Först av allt, jag säger inte att jag är perfekt eller skriver bäst, men jag använder åtminstone punkt, kommatecken, utropstecken och frågetecken. Jag särskriver inte och jag använder inte onödiga förkortningar pga lathet. Anledningen att jag klagar är för att detta beteendet finns överallt numera, även i undertexter på ställen som Amazon Prime, där man betalar för att se innehållet och ÄNDÅ måste se massa jävla reklam och som pricken över i:et så är undertexterna under all kritik med.
Jag har de senaste 2 åren börjat se mer och mer av följande skrivfel i inlägg och rubriker:
* "Bill Gates - Fall from Grace - Makten korrumpera"
Länk: (FB) Bill Gates - Fall from Grace - Makten korrumpera
* "Nu är hon så traumatisera att hon bara kan sjunga på svenska...."
Länk: (FB) Fanny Avonne - aka Nova Miller - en bluff?
Ovanstående skrivfel är de mest irriterande skrivfelen av de som räknas upp.
Det borde även vara krav på att använda punkt, kommatecken, utropstecken och frågetecken när man skriver inlägg:
* "Britter har ju ett rykte om sig att vara de allra värsta"
Länk: (FB) Tyskar oartiga
* "Nej det lär han inte göra"
Länk: (FB) Lever Epstein?
* "Min erfarenhet är att nyare TV går sönder efter ca 2 år
Men ofta finns det någon slags fabriks- garanti som fortfarande kan gälla
Kolla upp det där du köpte TVn
Äldre TV är ofta väldigt hållbara
Jag har en 40 tum TV i min sommarstuga. Som är nära på 15 år
Den fungerar alldeles utmärkt fortfarande"
Länk: (FB) Hur länge håller tv- apparater
* "min förra philips höll i ca 6 år ,köpte en till philips den är snart 5 år min första philips sålde jag efter 7-8 år funkade fortfarande
fantastiskt om man får 10 års garanti ,andersson räknas väl som ett lågpris märke men många är väldigt nöjda med de
trist att den gick sänder precis efter garantin gått ut"
* "0,02 hade hon väntat en kvart till innan hon satte sej bakom ratten så hade inget märkts"
Länk: (FB) Kändiskvinna körde omkring berusad i centrala Sthlm under mellandagarna.
Förkortningar borde också förbjudas då det gått till överdrift:
* "Hur vet vi att dt är roberto som skrivit detta då?"
Hur jävla jobbigt är det att skriva "det" istället för "dt"?
Frågor som avslutas med punkt istället för frågetecken:
* "Varför är det en tramstråd, det finns en länk, det finns en text från länken och följer du länken så finns även ett filmklipp och allt är från SVT."
Länk: (FB) Gravitationen upphör i sju sekunder i augusti
Slutligen så hade det varit bra om vi kunde få bort det jävla särskrivandet med.
Det svenska språket misshandlas och missbrukas grovt på forumet och det blir bara svårare och svårare att läsa och begripa vad idioterna vill ha sagt i sina trådstarter och inlägg. Facebook och övriga plattformar är inte ett dugg bättre. Men någonstans måste man börja.
Jag har de senaste 2 åren börjat se mer och mer av följande skrivfel i inlägg och rubriker:
* "Bill Gates - Fall from Grace - Makten korrumpera"
Länk: (FB) Bill Gates - Fall from Grace - Makten korrumpera
* "Nu är hon så traumatisera att hon bara kan sjunga på svenska...."
Länk: (FB) Fanny Avonne - aka Nova Miller - en bluff?
Ovanstående skrivfel är de mest irriterande skrivfelen av de som räknas upp.
Det borde även vara krav på att använda punkt, kommatecken, utropstecken och frågetecken när man skriver inlägg:
* "Britter har ju ett rykte om sig att vara de allra värsta"
Länk: (FB) Tyskar oartiga
* "Nej det lär han inte göra"
* "Min erfarenhet är att nyare TV går sönder efter ca 2 år
Men ofta finns det någon slags fabriks- garanti som fortfarande kan gälla
Kolla upp det där du köpte TVn
Äldre TV är ofta väldigt hållbara
Jag har en 40 tum TV i min sommarstuga. Som är nära på 15 år
Den fungerar alldeles utmärkt fortfarande"
* "min förra philips höll i ca 6 år ,köpte en till philips den är snart 5 år min första philips sålde jag efter 7-8 år funkade fortfarande
fantastiskt om man får 10 års garanti ,andersson räknas väl som ett lågpris märke men många är väldigt nöjda med de
trist att den gick sänder precis efter garantin gått ut"
* "0,02 hade hon väntat en kvart till innan hon satte sej bakom ratten så hade inget märkts"
Länk: (FB) Kändiskvinna körde omkring berusad i centrala Sthlm under mellandagarna.
Förkortningar borde också förbjudas då det gått till överdrift:
* "Hur vet vi att dt är roberto som skrivit detta då?"
Hur jävla jobbigt är det att skriva "det" istället för "dt"?
Frågor som avslutas med punkt istället för frågetecken:
* "Varför är det en tramstråd, det finns en länk, det finns en text från länken och följer du länken så finns även ett filmklipp och allt är från SVT."
Länk: (FB) Gravitationen upphör i sju sekunder i augusti
Slutligen så hade det varit bra om vi kunde få bort det jävla särskrivandet med.
Det svenska språket misshandlas och missbrukas grovt på forumet och det blir bara svårare och svårare att läsa och begripa vad idioterna vill ha sagt i sina trådstarter och inlägg. Facebook och övriga plattformar är inte ett dugg bättre. Men någonstans måste man börja.