2026-02-01, 18:38
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Han har fel. Sannolikt blev det utslag på bensoylekgonin. Det är en metabolit av kokain och är narkotiklassad.

https://lawline.se/answers/ringa-narkotikabrott-for-005g-bensoylekgonin

Ja GW har fel igen om han menar att metaboliterna inte syns i blodprovet för det är där genom man nämligen letar efter just metaboliterna i blodet för att se vad det är för något ämne som håller på att brytas ner och under hur lång tid.

GW har egentligen varit på väg att titta väldigt många år innan detta uttalandet jag har egentligen aldrig trott så mycket på vad den där mystiska professorn har att komma med så länge han hade sånt jäkla korkat utlägg om just Hagamannen.

När man har så groteskt fel analys eller gärningsmannaprofil då tycker jag nog att man ska hålla truten om man är som Gw.

Men nu ska det bli spännande att se vad den här veckan har att bjuda på om det kommer fram någon ny smaskig uppgift. Jag menar den här kvinnan har ju troligtvis väldigt mycket mer lik i garderoben.
Citera
2026-02-01, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubeli
Hahaha.
Jag tror vi kommer bli besvikna och att det landar på en böter mellan 50-70 iom bilkörningen och alkoholen..

Om hon döms för innehav av 2 gram kokain för eget bruk, bruk av kokain och rattfylleri normalgraden så kommer hon få villkorlig dom med böter.
Citera
2026-02-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Om hon döms för innehav av 2 gram kokain för eget bruk, bruk av kokain och rattfylleri normalgraden så kommer hon få villkorlig dom med böter.

Delar den uppfattningen. Även med beaktande av billighetsskälen har jag svårt att se någon annan sannolik påföljd.
Citera
2026-02-01, 19:33
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag är villig att satsa min sista torra silicagelpåse på att domstolen lägger stor vikt vid att Katja mirakulöst nog är ostraffad. Fortkörningen kan kanske spöka till det lite, men villkorligt och dagsböter med snygg fotboja är huvudhypotesen. Staten betalar för fotbojan så klart, då Katja inte är typen som säger nej när staten "bjussar" på något.

Det fungerar inte riktigt så. Det går inte få böter och villkorligt och fotboja. Fotboja är ett substitut till fängelse inte böter eller villkorligt. Döms koks-blondien för grovt rattfylleri samt hennes godispåse. Så lägger jag mina mynt på att det renderar i ett fängelsestraff som sedan omvandlas till att avtjäna fängelsestraffet med fotboja istället för på en anstalt.
Citera
2026-02-01, 19:53
Medlem
wizzmans avatar
Att hon har blivit av med körkortet en gång innan för fortkörning gör väl knappast saken bättre..
Citera
2026-02-01, 20:01
Medlem
Grontarskonts avatar
Hon borde få åka på studiebesök till ett fängelse i Estland i en månad eller så och testa komforten!

Kan sen skriva en rapport över besöket och betygsätta erfarenheten!
Citera
2026-02-01, 20:13
Medlem
Vad straffet än blir ser jag fram emot att hon får vad hon förtjänar. Vilket är en rättvis rättegång som bortser från hennes bristande vandel utanför det rent straffrättsliga (fortkörningen), hennes partitillhörighet och hennes uppenbara dubbelmoral vad gäller brott och straff och gängkriminalitet, och där man respekterar rättsstatens ambition att så långt det går undvika att faktiskt fängsla den tilltalade som straff. Inte för att jag tror att det skulle göra att hon bättrar sig, utan för att det är ett långfinger mot allt hon står för.
Citera
2026-02-01, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Vad straffet än blir ser jag fram emot att hon får vad hon förtjänar. Vilket är en rättvis rättegång som bortser från hennes bristande vandel utanför det rent straffrättsliga (fortkörningen), hennes partitillhörighet och hennes uppenbara dubbelmoral vad gäller brott och straff och gängkriminalitet, och där man respekterar rättsstatens ambition att så långt det går undvika att faktiskt fängsla den tilltalade som straff. Inte för att jag tror att det skulle göra att hon bättrar sig, utan för att det är ett långfinger mot allt hon står för.

Väl rutet.

Och det är exakt vad som kommer ske.
Citera
2026-02-01, 20:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det fungerar inte riktigt så. Det går inte få böter och villkorligt och fotboja. Fotboja är ett substitut till fängelse inte böter eller villkorligt. Döms koks-blondien för grovt rattfylleri samt hennes godispåse. Så lägger jag mina mynt på att det renderar i ett fängelsestraff som sedan omvandlas till att avtjäna fängelsestraffet med fotboja istället för på en anstalt.
Det du skriver låter rimligt. Jag har spolat ned min sista torra silicagelpåse i min toalett.

Jag funderar på om polisen kanske provade Silicagelet de hittade i Katjas handväska med samma typ av servetter som journalisterna använde på Rikdagens toaletter. Det verkar vara ett snabbtest som detekterar just själva drogen Kokain och inte metaboliterna.

Eller är det bara journalister som har tillgång till den typen av snabbtest?
Citera
2026-02-01, 20:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Ja GW har fel igen om han menar att metaboliterna inte syns i blodprovet för det är där genom man nämligen letar efter just metaboliterna i blodet för att se vad det är för något ämne som håller på att brytas ner och under hur lång tid.

GW har egentligen varit på väg att titta väldigt många år innan detta uttalandet jag har egentligen aldrig trott så mycket på vad den där mystiska professorn har att komma med så länge han hade sånt jäkla korkat utlägg om just Hagamannen.

När man har så groteskt fel analys eller gärningsmannaprofil då tycker jag nog att man ska hålla truten om man är som Gw.

Men nu ska det bli spännande att se vad den här veckan har att bjuda på om det kommer fram någon ny smaskig uppgift. Jag menar den här kvinnan har ju troligtvis väldigt mycket mer lik i garderoben.

Ja åklagaren har ju mer eller mindre lovat att servera Katja en veritabel bajsmacka mot slutet av veckan. Vad jag förstår innebär det att FUP:en också släpps?
Citera
2026-02-01, 21:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare

Hur såg GWs gärningsmannaprofil ut av den okända knarkaren som körde i diket i Nacka?
Försök att återskapa GWs GMP:
- Lågintelligent (Beroende på flitigt intag av legala lösningsmedel som ger hjärnskador.)
- Nedsatt impulskontroll under ruset.
- Blandmissbrukare av bland annat alkohol, lösningsmedel, silicagel och kokain.
- Djurvän, kanske "gnagare" inom fotbollsvärlden.
- Bilförarkunskaper i "Nybergarklass" (Sannolikt felstavat av den gode professorn, ska rimligen vara "nybärgarklass" eller "nybörjarklass".)
Senast redigerad av ursprungligen 2026-02-01 kl. 21:20.
Citera
2026-02-01, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Väl rutet.

Och det är exakt vad som kommer ske.

Det förväntar jag mig också. Vi kan vara stolta över att ha en av världens starkaste rättsstater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in