2026-02-01, 15:36
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/juni-21-namnde-sina-pappor-pa-sociala-medier-fick-hatkommentarer

”Vadå två pappor?” och ”Var är hemmafrun?”.

Så löd några av kommentarerna när 21 åriga Juni Palm från Helsingborg la upp ett inlägg på Tiktok om att hennes pappor skulle sälja sitt hus.

– Jag trodde aldrig att det skulle bli en så stor grej, säger Juni Palm.

Juni Palm från Helsingborg lägger dagligen upp klipp på Tiktok. I början av januari la hon upp ett klipp om att hennes pappor skulle sälja sitt hus.

– Jag tänkte att det kunde hjälpa försäljningen, säger Juni.

Möttes av hatkommentarer
Men videon handlade plötsligt om något annat. Den första kommentaren på videon var ”vadå två pappor”. Sedan drog diskussionen igång.

– Jag blev arg och provocerad. Men många försvarade mig också vilket var fint, säger Juni.

Hon valde att lägga upp ett nytt klipp där hon förklarade hur hon kunde ha två pappor, att hennes föräldrar skiljde sig när hon var liten och att hennes pappa träffade en man som hon vuxit upp med hela livet.

– Precis som vissa har en pappa så har jag två, säger hon.

Frågeställning: är det fel att alla inte har kommit längre än så?
Citera
2026-02-01, 15:45
Medlem
BombaySaphires avatar
Hur många pappor kan man ha? Finns det nån övre gräns?
Citera
2026-02-01, 15:48
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hur många pappor kan man ha? Finns det nån övre gräns?
Minst två, verkar det som. I en sann regnbågsfamilj kan det vara flera. Lite Federley-grejen.
Citera
2026-02-01, 17:16
Medlem
Det är för mycket hat på sociala medier många män i övre medelåldern har tydligen för mycket fritid eller är de arbetslösa de hatar så gott som allt, pinsamt värre!
Citera
2026-02-01, 17:19
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Någon som kollat inlägget? Är det många hatkommentarer eller är det som så ofta annars när det ”stormar” enligt SVT typ två till fem inlägg?
Citera
2026-02-01, 17:38
Medlem
Jag har turen att ha en bra pappa.
Och hade det funnits två av honom så hade det ju varit dubbelt så bra.

Lite off topic kanske men är det bara jag som undrar om Juni är född i juni?
Citera
2026-02-01, 18:17
Medlem
godboys avatar
Det är ju inte Juni.s "fel" att hon har två pappor. Så att kasta hat på henne är bara obegåvat.
Citera
2026-02-01, 19:30
Medlem
Umarells avatar
När hon hojtade ”pappa” som barn, vilken av dem kom då? Båda? ”’Mina föräldrar’ ska sälja sitt hus” hade riktat uppmärksamheten mot huset, så jag anar ugglor i mossen.
Citera
2026-02-01, 19:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är ju inte Juni.s "fel" att hon har två pappor. Så att kasta hat på henne är bara obegåvat.
Fast hon kan inte ha två pappor. Hon har en pappa och han har en manligt partner. Men partner är inte hennes pappa. Det är här dumheten är, inte de som kritiserar henne för påståendet.

Möjligen man kan kalla partnern för styvpappa. Men pappa kan han aldrig bli.
Citera
2026-02-01, 19:51
Medlem
cebejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/juni-21-namnde-sina-pappor-pa-sociala-medier-fick-hatkommentarer

”Vadå två pappor?” och ”Var är hemmafrun?”.

Så löd några av kommentarerna när 21 åriga Juni Palm från Helsingborg la upp ett inlägg på Tiktok om att hennes pappor skulle sälja sitt hus.

– Jag trodde aldrig att det skulle bli en så stor grej, säger Juni Palm.

Juni Palm från Helsingborg lägger dagligen upp klipp på Tiktok. I början av januari la hon upp ett klipp om att hennes pappor skulle sälja sitt hus.

– Jag tänkte att det kunde hjälpa försäljningen, säger Juni.

Möttes av hatkommentarer
Men videon handlade plötsligt om något annat. Den första kommentaren på videon var ”vadå två pappor”. Sedan drog diskussionen igång.

– Jag blev arg och provocerad. Men många försvarade mig också vilket var fint, säger Juni.

Hon valde att lägga upp ett nytt klipp där hon förklarade hur hon kunde ha två pappor, att hennes föräldrar skiljde sig när hon var liten och att hennes pappa träffade en man som hon vuxit upp med hela livet.

– Precis som vissa har en pappa så har jag två, säger hon.

Frågeställning: är det fel att alla inte har kommit längre än så?
Det borde man(alla) väl ha gjort idag.
Men vad jag mest av allt undrar är var hatkommentarerna finns någonstans? Jag tolkar inte det där som "hat"? Onödiga kommentarer absolut, men inte hat.
Citera
2026-02-01, 19:59
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast hon kan inte ha två pappor. Hon har en pappa och han har en manligt partner. Men partner är inte hennes pappa. Det är här dumheten är, inte de som kritiserar henne för påståendet.

Möjligen man kan kalla partnern för styvpappa. Men pappa kan han aldrig bli.
Asch, jag kan tycka alltihop är rätt tramsigt. Finns ingen anledning att att skriva elaka kommentarer för att hon är uppvuxen som hon är.
Citera
2026-02-01, 20:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Asch, jag kan tycka alltihop är rätt tramsigt. Finns ingen anledning att att skriva elaka kommentarer för att hon är uppvuxen som hon är.
Nej det behöver man inte, men samtidigt om det ses som elaka kommentarer att förklara verkligheten, så blir det också fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in