2026-02-01, 20:22
Medlem
solstrålars avatar
Hur mycket godis och choklad äter ni per vecka? 1 påse av vad, 3 eller 5 påsar, hur många chokladkakor?

Vad anser ni gränsen i intag per vecka för hälsa, vad är mycket och vad är lite? När känner ni att det blir för mycket?

Obs endast godis inte läsk eller chips eller andra snacks.
Senast redigerad av solstrålar 2026-02-01 kl. 20:30.
Citera
2026-02-01, 20:29
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Hur mycket godis och choklad äter ni per vecka? 1 påse av vad, 3 eller 5 påsar, hur många chokladkakor?

Vad anser ni gränsen i intag per vecka för hälsa och smak? När känner ni att det blir för mycket?

Hur mycket pengar lägger ni per vecka och hur mycket i gram av godis gör ni av med per vecka?

Just nu är jag i ett scov av Ritter choklad (lokal icha har bra pris) och blir ca 1/2 om dagen annars max en liten läkerol ask i veckan
Citera
2026-02-01, 20:30
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Jag brukar äta en påse lösgodis ungefär varannan helg. Nu senast blev det en lite större påse lösgodis, 142 kr kostade det. Annars under veckan brukar det bli nån choklad, kanske en Plopp en dag och en Daim en annan dag. Inga stora mängder under veckan alltså. Skulle nog tippa på att jag i normalfallet lägger ca 100 - 120 kr varannan vecka på godis när jag räknar in lösgodiset, annars är det nog bara runt 50 kr de veckor jag inte äter lösgodis.

Min godiskonsumtion är nog inom gränsen för vad som är hälsosamt tror jag, men har ingen faktisk koll på vilka mängder som anses hälsosamma. Men jag mår bra i alla fall så det har nog inte blivit för mycket av vad jag kan känna i alla fall.
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-02-01 kl. 20:33.
Citera
2026-02-01, 20:35
Medlem
Patrik2108s avatar
Bilr ungefär en 200g chokladplatta varannan vecka. Sporadisk köper jag nån godispåse,kanske var 6:e vecka. Mer sällan än en i månaden.
Citera
2026-02-01, 20:36
Medlem
Genuint osäker när jag åt godis senast, väl väl kanske någon chokladbit vid jul.
Citera
2026-02-01, 20:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Jag brukar äta en påse lösgodis ungefär varannan helg. Nu senast blev det en lite större påse lösgodis, 142 kr kostade det. Annars under veckan brukar det bli nån choklad, kanske en Plopp en dag och en Daim en annan dag. Inga stora mängder under veckan alltså. Skulle nog tippa på att jag i normalfallet lägger ca 100 - 120 kr varannan vecka på godis när jag räknar in lösgodiset, annars är det nog bara runt 50 kr de veckor jag inte äter lösgodis.

Min godiskonsumtion är nog inom gränsen för vad som är hälsosamt tror jag, men har ingen faktisk koll på vilka mängder som anses hälsosamma. Men jag mår bra i alla fall så det har nog inte blivit för mycket av vad jag kan känna i alla fall.

Det låter som rätt så rejäla mängder...
(Blir ju runt halvkilot i veckan bara på lösgodiset om jag inte räknar helt galet)

Finns inga hälsosamma mängder för godis utan bara mer eller mindre ohälsosamma.
En "okej" mängd sötsaker på en vecka brukar ju vara typ 1-2 bullar/bakverk, <100g godis och ca 5dl (sockrad) läsk/saft
Senast redigerad av Sereena 2026-02-01 kl. 20:44.
Citera
2026-02-01, 20:45
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det låter som rätt så rejäla mängder...
(Blir ju runt halvkilot i veckan om jag inte räknar helt galet)

Finns inga hälsosamma mängder för godis utan bara mer eller mindre ohälsosamma.
En "okej" mängd sötsaker på en vecka brukar ju vara typ 1-2 bullar/bakverk, <100g godis och ca 5dl (sockrad) läsk/saft
Jo det är nog kanske lite väl mycket egentligen... Jag har tänkt flera gånger att jag ska minska ner på sockret. Är ganska sockerberoende. Och det kan ju vara för mkt även om man inte känner av det i kroppen. Diabetes och skit man kan få. Så det är ju bra om man kan hålla sig till måttliga mängder.
Citera
2026-02-01, 20:46
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar

Vad anser ni gränsen i intag per vecka för hälsa, vad är mycket och vad är lite? När känner ni att det blir för mycket?

Noll personligen, med undantag för underleverantörernas 'byttor' kring jul och påsk.
Då norpar man ett par bra bitar choklad om det finns.
Ett par dagar senare är det bara 'stenar' kvar
Citera
2026-02-01, 20:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jo det är nog kanske lite väl mycket egentligen... Jag har tänkt flera gånger att jag ska minska ner på sockret. Är ganska sockerberoende. Och det kan ju vara för mkt även om man inte känner av det i kroppen. Diabetes och skit man kan få. Så det är ju bra om man kan hålla sig till måttliga mängder.

Lösviktspåsarna från förr i tiden rymde en lagom "veckomängd"

Ie den lilla av dom här.
Citera
2026-02-01, 20:51
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Lösviktspåsarna från förr i tiden rymde en lagom "veckomängd"

Ie den lilla av dom här.
Oj vilken liten påse. Man får ju knappt plats med nåt Nä men det kan nog vara så att de större påsarna är ett av skälen till att man köper mer än man egentligen behöver. Smart marknadsknep.
Citera
2026-02-01, 20:52
Medlem
Akihabaras avatar
0 gram.
Citera
2026-02-01, 20:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Oj vilken liten påse. Man får ju knappt plats med nåt Nä men det kan nog vara så att de större påsarna är ett av skälen till att man köper mer än man egentligen behöver. Smart marknadsknep.

Mhm, påsarna har stadigt blivit större genom åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in