Citat:
Din bil gick 11 mil i vinterkyla då den var ny enligt oberoende tester , uselt för en så dyr minibil .
Din anti-elbils propaganda upphör inte..
Du verkar inte förstå, eller rättare sagt du vill inte förstå att detta mycket goda nyheter för omställningen till elektromobilitet.
Min ZOE kostade 365.000 kronor 2018.
Idag får du en fabriksny Fiat Panda electric årsmodell 2026 med samma räckvidd som min ZOE, för 255.000 kronor!
Allt annat har blivit mycket dyrare sedan 2018, men en elektrisk småbil har blivit över 100.000 kronor billigare!
Detta gör det möjligt att nå en större kundgrupp, och gör elbilen mer attraktiv för den breda massan.
Du måste också förstå hur en bilmodell prissätts, och vad det innebär.
Naturligtvis får du inte allt i utrustningsväg redan i grundversionen..
Nöjer man sig med grundversionen för 255.000 kronor, så får man mycket bil för pengarna.
Vill man ha mer lyx, elektriska fönsterhissar bak, stolsvärme, farthållare och Led-lampor, köper man det dyrare utrustningaalternativet.
Valet är fritt.
Det som är viktigt och positivt är att vi får attraktiva instegspriser på de nya elbilar som nu kommer ut på marknaden.
Och 113 hk räcker gott åt de flesta.
Du verkar inte förstå, eller rättare sagt du vill inte förstå att detta mycket goda nyheter för omställningen till elektromobilitet.
Min ZOE kostade 365.000 kronor 2018.
Idag får du en fabriksny Fiat Panda electric årsmodell 2026 med samma räckvidd som min ZOE, för 255.000 kronor!
Allt annat har blivit mycket dyrare sedan 2018, men en elektrisk småbil har blivit över 100.000 kronor billigare!
Detta gör det möjligt att nå en större kundgrupp, och gör elbilen mer attraktiv för den breda massan.
Du måste också förstå hur en bilmodell prissätts, och vad det innebär.
Naturligtvis får du inte allt i utrustningsväg redan i grundversionen..
Nöjer man sig med grundversionen för 255.000 kronor, så får man mycket bil för pengarna.
Vill man ha mer lyx, elektriska fönsterhissar bak, stolsvärme, farthållare och Led-lampor, köper man det dyrare utrustningaalternativet.
Valet är fritt.
Det som är viktigt och positivt är att vi får attraktiva instegspriser på de nya elbilar som nu kommer ut på marknaden.
Och 113 hk räcker gott åt de flesta.
Den är svajig , bullrig och har svampiga säten och billig plast i inredningen .
Det enda som verkar hålla någorlunda kvalitet är det sydkoreatillverkade batteriet och så kanske pedalgummit förstås
Din bil har haft ideliga motorhaverier och transmissionsras , du har på några få år bytt fler motorer än jag behövt göra under de snart 50 år jag kört bil och då har jag ändå kört många gånger fler mil än din ZOE gått , och de flesta milen med bilar som gått 20-30.000 mil redan innan jag köpt dem och körts tills vägsaltet till slut vunnit kampen .
Denna lilla el-Panda är billigare än en ZOE, det håller jag med om , men det betyder ju inte att den är speciellt prisvärd om man ser till vad man får för pengarna utan att ZOE var ännu mer överprisad än Pandan .
Har den samma uppgivna räckvidd kan vi räkna med lika usel räckvidd vintertid , den kommer från tillverkare som är kända för sin usla kvalitet och har utrustning i nivå med en gammal Volvo 240 .
Är det verkligen något att applådera över när biltillverkarna tar oss 40-50 år tillbaka i utvecklingen i övrigt bara för att bilen drivs av en elmotor ?
Du är tyvärr fortfarande lika enögd som Trabantägarna i det som varit DDR , enligt dem var "folkets bil" överlägsen på alla sätt och de som påpekade de uppenbara bristerna var "hatare och "avundsjuka kapitalister" .
Om elbilarna vore så överlägsna borde de kunna konkurrera utan gigantiska subventioner eller straffbeskattningar av alternativen men det kan de inte ännu , det behövs bättre och billigare batterier först.
För de som idag , våren 2026 , känner att de vill ha en elbil så får man för samma pengar exempelvis en obetydligt begagnad E-Niro eller Kona , bilar som är större , har dokumenterat bättre kvalitet och går att skjutsa folk i baksätet med även om de är äldre än 10 år .
Ser inte vitsen med denna el-Panda , vill du ha låg TCO måste du ha låg värdeminskning och en pluttbil från en andraklassens biltillverkare som har så många bättre alternativ i samma storleksklass kommer att bli svårsåld på begmarknaden .