Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Men jag efterfrågade bevis för att det här gäller i makrovärden. Kan du visa på det?
Jag ser det här mer som en religion som man tagit ur kvantfysiken, att man kan leva för evigt. Det är som när man utifrån kvantfysiken anser att hela universum är medvetet. Eller att vi lever i ett medvetande eller när man utifrån dagens teknik anser att vi lever i en simulering. Det som är gemensamt för allt detta, är att det inte finns några bevis för det. Bara påhitt. Man kan tro på det, just för att de är teoretiskt möjligt att det är så och att det inte går att bevisa att det är så. Som religion. Det går inte bevisa Guds existens, men att Gud finns är möjligt, men som med alla de här sakerna, knappast troligt, om man tänker efter. Det är en önskan om att tro att världen styrs medvetet.
Det du säger om att det är samma person är inte heller sant. För det handlar om olika individer, kopia på kopia. Att någon som känner sig som att vara originalet, betyder inte att den är det. För om man tar två exakta likadana personer som känner och tänker likadant och båda anser sig vara den andra och ställer dem bredvid varandra i samma tid, går det inte att anse att båda är samma sak. Då är de uppenbart två olika individer för alla som ser dem.
Det är här de filosofiska antagandet att om man ersätter någon med en exakt kopia och förstör originalet, skulle kopian vara samma person. Men det är den inte, då det har olika medvetanden. För när man förstår originalet, upphör dess medvetande och den är inte medveten om något mer och har ingen kontakt med det andra medvetandet så den kan uppleva vad kopian upplever. Alltså upphör originalets existens och den kan inte uppleva något mer.
Man kan aldrig föra över ett medvetande till något annat, utan att rent fysiskt förflytta den hjärnan till det andra. För att kopiera den hjärnan, för inte över originalets medvetande till den andra, utan kopierar bara det. När originalet upphör blir det svart, det finns ingen kontakt med kopian. Det går inte att tro att man kan leva för evigt på det sättet. Det är bara dumheter.
Sen kan man diskutera kvantfysiken och undra om den inte har något fel. Att man gör experimenten utifrån sin egen tid, när partiklarna lever i en annan värld där tiden nästan står still och att det är det som ger de resultat man får.
Men hur som helst. Bevis för att vi existerar samtidigt överallt i tiden under vår levnad och även förgrenar oss i oändlighet i makrovärlden, finns det?
Ja allt jag sagt är vad ledande forskare inom dagens fysik tror, samt även albert einstein.
De tror på block universe, many world teorin. Däremot är det en falang inom fysikvärlden, där 20% tror på many world(albert einstein trodde det och max tegmark), och 80% tror inte det, men de har inte heller en bra förklaring till varför, och säger att något måste vara fel med ekvationen som beskriver verkligheten.
Sen har jag dock svävat ut och kombinerat detta med identitetsfilosofi, där jag helt enkelt säger att din identitet är kopplat till den fysiska ting du består av och inte mönstret. Det olika teorier här, där visa säger att det bara är mönstret och inte det du består av, eller att det handlar om att du är du så länge ditt medvetande är kontinuerligt, men dessa andra teorier är trams enligt mig. Självklart är identiteten kopplat till det fysiska ting du består, för om vi har två exakta kopior, och du rör ena kopian, så kommer andra kopian inte uppleva beröringen, eftersom de består av olika vitt skilda fysiska ting(identiten är således kopplat till den fysiska massa/ting som du består av och inte kontinuitet eller mönster, om vi drar det till sin logiska spets)
Jag tycker det är självklart.
Sen säger säger many world teorin att nästa branch är helt isolerat från branchen innan, och då har jag själv spekulerat i att det har att göra med att den nya branchen upptar en ny del av våglängdsfunktionen som inte överlappar, och jag jämför den nya delen med att om man upptar ny del av vågfunktionen så består man också av annan massa, och gör sen följd deduktionen på det att vi är en ny kopia i nästa branch.
Jag tycker detta är logiskt, och har bara deducerat.
Men kontentan är att albert einstein och många av de ledande fysikerna tror på many world teorin och block universum där allting är stilla och frysta snapshots.
Sen frågade du om det finns bevis av att vi förgrenar oss enligt many world teorin? Ja jag tycker det. Som sagt en partikel befinner sig på alla tänkbara platser samtidigt innan du obsererat partikeln( men med mindre sannolikhet ju längre bort du går), då vågländen har oändlig utsträckning och går mot noll, men blir aldrig noll. Den enda logiska förklaringen till hur en partikel kan vara på alla platser innan du observerat är för att när en partikel blir observerat så väljer du en av möjliga branches och reser igenom den. Det finns ingen annan logisk förklaring som kan förklara hur en partikel kan vara på flera platser samtidigt innan den integrerat med omgivningen.