2026-01-11, 06:44
Medlem
Tror min rigg från 2010 med I7 och 32gig DDR3 får hänga med några år till. LOOL
Ska ju ändå bara ha den till att surfa och programmera.
Citera
2026-01-24, 13:48
Medlem
Skulle handlat när jag tänkte göra det. Behöver hitta nån som byter blod mot ram.
Citera
2026-01-27, 23:51
Medlem
doncroces avatar
Såg en intervju med Jeff Bezos som jag inte kan hitta igen, men han var iaf. positiv till högre RAM priser och sa att det ändå är tokigt att alla ska ha en egen dator eller spelkonsoll hemma, i framtiden kommer alla istället hyra sina datorer och konsoller online via "slots" på datacenter.
Senast redigerad av doncroce 2026-01-28 kl. 00:37.
Citera
2026-01-28, 00:30
Medlem
Trolltestets avatar
Jag tänker att när AI totalkraschar p.g.a att alla investerare inser att de aldrig kommer att kunna tjäna några pengar på det, så kommer marknaden att översvämmas av begagnade datordelar av toppklass till låga priser.

Om 2 år, max.
Min nästa dator skall ha 512Gb RAM och för det tänker jag betala 500 spänn.
Citera
2026-01-28, 09:49
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag tänker att när AI totalkraschar p.g.a att alla investerare inser att de aldrig kommer att kunna tjäna några pengar på det, så kommer marknaden att översvämmas av begagnade datordelar av toppklass till låga priser.

Om 2 år, max.
Min nästa dator skall ha 512Gb RAM och för det tänker jag betala 500 spänn.

Och AMD, Nvidia kommer krälandes tillbaka till oss PC-användare. Helt plötsligt är inte dom där 10B USD årligen så pjåkig för dom.
Citera
2026-01-28, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Såg en intervju med Jeff Bezos som jag inte kan hitta igen, men han var iaf. positiv till högre RAM priser och sa att det ändå är tokigt att alla ska ha en egen dator eller spelkonsoll hemma, i framtiden kommer alla istället hyra sina datorer och konsoller online via "slots" på datacenter.

Det är möjligt att det blir så, men eftersom han tjänar såna enorma summor, personligen, på datacenter tror jag han har svårt att skilja på vad han tror och vad han hoppas.
Citera
2026-01-28, 14:07
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Det är möjligt att det blir så, men eftersom han tjänar såna enorma summor, personligen, på datacenter tror jag han har svårt att skilja på vad han tror och vad han hoppas.

Jag hoppas på att fler människor inser att det är alltid bättre att äga sina saker än att låna dom.
Citera
2026-02-02, 13:40
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
AI.

Jag har hört att dom som bygger AI-servrar har köpt ut lager från RAM-tillverkarna enda till slutet på 2027, till en början.
Sjukt.

Denna AI-boom känns väldigt "rushed".
Det hade varit bättre att vänta tills tekniken är bättre, billigare och energisnålare, kanske tills kvantdatorer eller liknande "teknik-revolution" kommit.

Vanligt folk behöver inte denna AI-utveckling, de behöver billiga bostäder, bra betalda jobb och ett samhälle som ger de livskvalitet.
AI är inte vad vanligt folk behöver.

För forskningsändamål kan jag se att AI skulle kunna göra nytta men OpenAI kan ju komma tillbaka när deras AI har kommit på hur man ska kunna bygga fusionskraftverk.
I dagsläget producerar dessa AI-botar mest "slop".

Priserna på RAM är helt bisarra och tydligen beror det på att några få stora amerikanska IT-företag, fonder och kapitalinvesterare finansspekulerat på att hela samhället ska drivas av botar men vad ska människor göra när de tröttnat på att göra AI-genererade nakenbilder på Ebba Busch?
Citera
2026-02-02, 19:07
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Jag hoppas på att fler människor inser att det är alltid bättre att äga sina saker än att låna dom.
Exakt, det kommer suga fet ap-röv att behöva hyra sin hårdvara från dom grisarna. Dom kommer ta betalt av dig för varje andetag och priset kommer öka varje månad, kanske höjas extra mycket på fredagkvällar osv. Bara fantasin sätter gränserna.
Citera
2026-02-02, 21:20
Medlem
Tror nog krashen kommer men dom är uthålliga.
Många har dock spelat på silver/guld med belånade pengar.

Universitetet MIT har väl i någon undersökning sagt att 99 av 100 AI projekt är olönsamma, eller liknande.
Jag skulle inte gråta om chatgpt fick slut på pengar pga att någon måste sälja betala sitt margincall på silver.
Citera
2026-02-02, 21:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Tror nog krashen kommer men dom är uthålliga.
Många har dock spelat på silver/guld med belånade pengar.

Universitetet MIT har väl i någon undersökning sagt att 99 av 100 AI projekt är olönsamma, eller liknande.
Jag skulle inte gråta om chatgpt fick slut på pengar pga att någon måste sälja betala sitt margincall på silver.

Man använder ju bara gratis AI tokens, sen väntar man några dagar och får använda lite mer.
Iaf är det så jag byggt mina AI appar.
Antagligen vågar dom inte köra med fullt betalsystem med AI för då kraschar det.
Tur man köpte 128GB DDR5 RAM 2 år sedan.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-02-02 kl. 21:47.
Citera
2026-02-02, 22:04
Medlem
Detta kan komma hålla i sig i flera år framåt och kan komma bli hotade mot privatpersoner som lever på marginalen.

Tänk på att en krasch betyder inte alls att all AI kommer krascha, det betyder bara att dom bästa överlever och överlevarna kommer givetvis fortsätta dammsuga upp hela marknaden. Glöm inte att persondatorer är bara ca 10 % av marknaden så vad privatpersoner väljer att göra gör inte så mycket till eller från.

Bra att känna till, detta handlar om allt i minnesväg, räkna med 50% dyrare telefoner vid nästa årsskifte så vet man att det snart är dags att byta ut sin då bör man kanske köpa den nu i stället. Det samma gäller HDD och SSD. Mekaniska diskar är redan dyrare. NVME är upp en del med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in