Beror på spel - Diplomacy fungerar väldigt bra som korrespondensspel, och hobbyn är mer än 60 år gammal vid det här laget.
Numera spelar väl de flesta just den formen på nätet, där se sänder kärleksbrev till varandra.
Här är en sajt.
https://webdiplomacy.net/index.php?
Som man ser har de också spelande bottar, och t.o.m. bottar som kan prata, även om det kostar dem en massa energi att förstå skrivna meddelanden.
Ofta har man väl inte tid att spela ett helt parti hemma, eller kan hitta sju spelare, och då är det här ett bra alternativ.
Som jag minns det när jag deltog i turneringar för 35-40 år sedan, var man tvungen att starkt begränsa den tid man hade till diplomati. Jag är inte längre helt säker på hur lång tid man brukade ha, men kanske 1 minut per spelare, så sju minuter totalt, sedan några minuter till att skriva order, och några för spelledaren att avgöra deras resultat.
På ett spelpass på konvent kom man i princip aldrig fram till det av reglerna fastställda segervillkoren, ty fanns det system som avgjorde vem som hade vunnit, vilka förstås i första hand byggde på vem som hade mest pluppar på brädet när det var dags att sluta.
Hemma bland vuxna är det svårt att se att man kan ha en sådan disciplin, att man bara får försöka prata med andra i enrum under sju minuter. Sedan tillkommer förmodligen mat och dreck med tiden, och det tar också sin tid.
Jag skulle säga att sådana här spel därför är tämligen döda hemma hos folk, åtminstone som en social grej en lördag, även om det kan vara en lång sittning. Då är de "nya" europeiska spelen mycket bättre för sådant.
En annan grej med ett spel som Diplomacy - och det finns andra sådana - är att du kan bli helt sänkt nästan med en gång. Ska du sitta där och titta på medan sex andra spelar vidare? Det fungerar bara om man är ännu fler och kan spela nya och kanske andra spel.
Empires in Arms är ett annat sådant spel - hur fanken ska 7 vuxna kunna spela klart. När vi var unga studenter och annat höll vi på i veckor hemma hos en kompis. Det där är något som inte alls fungerar senare i livet, givet det livspussel man har. Spelet finns pålinjen, men om det är i princip samma eller förändrat mer från brädspelet, vet jag inte, eller om det har med de påbyggnadsregler och annat som dök upp med tiden. I ett nummer av the General fanns exempelvis Sverige som spelbar nation.
Ska man kunna spela sådana spel ftf krävs det väl att man bor där det finns en bra förening för dem.
Andra spel är förstås av ett sådant slag att det är mycket mycket bättre att sitta runt ett bord.