än den klassiska kartan och spelregler. Du kan spela fixed (samma antal trupper hela tiden när du växlar in korten) eller progressive, exponentiellt.

Du kan spela Word Domination (klassiskt), Caps, Zombie, 70 %. Du kan ha portaler i på territorier.

Den klassiska kartan spelar jag aldrig, det finns andra kartor som är mycket mer populära. En populär karta alla streamers spelar är Europa Advanced.
Senast redigerad av CooolaFlickan2014 2026-01-11 kl. 09:41.
Citera
2026-01-18, 20:55
Medlem
Har letat efter bra "trivia" spel online, men inte riktigt hittat några bra. Någon som vet?
Citera
2026-01-21, 20:09
Avslutad
Bra träning men inte alls som att se sin motståndare.
Citera
2026-01-24, 08:13
Medlem
Drakborgen skulle vara kul om det fanns online, det kan man ju spela ensam också.
Citera
2026-02-03, 15:35
Medlem
goseigens avatar
Beror på spel - Diplomacy fungerar väldigt bra som korrespondensspel, och hobbyn är mer än 60 år gammal vid det här laget.

Numera spelar väl de flesta just den formen på nätet, där se sänder kärleksbrev till varandra.

Här är en sajt.

https://webdiplomacy.net/index.php?

Som man ser har de också spelande bottar, och t.o.m. bottar som kan prata, även om det kostar dem en massa energi att förstå skrivna meddelanden.

Ofta har man väl inte tid att spela ett helt parti hemma, eller kan hitta sju spelare, och då är det här ett bra alternativ.

Som jag minns det när jag deltog i turneringar för 35-40 år sedan, var man tvungen att starkt begränsa den tid man hade till diplomati. Jag är inte längre helt säker på hur lång tid man brukade ha, men kanske 1 minut per spelare, så sju minuter totalt, sedan några minuter till att skriva order, och några för spelledaren att avgöra deras resultat.

På ett spelpass på konvent kom man i princip aldrig fram till det av reglerna fastställda segervillkoren, ty fanns det system som avgjorde vem som hade vunnit, vilka förstås i första hand byggde på vem som hade mest pluppar på brädet när det var dags att sluta.

Hemma bland vuxna är det svårt att se att man kan ha en sådan disciplin, att man bara får försöka prata med andra i enrum under sju minuter. Sedan tillkommer förmodligen mat och dreck med tiden, och det tar också sin tid.

Jag skulle säga att sådana här spel därför är tämligen döda hemma hos folk, åtminstone som en social grej en lördag, även om det kan vara en lång sittning. Då är de "nya" europeiska spelen mycket bättre för sådant.

En annan grej med ett spel som Diplomacy - och det finns andra sådana - är att du kan bli helt sänkt nästan med en gång. Ska du sitta där och titta på medan sex andra spelar vidare? Det fungerar bara om man är ännu fler och kan spela nya och kanske andra spel.

Empires in Arms är ett annat sådant spel - hur fanken ska 7 vuxna kunna spela klart. När vi var unga studenter och annat höll vi på i veckor hemma hos en kompis. Det där är något som inte alls fungerar senare i livet, givet det livspussel man har. Spelet finns pålinjen, men om det är i princip samma eller förändrat mer från brädspelet, vet jag inte, eller om det har med de påbyggnadsregler och annat som dök upp med tiden. I ett nummer av the General fanns exempelvis Sverige som spelbar nation.

Ska man kunna spela sådana spel ftf krävs det väl att man bor där det finns en bra förening för dem.

Andra spel är förstås av ett sådant slag att det är mycket mycket bättre att sitta runt ett bord.
Citera
2026-02-04, 10:40
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
Intresserad av att höra hur ni andra resonerar.

Inget klår "köksbordet/källaren/vinden"-upplägget, det tror alla är överens om.

Men om en del av gänget studerar, reser eller jobbar på annan ort så är det ett hårt slag mot "fysiskt tillsammans"-modellen, inte bara pga av minskade möjligheter till gemensam tid utan för att länge kampanjer och spel aldrig hinner slutföras och bara blir "hängande". Det tar kål på intresset, också om det alltid är en rolig grej att "starta upp".

Jag har tre "närstående" som rollspelar aktivt (tillsammans med 2-3 andra "ständiga"), och de fysiska avstånden varierar mellan 50-100 km upp till över 2000 km. Det som håller igång det är möjligheten att hoppa mellan "fysiskt tillsammans" och "digitalt", och enligt dem är det ÄNNU roligare att fortsätta kampanjen sen när man kan träffas fysiskt på plats just för att det INTE är lika roligt att spela på distans. De kör ju också delvis digitalt när de är på plats (bestiarums, större områdeskartor, character sheets etc.). En skojig detalj är att de gemensamt investerade i en high-tech möteskamera ("så man kan se alla eftersom de ändå skriker och pratar på varann" )...

Nu gällde frågan förstås "brädspel", men det finns (minst) lika starka åsikter om "rollspel" så jag tänkte dra mitt strå till stacken.
Citera
2026-02-04, 14:41
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
...
Nu gällde frågan förstås "brädspel", men det finns (minst) lika starka åsikter om "rollspel" så jag tänkte dra mitt strå till stacken.

Med tanke på de spel man spelade så hade datorhjälp varit en bra grej - och viss sådan kunde man lätt fixa redan runt år 1990 med excel, men det var då mest för bokföring, att fixa skillistor och annat.

Visst förlorar man mycket genom maskinen, men det har blivit bättre med starkare maskiner, och folk har ju spelat onlajn med rollspel med en köttpåse som dm sedan nu också många år.

Bra någorlunda snabba brädspel lånar sig också till rollspel, eller åtminstone att man lever ut sina känslor. Liksom, man kan inte sitta och säga, "jaa, nu har jag räknat på vem som leder, och finner det vara bäst för mig att göra så här nu". Det blir alldeles för tråkigt. Nej, det måste vara minspel, elaka skratt, hånfulla meningar, hot om hämnd och helt stolliga förklaringar till varför man gör något.

Det enda problemet med hämnd är väl att man lätt hamnar i ett metaspelande - drag som inte är optimala på något sätt i ett enstaka parti, men som kan fungera om man spelar väldigt många gånger, men det blir konstigt när en spelare ibland inte ens verkar titta på vad den får poäng för, bara den kan sabba för en annan

Jag nämnde bottar i diplomacy - de kan numera alltså läsa, förstå och skriva, men det kostar dem fruktansvärt mycket. Det skulle inte alls fungera i ett vanligt brädspel eller i ett rollspel. Efter en kvart hade man sagt, "ville ni spela, eller: ni sitter bara tysta och tänker". Det där förstår nog alla som har spelat ett datorrollspel också. NPCs är oftast hårt styrda av ett script, och när det är genomspelat, så blir det ofta inte så mycket mer.

Här är några minuter med en npc.

https://www.youtube.com/watch?v=kXEbFaW0ac8
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här