2026-02-02, 12:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
På Tiktok sprids nu videor om att jordens gravitation kommer att upphöra i sju sekunder den 12 augusti – något som skapat oro bland många unga användare.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tiktok-ryktet-gravitationen-upphor-i-sju-sekunder-i-augusti

Nu är det fan bekräftat, dagens ungdomar och alla andra som använder tiktok är idioter. Kan man säga vad som helst och folk tror på det bara man lägger ut det på tiktok?

Denna tråd kanske borde ligga under humor men moderator får flytta dit denne tycker tråden passar bäst.
Citera
2026-02-02, 12:51
Medlem
Jävligt bra, ska passa på att köpa guld i bulk den dagen.
Citera
2026-02-02, 12:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser
Jävligt bra, ska passa på att köpa guld i bulk den dagen.

Tänk på att det bara gäller sju sekunder😂😆
Citera
2026-02-02, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu är det fan bekräftat, dagens ungdomar och alla andra som använder tiktok är idioter. Kan man säga vad som helst och folk tror på det bara man lägger ut det på tiktok?
Frågan är då hur många som tror på det snarare än sprider det som en kul mem, möjligen i hopp om att lura andra. Söker man så ser man hur många media som skrivit om saken för att debunka det misstänker då jag att det är en mycket effektiv trollning vi ser.
Citera
2026-02-02, 13:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Frågan är då hur många som tror på det snarare än sprider det som en kul mem, möjligen i hopp om att lura andra. Söker man så ser man hur många media som skrivit om saken för att debunka det misstänker då jag att det är en mycket effektiv trollning vi ser.

Om man nu märker av att ungdomar blir oroliga över detta rykte så blir jag JÄVLIGT orolig för våra ungdomar och deras hjärnor.

Kanske är det dax att sätta 20-års gräns på tiktok och alla liknande appar för barn tycks inte klara av att sålla mellan sanning och prank från nätet.
Citera
2026-02-02, 13:08
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Om man nu märker av att ungdomar blir oroliga över detta rykte så blir jag JÄVLIGT orolig för våra ungdomar och deras hjärnor.

Kanske är det dax att sätta 20-års gräns på tiktok och alla liknande appar för barn tycks inte klara av att sålla mellan sanning och prank från nätet.

Det kan sannerligen inte heller s.k. Boomers
Citera
2026-02-02, 13:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Varför är det en tramstråd, det finns en länk, det finns en text från länken och följer du länken så finns även ett filmklipp och allt är från SVT.

Kanske skulle passa bättre i sociala medier, eller kanske nåt typ psykologi.
Citera
2026-02-02, 13:10
Medlem
Är mer bevis för att tikketokke gör unga idag totalt efterblivna. Ser bara här hur trådar skapas med skiten som källa.
Citera
2026-02-02, 13:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Det kan sannerligen inte heller s.k. Boomers

Absolut, finns säkert fler som inte klarar men med tanke på att ungdomarna idag lever med en telefon i handen så kan de googla lite och rätt snabbt bli lugna igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Kanske skulle passa bättre i sociala medier, eller kanske nåt typ psykologi.

Håller med, var därför jag skrev att moderator fick flytta tråden då den lika bra skulle platsa i humor.
Citera
2026-02-02, 13:17
Medlem
Vet inte hur många gånger jag motsagt tramsiga påståenden med "when pigs fly", och det är kanske nu de lyfter?

Citat:
Absolut, finns säkert fler som inte klarar men med tanke på att ungdomarna idag lever med en telefon i handen så kan de googla lite och rätt snabbt bli lugna igen.
Problemet är det där med källkritik och att de inte förstår att sidorna de hamnar på är galna eller humorsidor.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-02-02 kl. 13:20.
Citera
2026-02-02, 13:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Håller med, var därför jag skrev att moderator fick flytta tråden då den lika bra skulle platsa i humor.

Humor skulle nog vara passande, ja
Citera
2026-02-02, 13:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Problemet är det där med källkritik och att de inte förstår att sidorna de hamnar på är galna eller humorsidor.

Räcker ju med att postaren lägger in en liten kommentar om "government coverup" och "avoid panic" så åker foliehatten på och dom kommer vägra lyssna på allt och alla som säger att det inte stämmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in